ASOK15221U Køn, innovation, mangfoldighed I offentlige og private institutioner (Sommer 2018)
Gendered innovations in public and private organizations (SUMMER 2018)
KA Teori og Metode (2015 studieordningen)
Fagpakke:
Velfærd, ulighed og mobilitet
Viden, organisation og politik
Kultur, livsstil og hverdagsliv
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA 2015 studieordningen for at tage dette kursus.
Merit-studerende skal være på KA niveau.
Kurset har til formål at udvikle innovative og holdbare
analytiske modeller for samarbejde omkring cases og
innovationsprojekter mellem KU og en række relevante eksterne
institutioner og organisationer.
Kurset er udviklet på baggrund af det tværfakultære Gender
Certificate initiativ på KU i samarbejde med række private og
offentlige organisationer, som ønsker at integrere casestudier af
køn og mangfoldighed i i deres virksomhed. Sigtet med kurset er:
1. At skabe mulighed for at udvikle innovative
organisatoriske tiltag for køn og mangfoldighed i organisationer
f.eks. med henblik på rekruttering, avancement, arbejdspladskultur
m.v.
2. At udvikle modeller for innovative løsninger og produkter og
serviceydelser, hvor køn og mangfoldighed er indtænkt fra start til
slut: fra ide, over produktion og til bruger perspektivet.
Kurset består i både teoretiske introduktioner til køn,
mangfoldighed og intersektionalitet, samt i relevante faglige og
organisatoriske introduktioner til de cases som udgør en del af
kurset. Derudover at facilitere praktiske samarbejdsforløb med de
involverede organisationer.
Kurset tager udgangspunkt i de strategier omkring forskning og
innovation, som er udviklet i Gendered Innovations
projektet, der har kortlagt betydningen af køn
og mangfoldighed og som viser, at et analytisk blik på køn og
mangfoldighed kan bidrage til bedre forståelse af behov, adfærd og
holdninger til forskellige serviceydelser og produkter.
http://genderedinnovations.stanford.edu/what-is-gendered-innovations.html
Den studerende forventes at afsætte tid til gruppearbejde og mindre feltarbejder samt at have en professionel indstilling til casework og arbejdsopgaver i de berørte institutioner i de uger, som kurset løber over.
Viden:
Introduktion til sex/gender og intersektionel analyse
Viden om køn og mangfoldighed i organisationer
Viden om innovationsprocesser og tværdisciplinært gruppearbejde
Basis viden om præsentationsteknikker
Færdigheder:
Undersøge og (re)formerer et problem/en casesammen med relevante stakeholdersog ved at anvende forskellige perspektiver
Indsamle, vurdere og inkorporere feedback for at kvalificere løsninger i en specifik kontekst
Anvende metoder og udvikle kreative løsninger i relation til gendered innovations i private og offentlige institutioner
Kompetencer:
Evne til at samarbejde med eksterne partnere i en innovativ proces
Deltage i processersom frembringer innovative løsninger ved at involvere forskellige stakeholders
Evner til at identificere sex/gender aspekter og analytiske dimensioner i relation til problemløsning og udvikling af løsninger baseret på de studerendes disciplinære bagrund.
Kommunikere potentielle løsninger til relevante til et relevant publikum og til partnere
Kompendium + case materiale/introduktioner
Kurset har adgangsbegrænsning.
Ordinær tilmeldingsperiode til sommerskole kurser er fra 15. november til 1. december. Bliver kurset fyldt her, vil det IKKE blive udbudt igen ved eftertilmeldingsperioden fra 15. maj - 1. juni.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 28
- Forberedelse
- 120
- Forelæsninger
- 28
- Øvelser
- 30
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseAktiv Deltagelse betyder, at den studerende skal gennemføre nedenstående for at bestå kurset:
1.
Den første del består af et paper på 2 sider med en præcisering af problemformulering / definition af den /definition af den stillede opgave
Den/de studerende modtager feedback på denne del.
2.
Den anden del består af en relevant empirisk analyse af casen/organisationen - længde afhænger af casen ( min 5 sider pr. studerende)
3.
Den tredje del består af en mundtlig præsentation for interne og eksterne partnere.
4.
Den fjerde del består i et paper på 7 sider pr studerende + 5 sider pr ekstra studerende i gruppen.) (paperet skal indeholde de to første dele (som kan forbedres undervejs), baggrunden for den mundtlig præsentation og refleksioner over feedback fra de involverede partnerne/institutioner.
OBS! Paper afleveres en uge efter sidste undervisningsgang og bedømmes med bestået/ikke bestået.
- - Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.
Meritstuderende på kandidat niveau.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15221U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- SKEMA
Uge 33
Mandag 9.00-14.30
Onsdag 9.00-14.30
Fredag 9.00-14.00
Uge 34
Mandag 9.00-14.30
Onsdag 9.00-14.30
Fredag 9.00-14.00
Lokale: CSS 1-0-10 - Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Hilda Rømer Christensen (3-707a6b487b776b36737d366c73)
Undervisere
Hilda Rømer Christensen, hrc@soc.ku.dk