ASOK15406U Rus, afhængighed og marginalisering - teoretiske perspektiver

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Drugs, addiction and marginalization - theoretical perspectives

Uddannelse

KA Teori og Tema (2015 studieordningen)
Fagpakke (2015 studieordningen): Kultur, livsstil og hverdagsliv og
Fagpakke (2015 studieordningen): Velfærd, ulighed og mobilitet
KA Temafag (2005 studieordningen)

Kursusindhold

Kurset handler om rusmiddelbrug og -misbrug, analyseret i forskellige teoretiske perspektiver. Vi vil især beskæftige os med følgende teorier: "normaliseringstesen", risikoteori og teorier om edgework, symbolsk interaktionisme, tidssociologi, teori om institutionelle identiteter, samt governmentality-teori. Kurset behandler alkohol- og stofbrug blandt unge og voksne, og ser både på "normalt", socialt integreret forbrug og på misbrug, afhængighed og marginalisering - samt på alkohol- og stofafhængiges møder med behandlingssystemet. Formålet med kurset er a) at give de studerende indsigter i rusmiddelforskning, samt b) at styrke de studerendes færdigheder i at analysere empiriske materialer i forskellige teoretiske perspektiver.

Præliminær kursusplan:

Uge 36: Introduktion

Uge 37: Unge og stoffer - "normaliseringstesen"

Uge 38: Rekreativt rusmiddelbrug, fester og ritualer (ritualteorier)

Uge 39: Rusmiddelbrug og risiko (teorier om edgework)

Uge 40: Rusmiddelbrug, risiko og kontrol (governmentality-teori)

Uge 41: Fra rekreativt brug til regelmæssigt brug (teorier om afvigende karrierer)

Uge 43: Rusmiddelbrug og "the making of time" (teorier om tid og social marginalisering)

Uge 44: Hvad er afhængighed? (symbolsk interaktionisme)

Uge 45: Misbrugskarrierer, forklaringer og forventninger (narrative perspektiver, aktørskab, fatalisme)

Uge 46: Institutionelle identiteter & Making up people (konstruktivistiske perspektiver)

Uge 47: Behandling og ambivalens (konstruktivistiske perspektiver)

Uge 48: Behandling og skadesreduktion (governmentality, Burkes "pentad" som analyseredskab)

Uge 49: Opsummering og forberedelse af opgaver

Uge 50: At skrive opgaver

Målbeskrivelser

Målsætningen er at lære de studerende at identificere centrale problematikker inden for rusmiddelbrug og -misbrug, at gennemføre analyser på området ved brug af relevante teoretiske begreber og perspektiver, samt at kritisk reflektere over paradokser og dilemmaer relateret til rusmiddel(mis)brug

Kurset vil stort set udelukkende bygge på forskningsartikler, publiceret i internationale tidsskrifter

Pensum for 10 ECTS er ca. 800 sider. Pensum for 7,5 ECTS er ca. 600 sider.

Bachelorgrad i sociologi eller nærliggende disciplin
Undervisningen foregår som holdundervisning, hvor underviseren holder et oplæg af ca. en times varighed, hvorefter resten af dobbeltlektionen bruges på at diskutere lektionens tema, og (de sidste undervisningsgange) på forberedelse af afløsningsopgaver
Dette kursus har adgangsbegrænsninger. Kurset vil som udgangspunkt ikke blive udbudt igen. Du kan således ikke planlægge efter, at det udbydes i senere semestre, end hvad der fremgår af denne kursusbeskrivelse.

ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS

7,5 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 95
Øvelser: 15
Eksamensforberedelse: 68
I alt: 206

10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 127
Øvelser: 30
Eksamensforberedelse: 90
I alt: 275
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 68
  • Forelæsninger
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 95
  • Øvelser
  • 15
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/​problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe. Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/​problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen