ASOK05428U Kvalitativ metode i studier af seksualitet og køn i senmoderniteten

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Qualitative methods in the study of sexuality and gender in late modernity

Uddannelse
KA Metodefag
Kursusindhold

Indhold:

Seksualitetens muligheder og umuligheder er under stadig forvandling. Det seksuelle møde balancerer mellem traditionelle og postmoderne værdier der brydes, forvirrer, fornyer, og derfor synes vanskelige og uhåndgribelige. Seksualiteten indgår i en række sociale spil, hvor spillet til stadighed veksler til sociale og ideologiske kampe. Det overordnede paradigme for seksualiteten i senmoderniteten kendetegnes derfor ved en vekselvirkning mellem spil og kamp, som igen og igen kræver nyfortolkninger.

Kurset udforsker et analytisk blik som er åbent overfor flertydighed, nuancer og kompleksitet. Vi skal således inddrage kvalitative metoder der vægter modsætninger og brud. Hensigten er at udvikle analysestrategier der favner brede samfundsmæssige og strukturelle aspekter og som samtidig tager højde for specifikt situationelle aspekter. Vægten bliver derfor lagt på en metodologi, der forfølger spørgsmål og indarbejder forskellig, kaotisk og kompleks viden.

På kurset inddrages eksempler på undersøgelser som gør brug af auto-etnografi, fænomenologi, deltagerobservation, sensitiv sociologi, fokusgrupper m.m.. Disse metoder og tilgange er væsentlige redskaber til at belyse perspektiver på en række generelle senmoderne eksistensvilkår (f.eks selvfortællinger, risiko/chance, værensforståelser, temporalisering, æsteticering, seksualisering m.m.). Dette gælder også i forhold til specifikke sociologiske problemstillinger indenfor temaet seksualitet, samfund og kultur som eksempelvis prostitution, voldtægt og pornografi. Vi vil således via det metodiske aspekt komme omkring en række igangværende sociologiske diskussioner indenfor temaet seksualitet, samfund og kultur.

 

Undervisningsplan:

 

Første del:

Den første del af kurset bruger vi b.la på at undersøge og gennemgå forskellige sociologiske kvalitative undersøgelser af seksualitet, kultur og samfund. Vi gennemgår styrker og svagheder ved disse og præsenteres for forskellige måder at gribe en kvalitativ undersøgelse an på. Yderligere gennemgår vi metoderne i forhold til en videnskabsteoretisk kanon, så det bliver muligt kritisk at indplacere metoden i forhold til andre sociologiske analyseparadigmer. Første modul skal danne udgangspunkt for den undersøgelse, som den studerende selv ønsker at arbejde konkret videre med. 

Anden del:  

Her skal de studerende selv eller i grupper udarbejde en problemstilling og empirisk undersøge et selvvalgt fænomen indenfor temaet seksualitet. Undervisningen vil i denne periode være afløst af vejledning.

Tredje del:  

Her præsenteres en række mulige analytiske og teoretiske perspektiver på seksualitet, kultur og samfund i senmoderniteten. Disse perspektiver skal danne grundlag for den selvstændige undersøgelses analysestrategi og fortolkning.

Fjerde del:  

Består af en obligatorisk konference, hvor de refleksioner, noter og overvejelser de studerende har gjort sig under indsamlingen af empiri skal præsenteres i form af et paper. Der er ikke tale om præsentation af et færdigt projekt, men om et slags arbejdspapir, der danner udgangspunkt for den efterfølgende eksamensopgave. 

Målbeskrivelser
  1. At præsentere en række kvalitative sociologiske studier af seksualitet og køn i senmoderniteten.
  2. At udbygge forståelsen for de kvalitative metoders variation og styrke.
  3. At kvalificere de studerendes sociologiske teoretiske analyser af seksualitet.
  4. At give de studerende mulighed for at indsamle og analysere empiri i løbet af semesteret.

500 siders obligatorisk pensum af varierende sværhedsgrad. Hertil kommer et antal siders litteratur af supplerende karakter. Pensum vil foreligge ved semesterstart.

Forelæsning, gæsteforelæsning og aktiv deltagelse.
Spørgsmål til kurset inden semesterstart er meget velkomne. Jeg kan kontaktes på mail mbh@soc.ku.dk eller på mit kontor 16.1.56.

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kan afvikles individuelt eller i grupper.
Krav til indstilling til eksamen
Obligatorisk deltagelse i minikonference
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) Datoer er ikke fastlagt endnu (er klar i løbet af september måned)
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse