AØKK08390U Seminar: FN’s Verdensmål
Seminar: The UN Sustainable Developemnt Goals
FN’s verdensmål, der blev vedtaget af FN’s generalforsamling i 2015, dækker en politisk målsætning om en bæredygtigudvikling frem mod 2030 på 17 centrale områder:
1. Afskaf fattigdom
2. Stop sult
3. Sundhed og trivsel
4. Kvalitetsuddannelse
5. Ligestilling mellem kønnene
6. Rent vand og sanitet
7. Bæredygtig energi
8. Anstændige jobs og økonomisk vækst
9. Industri, innovation og infrastruktur
10. Mindre ulighed
11. Bæredygtige byer og lokalsamfund
12. Ansvarligt forbrug of produktion
13. Klimaindsats
14. Livet i havet
15. Livet på land
16. Fred, retfærdighed og stærke institutioner
17. Partnerskab for handlingI seminaret vil der være mulighed for at beskæftige sig med udviklingen på hver af disse områder i Danmark nationalt eller lokalt (fx på kommuneniveau) og/eller globalt.
Formålet med seminaret er at den studerende beskæftiger sig med og erhverver sig viden om udviklingen indenfor et eller flere af de 17 verdensmål i Danmark –nationalt eller lokalt – eller på globalt niveau fx ved at se på forholdene mellem udviklede og mindre udviklede lande.
Verdensmålene er godt på vej til at være dagsordenssættende på flere centrale samfundsområder. En lang række store danske virksomheder har fra begyndelsen taget verdensmålene til sig, og bæredygtighed indgår nu som en væsentlig del af virksomhedernes forretningsgrundlag. Den danske regering har etableret en national plan for bæredygtighed, som forudsat ved vedtagelse af de globale mål. Folketinget af etableret et 2030 netværk med deltagelse fra samtlige partier og Folketingets finansudvalg har nedsat en 2030-arbejdsgruppe. Folketingets 2030 netværk har etableret et 2030-panel med deltagelse af repræsentanter for en lang række samfundsmæssige områder (erhvervsliv, fagbevægelsen, forbrugere, civilsamfundsorganisationer). 2030-panelet har udarbejdet 194 danske målepunkter som resultat af Vores Mål projektet. De sætter særlig fokus på bæredygtighedsudviklingen i Danmark.
Udviklingen i de 17 verdensmål følges statistisk ved at se på udviklingen indenfor 169 delmål og 244 indikatorer. I Danmark følges denne udvikling af Danmarks Statistik og kan findes på www.dst.dk (skriv verdensmål i søgefeltet). Der findes således et omfattende statistisk materiale tilgængeligt til analyser på området.
Målet med seminaret er at den studerende ved at arbejde med udvalgte dele af bæredygtighedsdagsordenen får en grundlæggende viden på dette område, og ved at deltage i drøftelserne af andres øvelsesoplæg får en bredere viden om udviklingen på bæredygtighedsområdet i Danmark – nationalt og lokalt – samt udviklingen globalt.
Analyser i forbindelse med seminaret kan indeholde vurderinger af om udviklingen indenfor et eller flere af de overordnede verdensmål eller indenfor et eller flere delmål og/eller indikatorer peger i retning af opnåelse af en større bæredygtighed, herunder en vurdering af betydningen af og/eller behovet for politisk regulering på det pågældende område for at opfylde målet. De kan også indeholder analyser, der lægger op til forslag om særligt danske indsatsområder og målepunkter på linje med fx 2030-panelets baselineprojekt.
På tværs af de 17 verdensmål har den såkaldte 2030-dagsorden et tværgående mål om at få alle med (leave no one behind). Konkret betyder det, at det er en målsætning, at de forbedringer, der sker, frem mod 2030 især skal komme de 40 pct. dårligst stillede til gavn. Mens mange udviklede lande som fx Danmark scorer højt på bæredygtighed og udviklingen i bæredygtighed kniber det mere med at opfylde målsætningen om at alle skal med. Der vil også være mulighed for analyser på dette område.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen samt at kunne:
Viden:
- Vise kendskab til og forståelse for bæredygtighedsaspekterne af de enkelte verdensmål og målene indbyrdes.
- Vise kendskab til og forståelse af bæredygtighedsudfordringerne
indenfor det eller de verdensmål, der særligt arbejdes med.
Færdigheder:
- Kunne identificerer og formulerer et klart mål med tilhørende problemer for seminaret.
