APSB21755U Valgfag: Mental sundhedsfremme i teori og praksis

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Elective course - Mental health promotion in theory and practice

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i Psykologi 2021 – studieordningen

Full-degree students enrolled at the Faculty of Social Science, UCPH 

  • Bachelor in Psychology
  • Bachelor in Sociology
  • Bachelor in Economics
  • Bachelor in Anthropology 
  • Bachelor in Political Science
Kursusindhold

Mental sundhed spiller en afgørende rolle for vores muligheder for at klare os godt socialt, uddannelsesmæssigt, arbejdsmæssigt og økonomisk. De seneste årtier er det gået kraftigt ned ad bakke med den mentale sundhed i befolkningen, hvilket både kan have konsekvenser for den enkeltes livskvalitet og for samfundet som helhed. Et bæredygtigt samfund kræver en velfungerende befolkning, men hvordan kan vi skabe bedre rammer og betingelser for god mental sundhed i befolkningen?

Mental sundhedsfremme omfatter indsatser, der fremmer menneskers mentale sundhed med et særligt fokus på rammer og betingelser. Mental sundhedsfremme retter sig mod alle mennesker, uanset om de har en psykisk sygdom eller ej. Fremme af befolkningens mentale sundhed er et mål, der er ønskværdigt i sig selv, og det er desuden en af prioriteringerne blandt FN’s 17 verdensmål.

Formål

Formålet med valgfaget er, at de studerende får en grundlæggende viden om mental sundhedsfremme samt at de opnår analytiske og teoretisk funderede praktiske kompetencer til at arbejde med mental sundhedsfremme. Valgfaget vil styrke de studerendes viden, kompetencer og handlemuligheder for at fremme mental sundhed, som både kan bruges her og nu, men også på sigt kan udgøre et supplement til de øvrige faglige kompetencer, de har opbygget i løbet af studietiden.

Indhold

Dette tværfaglige valgfag vil belyse mental sundhedsfremme fra forskellige faglige vinkler. De studerende vil opnå viden om mental sundhedsfremme på individ-, gruppe- og samfundsniveau. De vil få indsigt i og viden om, hvilke forhold der påvirker mental sundhed i både positiv og negativ retning. De studerende vil endvidere stifte bekendtskab med forskellige teoretiske såvel som fagtraditioners begrebsapparater og perspektiver på mental sundhed, herunder socialpsykologiske, samfundsøkonomiske, folkesundhedsvidenskabelige og pædagogiske perspektiver. De studerende vil også blive præsenteret for forskellige empiriske studier, der tager afsæt i kvalitative og kvantitative metoder.

Valgfaget baserer sig på en problem- og projektorienteret arbejdsramme, hvor de studerende i mindre grupper bl.a. selv er med til at definere bud på løsninger på udfordringer og problemer på gruppe- og samfundsniveau. Der vil være to undervisningsgange som har karakter af workshops hhv. lokalsamfundsanalyse med henblik på at identificere mentalt sundhedsfremmende ressourcer og et konkret bud på en universel mental sundhedsfremmeindsats i form af ABC for mental sundhed.

Undervisningsgange

  1. Mental sundhed
  2. Mental sundhedsfremme
  3. Mental sundhed og omgivelserne
  4. Lokalsamfundsanalyse og identifikation af mentalt

sundhedsfremmende ressourcer

  1. Tværfaglighed og projektarbejde
  2. Mental sundhed og individet
  3. Mental sundhed og samfundet
  4. Interventions- og aktionsforskning
  5. Workshop om mental sundhedsfremme i praksis
  6. Afsluttende seminar med præsentation af de studerendes projekter

 

Form

Valgfaget anlægger en problem- og projektorienteret arbejdsform. Der vil være en vekselvirkning mellem teori og praksis gennem hele kurset. Som udgangspunkt vil hver undervisningsgang bestå af en kombination af forelæsning og øvelsesarbejde, der indgår som en aktiv del i de studerendes projekter. Der vil løbende gennem valgfaget være oplæg af studerende, fælles diskussion, øvelser og ’hjemmearbejde’ i form af refleksion og afprøvning af øvelser. Derved får de studerende mulighed for at bringe deres viden, kompetencer og færdigheder i spil i praksis. De studerende vil i tværfaglige projektgrupper gennem semestret arbejde med en selvvalgt case, som de også forventes at bruge tid på mellem undervisningsgangene.

Følgeforskning

Valgfaget udbydes som en del af trivselsindsatsen ’Sammen på SAMF – ABC for mental sundhed på universitetet’. Som en del af evalueringen, har studerende tilknyttet valgfaget mulighed for at udfylde bl.a. Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS), som måler deres mentale velbefindende før og efter valgfaget. Der vil også være mulighed for at deltage i fokusgruppeinterviews i forbindelse med valgfaget.

Forankring

Valgfaget forankres på Institut for Psykologi og udbydes på tværs af det Samfundsvidenskabelige fakultet (SAMF). Det er håbet at engagere studerende fra forskellige studieretninger i mental sundhedsfremme, der er et globalt, aktuelt og samfundsfagligt relevant emne.

Målbeskrivelser

Viden:

  • definere mental sundhed og mental sundhedsfremme 
  • redegøre for forskellen på mental sundhedsfremme, forebyggelse og behandling
  • beskrive relevante metodiske tilgange til at måle mental sundhed
  • redegøre for faktorer og forhold med betydning for mental sundhed på individ-, gruppe- og samfundsniveau

 

Færdigheder:

  • udpege strukturelle forholds betydning for mental sundhed
  • identificere og analysere centrale udfordringer på individ-, gruppe- og samfundsniveau i forhold til mental sundhed
  • anvende viden om måling af mental sundhed til indsamling af empiri

 

Kompetencer:

  • forholde sig analytisk-fortolkende til cases og data omhandlende mental sundhed
  • analysere, definere og udvikle bud på løsninger på mentale sundhedsudfordringer på gruppe- og samfundsniveau
  • diskutere mental sundhed og mental sundhedsfremme i et samfundsvidenskabeligt og tværfagligt perspektiv

Pensum jf. studieordning:  Pensum kan være obligatorisk eller kombineret obligatorisk/selvvalgt.
Valgfag (BA) (7,5 ECTS):  ca. 600 ns 
 

En aktuel pensumliste vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.

Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 30
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Eksamensform: Fri hjemmeopgave

De studerende arbejder gennem valgfaget i tværfaglige projektgrupper med en selvvalgt De studerende arbejder i tværfaglige projektgrupper med en selvvalgt problemstilling inden for området mental sundhedsfremme, der munder ud i den afsluttende frie hjemmeopgave (bedømmes efter 7-trinsskalaen).

Opgaven kan afleveres i grupper på op til 5 studerende.
Omfang: 1 studerende max 8 sider, 2 studerende max 12 sider, 3 studerende max 14 sider, 4 studerende max 16 sider og 5 studerende max 18 sider.
Krav til indstilling til eksamen

Forudsætning for deltagelse i eksamen: Fremmøde til mindst 75 % af undervisningsgangene samt aktiv deltagelse i de ved kursusudbuddet fastlagte aktiviteter, opgaver, præsentationer m.v.  

Den aktive deltagelse består af:
1.    Løbende deltagelse i gruppearbejde, diskussion og refleksion på holdet, der demonstrerer en minimumspræstation i henhold til læringsmål. 
2.    Mundtlig fremlæggelse af fund fra lokalsamfundsanalyse 
3.    Mundtligt peer-feedback på medstuderendes projekter ad to omgange
 

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse