APSB11014U Forskningsdesign og Videnskabsteori
Scientific design and Philosophy of Science
I første halvdel af forløbet er formålet at introducere de basale videnskabsteoretiske discipliner erkendelsesteori/videnskabsteori i forlængelse af Videnskabsteori på 2. semester. Efter en samlet fremstilling af emner fra 2. semester uddybes, udbygges og tilføjes videregående problematiseringer af standard videnskabsteorien såsom nyere udbygninger af videnssociologi og videnskabshistorie samt introduktioner til poststrukturalisme, diskursteori, konstruktivisme/-tionisme og nymaterialisme. I anden halvdel er det målet at præsentere og analysere komponenterne i et forskningsprojekt bygget op omkring standardfaserne: emneafgrænsning og problemformulering, systematisk litteratursøgning, hypoteser, operationalisering, metode og teori.
Efter endt kursus skal den studerende:
Viden
- kunne redegøre for de forskellige faser i opbygningen af et forskningsdesign.
- kunne beskrive grundlæggende videnskabsteoretiske differentieringer mellem typer af problemstilligner i videnskabsteorien, videnssociologien og videnskabshistorien.
- kunne demonstrere indsigt i de videnskabsteoretiske discipliner
ved at anvende dem under udarbejdelsen af et forskningsdesign.
Færdigheder
- kunne udføre et systematisk litteratur review .
Kompetencer
- kunne afgrænse et psykologisk emne således, at der kan opstilles en hypotese/problemstilling hertil.
- kunne opstille en hypotese og operationalisere tilhørende begreber.
- kunne identificere og udvælge relevant litteratur.
- kunne designe en dataindsamlings og –behandlingsmetodik, der er velegnet til at besvare den selvvalgte hypotese/problemstilling.
- kunne forholde sig kritisk vurderende til sit eget forskningsdesign, dens mulige resultater og perspektiver.
- kunne arbejde selvstændig, analytisk og progredierende med udformningen af det selvvalgte forskningsdesign.
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og metoder via forskellige læringsaktiviteter, herunder aflevering af progredierende procespapirer. Det selvvalgte forskningsdesign udfærdiges som nævnt ovenfor. Den løbende udfærdigelse af forskningsdesignet starter midt i forelæsningsrækken og gennemgår et fastlagt forløb: emneafgrænsning, hypotese, operationalisering, metode, teori – hvortil der hver gang udfærdiges en tekst. Endvidere kommenteres de løbende udformninger både af instruktor og lærer.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 26
- I alt
- 54
Bachelorstuderende på 5. semester tilmeldes af administrationen.
Tilmelding for øvrige studerende sker via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november - 1. december
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- PRØVEFORM: Skriftlig hjemmeopgave udformet som hypotetisk
forskningsdesign.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens pkt. 4.6.
OMFANG: Den afsluttende opgave er på max 9 normalsider ved én studerende, max 12 normalsider ved to studerende, max 15 normalsider ved tre studerende. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse i form af et progredierende procespapir.
- Aktiv deltagelse på seminarholdene: Aflevering af 4 progredierende procespapirer samt feedbackgivning på sin feedbackgruppes procespapirer. Godkendelse (v. holdets instruktor) af den samlede fremstilling af den/de studerendes forskningsdesign (i form af fjerde procespapir), hvori de foregående tre procespapirer integreres. Den samlede fremstilling skal i væsentlig grad afspejle den feedback som den studerende har modtaget på sine procespapirer i løbet af semestret.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
December/januar - Se eksamensplanen
- Reeksamen
Februar - Se eksamensplanen
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11014U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
Forelæsningsrækken 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning 13 uger med start uge 37 - Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og B
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Simo Køppe (simo.koeppe@psy.ku.dk)