AØKK08048U Øvelse: Cost Benefit analyser i praksis

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Øvelse: Cost Benefit analyser i praksis

Uddannelse
Kandidat i Økonomi
(Øvelsen er kun for KA studerende ved Økonomisk Institut)
Kursusindhold

Øvelsens formål er at give den studerende et indblik i hvordan samfundsøkonomiske cost-benefit-analyser (CBA) udføres i praksis.

Målbeskrivelser

Der kan være flere tilgange til øvelsen. En øvelse kan f.eks. tage udgangspunkt i en aktuel problemstilling, hvor cost og benefits afvejes mod hinanden. Der kan også tages udgangspunkt i en allerede eksisterende CBA (se eksempler på relevante publikationer nedenfor), hvor beregningerne gennemgås og antagelser diskuteres.
En CBA af f.eks. en opgradering af en eksisterende vej mellem to byer til motorvej indeholder bl.a. en værdisætning af følgende elementer:
• Investeringsomkostninger
• Ændringer i rejsetider
• Ændringer i vedligeholdelsesomkostninger (reparationer af vej m.m.)
• Ændringer i kørselsomkostninger (slid på bil, brændstof m.m.)
• Ændringer i antallet af uheld, herunder tab af menneskeliv
• Ændringer i forurening
• Skatteforvridningstab
• osv.
Data
Hvis data er umulige at fremskaffe, kan de estimeres på baggrund af andre kendte projekter (f.eks. gennemsnitsomkostningerne for ny motorvej eller lignende). Alternativt vil underviseren være behjælpelig med kvalificerede skøn. Mangel på 'rigtige' data bør ikke afholde en fra at arbejde med CBA.
Se i øvrigt Transport- og Energiministeriets nøgletalskatalog, for et indblik i hvilke estimater af tidsværdier, CO2 emissioner m.m., der allerede eksisterer.
http:/​/​www.modelcenter.transport.dtu.dk/​Publikationer
Mulige emner for en øvelse i CBA
• Støtte til vedvarende energi (f.eks. biobrændsel)
• Kvalitetskontrol af IMV's rapport om biodiesel (se link nedenfor)
• Afgiftsomlægningen på biler
• Omfartsveje, broer m.m.
• Fedtafgiften, sukkerafgiften m.m.
• Vandposter i København
• Cykelstier
• Etc…
 Mulighederne er mange og der er ikke krav om, at det skal være inden for bestemte sektorer. Bare det handler om at afveje omkostninger og gevinster for samfundet.
Typisk vil gode emner være områder, hvor der er markedsfejl, fx eksternaliteter.

I øvelsen bliver der lagt vægt på at opgaven skrives så alle omkostninger og gevinster for samfundet medtages, og ikke kun for enkelte aktører. Metodemæssigt følger øvelsen Finansministeriets vejledning for samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger og teoretisk bygger øvelsen på velfærdsteori.

Pensum: Den studerende kan bl.a. finde hjælp i følgende publikationer:
• Manual for samfundsøkonomisk analyse, Transportministeriet
• Vejledning i udarbejdelse af samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger, Finansministeriet
 

Den vigtigste forudsætning er et godt indblik i mikroøkonomi fra 1. og 2. årsprøve. Specielt en generel forståelse af eksternaliteter og incitamenter vil være en fordel.
Undervisningsforløbet vil bestå af 4 undervisningsgange i starten, hvor det forklares hvordan man anvender den samfundsøkonomiske metode i praksis og der løses en praktisk øvelse.

Undervisningsplan
5/2 Alm. undervisning
12/2 Alm. undervisning
19/2 Alm. undervisning
26/2 Alm. undervisning
1/3 Upload af commitment paper
8/4+9/4+10/4 Mulige dage for opponering før aflevering (præcise datoer aftales d. 5/3)
24/4 Aflevering af opgaver
6/5+7/5+8/5 Mulige dage for opponering efter aflevering (præcise datoer aftales d. 5/3)
Alle undervisningsgange vil som udgangspunkt være fra kl. 16.15-18.
Sessioner med opponering kan være indtil kl. 19 afhængig af antal tilmeldte.
Under hele forløbet vil der være mulighed for at få individuel vejledning. Dette aftales løbende efter behov.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0,3
  • Øvelser
  • 0
  • I alt
  • 0,3
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 20 min med opsyn.
Ud over en skriftlig opgave skal den studerende aflevere et regneark, så beregningerne kan kontrolleres. Strukturen og kvaliteten af regnearket indgår i bedømmelsen.
Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i øvelsens møder og at opgaven er afleveret til deadline.
Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt til den skriftlige opgave.

Til den mundtlige præsentation er slices tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
op til 20% stikprøve censur på den skriftlige opgave
Eksamensperiode
Underviseren informere om datoer.
Reeksamen
samme som ordinære.
Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.