- Kunne udvælge relevant litteratur og eventuelt også data til en analyse af bæredygtighed på et udvalgt område.
- Kunne anvende økonomiske begreber og modeller i analysen af bæredygtighed.
- Kunne basere analyser på relevant og tilstrækkelig empiri.
- Kunne sammenfatte hver analyse i en klare delkonklusion.
Kompetencer:
- Bedømme og diskuterer et givet områdes nuværende og fremtidige bæredygtighedsudfordringer.
- Bedømme og diskuterer handlemulighederne i relation til bæredygtighedsudfordringerne på et givet område
- Udvikle strategier for opnåelsen af bæredygtighed på et givet område
Suppleret af overordnet målbeskrivelse for seminarer som fremgår af fagstudieordningen
Meget materiale om verdensmålene findes digitalt.
En central kilde er Sustainable Development Solutions Networks årlige SDG index and Dashboard (www.unsdsn.org), der indeholder data for samtlige FN’s 193 medlemsland.
En god introduktion til bæredygtighedstemaet findes i:
Sachs, Jeffrey (2015): The age of sustainable development, Columbia University Press
På dansk findes:
Hildebrandt, Steen (2016): Bæredygtig global udvikling, Jurist- og økonomforbundets forlag
Desuden er Samfundsøkonomen nr. 1 – 2019 et temanummer om verdensmålene.
- identificere og afklare en problemstilling,
- udsøge og udvælge relevant litteratur,
- udarbejde en skriftlig akademisk opgave og
- præsentere samt diskutere sin opgave med de andre studerende på seminaret.
Formålet med præsentationen er, at den studerende øver sine mundtlige færdigheder, at give kontruktiv feedback og selv modtage feedback. Den mundtlige præsentation er ikke en del af eksamen og der gives ikke karakter for den mundtlige præsentation.
Obligatoriske aktiviteter i seminaret:
- Kick-off møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af eget projekt og opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner på klassen og til præsentationerne.
Der er ingen egentlig undervisning og den studerende kan ikke forvente vejledning af underviseren. Hvis underviser giver et par undervisningsgange eller giver mulighed for vejledning afklares dette samt forventninger hertil på kickoff-mødet.
Proces:
Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart går i gang med at finde et emne at skrive om, idet der kun er få uger fra kick-off mødet til aflevering af projektbeskrivelsen. Derefter vil der være en længere periode, hvor du skriver på din opgave alene eller med én medstuderende.
Før præsentationerne skal din næsten færdige seminaropgave uploades i Absalon, som opponenterne/holdets deltagere skal læse og kommentere på. Det er vigtigt, at opgaven er så færdig som muligt, da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er stærkt forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.
Efter præsentationerne kan du på baggrund af feedbacken foretage en MINDRE rettelse af seminaropgaven. Det er IKKE meningen, at opgaven omskrives eller at skrivning påbegyndes EFTER præsentationen er foretaget.
• Ekstra møder/introducerende undervisning/vejledning: 10. september 15:15-17
• Frist for aflevering af aftalepapir/projektbeskrivelse: Senest 1. oktober kl. 10.00.
1.10 kl. 10
• Frist for upload af seminar-opgave i Digital eksamen: Senest en uge før præsentationerne. Aftales
• Præsentationer: I perioden 1. - 21. november. Aftales
• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 20. december.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 186
- Seminar
- 20
- I alt
- 206
For indskrevne studerende: Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på uddannelsessiderne for indskrevne kandidatstuderende.
Mere information om seminarer kan findes i KUnet under Seminarer.
Læs om uddannelsen og studieordningen på KA uddannelsen i økonomi.
- Point
- 7.5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen - Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.
Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
til seminaropgaven.
Undervisere definerer, hvilke hjælpemidler er tilladt til præsentationerne.
Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Eksamensoplysninger:
Seminaropgaven skal afleveres i Digital Exam.
Fælles afleveringsfrist for alle seminarer er: 20. december kl. 10:00 i efterårssemestret.
Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet: kandidatstuderende.
- Reeksamen
Reeksamen:
Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.
Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet: kandidatstuderende.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i kandidatstudieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKK08390U
- Point
- 7.5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema: Se "Bemærkninger".
Eksamen og reeksamen: Se "Eksamen". - Kursuskapacitet
- Gerne 2 hold á max 20 studerende
Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Niels Ploug (18-75706c737a35717c73706875357773767c6e476c6a767535727c356b72)
Undervisere
Niels Ploug (niels.julian.ploug@econ.ku.dk)