AØKA08051U Anvendte generelle ligevægtsmodeller 7½ ECTS
Computable General Equilibrium 7½ ECTS
Valgfag på Bacheloruddannelsen i økonomi.
Valgfag på Kandidatuddannelsen i økonomi (Anbefales)
Anvendte generelle ligevægtsmodeller er et af de konkrete
redskaber som økonomer har i deres værktøjskasse.
Populært udtrykt omtales AGL-modeller som "teori med tal
på", idet modeltypen omsætter nogle af de teoretiske modeller
fra bl.a. moderne makroøkonomisk teori til praktisk anvendelige
computermodeller med rigtige data fra virkelighedens økonomier.
Modeltypen anvendes til at vurdere makroøkonomiske og
velfærdsmæssige konsekvenser af reformer af bl.a. finans-,
arbejdsmarkeds-, handels-, miljø- og skattepolitik. De spiller
således en fremtrædende rolle i analyser af de udfordringer, som
Danmark og andre lande står over for i de kommende årtier.
Fagets ene formål er at give en oversigt over anvendelser af
AGL-modeller til sådanne analyser. Fagets andet formål er af
praktisk karakter, idet de studerende sættes i stand til selv at
konstruere mindre generelle ligevægtsmodeller med anvendelse af
GAMS-software. Endvidere gennemføres mindre AGL-analyser på egen
hånd.
Målet for undervisningen i faget Anvendte Generelle Ligevægtsmodeller er, at den studerende kan
- forklare indholdet af de vigtige begreber i faget, eksempelvis generel ligevægt, kalibrering, følsomhedsanalyser, Armington-tilgang og finanspolitisk holdbarhed
- sammenfatte de vigtige elementer i fremgangsmåden, når man opbygger en AGL-model
- kritisk vurdere de centrale forudsætninger i typiske AGL-modeller
- forklare opbygningen af de AGL-modeller der berøres i pensum, deres resultater, hovedårsagerne til disse og konkrete eksempler på modellernes anvendelse i policy-sammenhæng
- redegøre for og sammenligne styrker og svagheder ved de forskellige modeller og modeltyper, der berøres i pensum
- ræsonnere, hvordan den generelle ligevægt medfører afledte virkninger af udefrakommende stød i makroøkonomiske modeller, så direkte effekter af stødet ét eller få steder i modellen får konsekvenser generelt i økonomien, fx på faktor- og varepriser, investerings- og arbejdsudbudsadfærd, finansielle markeder, opsparing, forsyningsbalance og feedback-effekter fra udland og den offentlige sektor selvstændigt programmere en enkel AGL-model i programmeringssproget GAMS og redegøre for modellens resultater
For at opnå den højeste karakter i faget, skal den studerende udmærke sig indenfor alle punkterne.
Pensum
- Andersen, M. & P. Schou (2006): DREAM Documentation 2006.
Kapitlet Overview. 30 sider.
- Devarajan, S. & S. Robinson (2005): The Influence of Computable General Equilibrium Models on Policy. Kapitel 15 i Kehoe, Srinivasan & Whalley (eds.): Frontiers in Applied General Equilibrium Modeling, Cambridge University Press. (27 sider).
- Nordhaus, W. (2008): A Question of Balance. Weighing the Options on Global Warming Policies. Chapters I-III. Yale University Press.
- Petersen, T.W. (1998): "Introduktion til CGE-modeller". Economic Modelling Working Paper Series 1998:3. Danmarks Statistik. (34 sider). www.dreammodel.dk.
- Schou, P. (2009): Forskellige funktionelle former til anvendelse i AGL-modeller. Undervisningsnote (15 s.).
- Schou, P. (2009): Ramsey-modellen i AGL-faget. Undervisningsnote (10 s.).
- Shoven, J. B. & J. Whalley (1992): ”Applying General Equilibrium”, kapitel 4, 5 og 9. Siderne: 71-131, 230-255 (kursorisk). (81 sider, heraf 25 kursorisk).
- Sørensen, P. B. (2001): Tax Coordination in the European Union: What are the Issues? Swedish Economic Policy Review 8, p. 143-95 (52 sider).
- Sørensen, P. B. (2001): OECDTAX – A Model of Tax Policy in the OECD Economy. Technical Working Paper, Economic Policy Research Unit, University of Copenhagen. http://www.econ.ku.dk/pbs (52 sider).
- De Økonomiske Råd (2010): ”Langsigtet finanspolitisk holdbarhed”.
Kapitel III i De Økonomiske Råd: Dansk Økonomi, forår 2010.
www.dors.dk (90 sider).
2 timers forelæsning og 3 timers holdundervisning pr. uge i 14 uger.
Holdundervisningens formål er at træne de studerende i anvendelse af modellerne i praksis. Øvelserne sigter mod at sætte de studerende i stand til selv at udarbejde et GAMS-program - samt sætte sig ind i et allerede eksisterende program. I forelæsningerne gennemgås AGL-modellernes principielle opbygning. Heri indgår: Diskussion af forskellige modeltyper, f.eks. statiske over for dynamiske modeller. Opbygning af en model, valg af specifikke funktionsformer og disses betydning for empiriske egenskaber. Forskellige former for kalibrering (dvs. måder til at få modellen til at repræsentere data fra en virkelig økonomi). Herudover gennemgås opbygningen af nogle eksisterende AGL-modeller som anvendes til at belyse virkninger af finanspolitik, skattepolitik og miljøpolitik.
Tid og sted:
Tid og sted for undervisningen kan ses ved at trykke på semesterets link under "Se skema". 15E står for Efterår 2015.
Indskrevne studerende kan finde mere information om skema mm på
https://intranet.ku.dk/polit_ka/undervisning/Sider/default.aspx
- 7,5 ECTS med en mundtlig eksamen (kurset AØKA08051U - Anvendte generelle ligevægtsmodeller 7½ ECTS, denne kursusbeskrivelse)
- 12,5 ECTS med en mundtlig eksamen og en overbygningsopgave (kurset AØKA08104U - Anvendte generelle ligevægtsmodeller 12½ECTS, se dennes kursusbeskrivelse)
Ved tilmelding til ét af fagets ECTS-værdier er der samtidigt tilmelding til eksamensformen. Der kan efter tilmeldingsperioden er slut ikke vælges om, hvorved kan ikke som tidligere i løbet af kurset kan vælge om man ønsker at lave en overbygningsopgave eller ej.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0,6
- Forberedelse
- 135,4
- Forelæsninger
- 28
- Øvelseshold
- 42
- I alt
- 206,0
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutter med opsyn.Mundtlig eksamen på ca 20 minutter med forberedelsestid
- Krav til indstilling til eksamen
Fire obligatoriske opgaver skal løses tilfredsstillende og inden for de angivne tidsfrister.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
100% ekstern censur
- Eksamensperiode
15. december 2015 til 29. january 2016
Optagene studerende kan læse mere om eksamen på
https://intranet.ku.dk/polit_ka/eksamen/sider/default.aspx
- Reeksamen
Samme som den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKA08051U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterår (uge 36-50)
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
320 kr. pr. ECTS
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Kursusansvarlige
- Peter Stephensen (4-727271754267657170306d7730666d)
Undervisere
Hold: Andreas Østergård Iversen