AØKK08367U Seminar: Marketing
Seminar: Marketing
Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut
De studerende bliver trænet i at identificere relevante markedsførings problemstillinger for en virksomhed/organisation med et/flere brands på et givent marked og på den baggrund argumentere for en marketingstrategi, målgrupper og målsætninger samt argumentere for handlingsparametre (marketing-mix) til løsning af problemstillingen.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen samt at kunne:
Viden:
- Redegøre for teorier, begreber, modeller, processer og redskaber i moderne markedsføringsplanlægning, inklusive begrænsninger og svagheder ved modellerne samt de udfordringer og muligheder den digitale transformationsproces indebærer for både virksomheder og kunder.
Færdigheder:
- Udvælge og vurdere relevante markedsmæssige problemstillinger og på den baggrund argumentere for en overordnet marketingstrategi og realistiske målsætninger for foreslåede aktiviteter.
- Analysere og diskutere værdiskabelse og beslutningsproces hos kunderne/målgrupper samt udfordringer, trusler og muligheder konkurrerende virksomheder/brands og andre eksterne faktorer.
- Segmentere et marked, argumentere for målgrupper og ideel positionering samt prioritere relevante handlingsparametre/marketing-mix.
- Selvstændigt og kritisk/analytisk at forholde sig til og give konstruktiv feedback på andres problemstillinger og løsningsforslag.
Kompetencer:
- Planlægge og gennemføre interne analyser i fremtidige virksomheder, herunder at kunne beskrive og analysere en virksomhed/et brand i et markedsperspektiv samt at kunne identificere konkurrencemæssige fordele.
- “Foundations of marketing”, David Jobber and John Fahy, Fifth edition, McGraw Hill, 2015, ISBN 978-0077167950 eller nyere udgave eller
- “Moderne markedsføring”, Ole E. Andersen m.fl., 2.udgave, Hans Reitzels Forlag, 2016, ISBN 978-87-412-6428-8 eller nyere udgave.
- identificere og afklare en problemstilling,
- udsøge og udvælge relevant litteratur,
- udarbejde en skriftlig akademisk opgave og
- præsentere samt diskutere sin opgave med de andre studerende på seminaret.
Obligatoriske aktiviteter i seminaret:
- Kick-off møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af eget projekt og opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner på klassen og til præsentationerne.
Formålet med præsentationen er, at den studerende øver sine mundtlige færdigheder, øver at give kontruktiv feedback og selv modtage feedback. Den mundtlige præsentation er ikke en del af eksamen og der gives ikke karakter for den mundtlige præsentation.
Før præsentationerne skal din færdige seminaropgave uploades i Absalon, som opponenterne/holdets deltagere skal læse og kommentere på. Det er vigtigt, at opgaven er så færdig som muligt, da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er stærkt forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.
Underviseren definerer, hvilke materialer er tilladt til præsentationerne.
Efter præsentationerne kan du på baggrund af feedbacken foretage en MINDRE rettelse af seminaropgaven. Det er IKKE meningen, at opgaven omskrives eller at skrivning påbegyndes EFTER præsentationen er foretaget.
Pandemi:
I tilfælde af et pandemi udbrud som f.eks Corona kan undervisningen blive helt eller delvist omlagt til online undervisning. Se kursusrummet på Absalon for nærmere information.
Forår 2021:
• Kick-off møde: 10. februar kl. 10.15 - 12.00
• Individuel vejledning (online via zoom): 10. marts kl. 9.00 - 13.00
• Workshops/præsentationer: 5. maj kl 8.15 - 15.00
Generel information:
Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart går i gang med at finde et emne at skrive om, idet der kun er få uger fra kick-off mødet til aflevering af projektbeskrivelsen. Derefter vil der være en længere periode, hvor du skriver på din opgave alene eller med én medstuderende.
Der er ingen egentlig undervisning og den studerende kan ikke forvente vejledning af underviseren. Hvis underviser giver et par undervisningsgange eller giver mulighed for vejledning afklares dette samt forventninger hertil på kickoff-mødet.
Al information vedr. seminaret kommunikeres via Absalon inklusiv hvor aktiviteterne afholdes, hvorved det er vigtigt, at du selvstændigt opsøger information i Absalon, så snart du er tilmeldt faget.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 186
- Seminar
- 20
- I alt
- 206
Hver studerende modtager individuel mundtlig feedback på sin opgave og sin fremlæggelsen af medstuderende og supervisor.
Supervisoren giver kollektiv mundlig feedback til de studerende samt individuel mundtlig vejledning.
For indskrevne studerende: Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på uddannelsessiderne for indskrevne kandidatstuderende.
Mere information om seminarer kan findes i KUnet under Seminarer.
Læs om uddannelsen og studieordningen på KA uddannelsen i økonomi.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringaf en seminar opgave på dansk udformet ifølge formkravene angivet i studieordningen og på uddannelsessiden for seminarer i KUNet.
__ - Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i alle seminarets aktiviteter, som beskrevet i kandidatstudieordningen og på uddannelsessiderne for seminarer, er påkrævet for at kunne deltage i eksamen.
__
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
til seminaropgaven.
Undervisere definerer, hvilke hjælpemidler er tilladt til præsentationerne.
__
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
__
- Eksamensperiode
Ordinær eksamen:
Forår 2021:
Deadline endelig seminar opgave: 1. juni 2021 kl 10.00.Eksamensoplysninger:
Seminaropgaven skal uploades i Digital Eksamens portalen, hvor yderligere information kan findes fra midt i semesteret.
Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.
_____
- Reeksamen
Reeksamen:
Er en skriftlig seminaropgave efter retningslinierne beskrevet i kandidatstudieordningen og på uddannelsessiderne for seminarer.
Reeksamensoplysninger:
Seminaropgaven skal uploades i Digital Eksamens portalen.
Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen, regler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i kandidatstudieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKK08367U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
- Skema og lokaler: Se "Bemærkninger".
Eksamen og reeksamen: Se "Eksamen". - Kursuskapacitet
- 1 hold af maks. 16 studerende
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ole Ejnar Andersen (18-78756e376e73776a7b376a776d6e7b7c6e77496e6c787737747e376d74)
Undervisere
se "Kursusansvarlige"