ASOA15087U Køn, innovation og mangfoldighed i offentlige og private institutioner (SOMMER 2023+2024)
Gendered Innovations in public and private institutions (SUMMER 2023+2024)
OBS! Kurset udbydes IKKE i Sommer 2025.
BA/KA Valgfag
Fagpakke (KA 2015):
Viden, organisation og politik
Kultur, livsstil og hverdagsliv
Kurset har til formål at udvikle innovative og holdbare analytiske modeller for samarbejde omkring cases og innovationsprojekter mellem KU og en række relevante eksterne institutioner og organisationer.
Kurset er udviklet på baggrund af det tværfakultære Gender
Certificate initiativ på KU og afvikles i samarbejde med række
private og offentlige organisationer, som ønsker at integrere
casestudier af køn og mangfoldighed i i deres virksomhed. Det
betyder, at de studerende i løbet af kurset vil samarbejde med
virksomhederne om at besvare de forberedte cases.
Det indebærer selvstændig udarbejdelse af en case besvarelse
til virksomheden/institutionen, f.eks. ved besøg i virksomheden,
indsamling af relevant kvantitativt og kvalitativt materiale og
forberedelse af en visuel/ og mundtlig præsentation
Sigtet med kurset er:
1. At skabe mulighed for at udvikle innovative
organisatoriske tiltag for køn og mangfoldighed i organisationer
f.eks. med henblik på rekruttering, avancement, arbejdspladskultur
m.v.
2. At udvikle modeller for innovative løsninger og produkter og
serviceydelser, hvor køn og mangfoldighed er indtænkt fra start til
slut: fra ide, over produktion og til bruger perspektivet.
Kurset består i både teoretiske introduktioner til køn,
mangfoldighed og intersektionalitet, samt i relevante faglige og
organisatoriske introduktioner til de cases som udgør en del af
kurset. Derudover at facilitere praktiske samarbejdsforløb med de
involverede organisationer.
Kurset tager udgangspunkt i de strategier omkring forskning og innovation, som er udviklet i Gendered Innovations projektet, der har kortlagt betydningen af køn og mangfoldighed og som viser, at et analytisk blik på køn og mangfoldighed kan bidrage til bedre forståelse af behov, adfærd og holdninger til forskellige serviceydelser og produkter. http://genderedinnovations.stanford.edu/what-is-gendered-innovations.html
Den studerende forventes at afsætte tid til gruppearbejde og mindre feltarbejder samt at have en professionel indstilling til casework og arbejdsopgaver i de berørte institutioner i de uger, som kurset løber over.
Viden:
- Introduktion til sex/gender og intersektionel analyse
- Viden om køn og mangfoldighed i organisationer
- Viden om innovationsprocesser og tværdisciplinært gruppearbejde
- Basis viden om præsentationsteknikker
Færdigheder:
- Undersøge og (re)formerer et problem/en case sammen med relevante stakeholders og ved at anvende forskellige perspektiver
- Indsamle, vurdere og inkorporere feedback for at kvalificere løsninger i en specifik kontekst
- Anvende metoder og udvikle kreative løsninger i relation til gendered innovations i private og offentlige institutioner
Kompetencer:
- Evne til at samarbejde med eksterne partnere i en innovativ proces
- Deltage i processer som frembringer innovative løsninger ved at involvere forskellige stakeholders
- Evner til at identificere sex/gender aspekter og analytiske dimensioner i relation til problemløsning og udvikling af løsninger baseret på de studerendes disciplinære bagrund.
- Kommunikere potentielle løsninger til relevante til et relevant publikum og til partnere
Kompendium + case materiale/introduktioner.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 178
- I alt
- 206
OBS! Kurset udbydes IKKE i Sommer 2025.
Den endelige tilmeldingsfrist for Sommerskolekurser er 1. Juni.
De ordinære tilmeldingsfrister for sommerskole er 1. december samt
i eftertilmeldingsperioden i januar (se KUnet for specifikke
datoer).
Hvis kurset er fuld efter ordinær tilmelding, vil
det ikke blive vist på tilmeldingsblanketten i
tilmeldingsperioden i maj.
Sociologi- og antropologistuderende:
Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet
Meritstuderende:
Find mere information
på www.soc.ku.dk under
Uddannelse - Meritstuderende.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Aktiv deltagelse eksamen, der består af 3 dele, feed-back og en
endelig opgaveløsning – ledsaget af en mundtlig præsentation.
1.
Den første del består af en kort opgave med en præcisering af problemformulering / definition af den /definition af den stillede opgave. Den/de studerende modtager feedback på denne del.
2.
Den anden del består af en relevant empirisk sex/gender og intersectionel analyse af casen/organisationen
3.
Den tredje del består i de to første dele (som kan forbedres undervejs), baggrunden for præsentationen and refleksioner over feed back fra de involverede partnerne/institutioner
Den mundtlige præsentation – som indgår i forløbet – er ikke del af eksamen. - Krav til indstilling til eksamen
Du skal være tilmeldt kurset for at deltage i eksamen.
- Hjælpemidler
Brug af AI
På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.
Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside:
www.soc.ku.dk under Uddannelser --> Eksamen- Reeksamen
Afløsningsopgave, som bedømmes med bestået/ikke bestået
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOA15087U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat,Kandidat tilvalg
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- .
- Kursuskapacitet
- Vejl. 40 personer
Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Hilda Rømer Christensen (hrc@soc.ku.dk)
Undervisere
Hilda Rømer Christensen, hrc@soc.ku.dk