APSB23605U Introduktion til kognitiv neurovidenskab og eksperimentel metode

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Introduction to cognitive neuroscience and experimental methods

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i Kognitions- og datavidenskab.

Kursusindhold

Kognitiv neurovidenskab beskæftiger sig med menneskets mentale processer og deres neurale grundlag. Kurset introducerer til basale biologiske mekanismer af betydning for centralnervesystemets anatomi og funktion. Indenfor det basale neurofysiologiske område introduceres der til grundlæggende principper i nervecellers struktur, funktioner og signaleringsmekanismer. Endvidere berøres genetik og andre faktorer, som har betydning for udviklingen af normale og patologiske processer indenfor kognitionspsykologi, neuropsykologi, psykiatri og neurologi. Der introduceres til en bred vifte af kognitive funktioner og deres neurale grundlag: perception, opmærksomhed, adfærds- og kognitiv indlæring, motorisk kontrol, hukommelse, sprog, tænkning og problemløsning, kognitiv kontrol samt emotionelle processer, beslutningstagning og social kognition. Endelig introducerer kurset til basale eksperimentelle metoder inden for neurovidenskab og kognitionspsykologi med særligt fokus på egen udførelse af eksperimenter og analyse og fortolkning af data. Eksperimenterne vil dække klassiske undersøgelser af fx perception, opmærksomhed, hukommelse, beslutningstagning og problemløsning. Dele af undervisningen kan være på engelsk.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus kan den studerende:

Viden:

  • demonstrere kendskab til human neuroanatomi samt nervesystemets funktion og indsigt i basal neurofysiologi, nervecellefunktioner, signaleringsmekanismer og genetik.
  • redegøre detaljeret for begreber, metoder og udvalgte empiriske resultater inden for neuroanatomi, neurofysiologi, neurokemi, psyko- og neurofarmakologi.
  • redegøre for og have indsigt i udvalgte kognitionspsykologiske teorier, begreber og empiriske undersøgelser i artikler.
  • demonstrere grundlæggende viden om eksperimentelt design og principper for analyse og fortolkning af eksperimentelle data fra human kognitionspsykologi.

 

Færdigheder:

  • identificere muligheder og begrænsninger ved udvalgte neurovidenskabelige, kognitionspsykologiske og eksperimentelle metoder.
  • identificere centrale elementer ved den udvalgte neurovidenskabelige og kognitionspsykologiske litteratur, præsenteret i grundbøger og udvalgte forskningsartikler.
  • udføre basale kognitionspsykologiske eksperimenter ved brug af specifikke softwarepakker.
  • analysere, visualisere og fortolke eksperimentelle data.
  • fortolke empirisk data i lyset af relevante metodologiske, konceptuelle og teoretiske perspektiver inden for kognitiv neurovidenskab.

 

Kompetencer:

  • kritisk diskutere relevante biologisk og neurale aspekter ved kognitive og psykologiske fænomener.
  • vurdere og diskutere teorier og metoder brugt i klassiske kognitionspsykologiske forsøg.
  • kommunikere kognitiv neurovidenskabelig viden og eksperimentelle resultater i overensstemmelse med god videnskabelig rapportskrivningsteknik.

1400 normalsiders obligatorisk litteratur. 

Litteraturen kan bestå af relevante kapitler fra grundbøger, såsom seneste udgaver af Gazzaniga et al., Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind og Breedlove & Watson, Behavioral Neuroscience. Det fulde pensum angives i kursusrummet i Absalon.

Introduktion til matematik i naturvidenskab
Programmering og problemløsning
Sandsynlighedsregning og statistik
Undervisningen består af forelæsninger, seminarhold og øvelseshold.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 48
  • Holdundervisning
  • 70
  • Forberedelse (anslået)
  • 294
  • I alt
  • 412
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Mundtlig prøve, 30 minutter, med forberedelse.

Prøves kan kun aflægges som individuel prøve.

Eksamenstiden er 30 minutter inklusiv ca. 10 min votering og feedback. Den studerende forbereder sig i ca. 15 minutter inden den mundtlige prøve.

Inden forberedelsen trækker den studerende blindt 1 spørgsmål i form af en artikel fra listen af eksamensartikler (udgør en del af pensum) og 1 ud af de 4 forsøgsrapporter. Prøven har form af en ca. 5 minutters fremstilling af eksamensartiklen fulgt af ca. 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Herefter følger ca. 5 minutters introduktion af forsøgsrapporten ved den studerende igen fulgt af ca. 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Forsøgsrapporten indgår ikke i bedømmelsen af den studerendes præstation.
Eksamensforudsætninger

Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har deltaget i 4 forsøg og afleveret 4 forsøgsrapporter. Derudover skal den studerende have deltaget i to gruppebaserede mundtlige oplæg. Underviser vurderer om den studerende opfylder forudsætningerne for at blive indstillet til eksamen.

Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern censur
Eksamensperiode

Se   eksamensplan.

Reeksamen

Som ordinær prøve

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.