TTEAKFKDOU KA Kernefag: Dogmatik med Økumenisk Teologi: Fællesskab, frihed og fuldendelse

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Dogmatics with Ecumenical Theology: Community, freedom and consummation

Uddannelse

Teologi

Kursusindhold

På dette kernefagskursus skal vi studere opfattelser af fællesskab, frihed og fuldendelse i dogmatikken. Som et allerførste skridt skal vi opdatere dogmatikken fra BA-undervisningen og genopdage fællesskab, frihed og fuldendelse som problemstillinger indenfor alle dogmatikkens emner, men i særdeleshed som temaer i pneumatologi, ekklesiologi og eskatologi. Derfor skal vi dykke ned åndslære, kirkelære og læren om fuldendelse i 1) oldkirken, hvor vores fokus vil være på Augustin, 2) fra reformationen, hvor vi skal læse Luther, 3) det 20. århundrede, hvor vi skal læse efter-dialektiske teologer især Wolfhart Pannenberg og 4) vores egen tid, hvor vi skal udfordre de tekster, som vi har læst på kurset, kontekstuelt efter nærmere ønsker fra holdets studerende, dvs. fx med fokus på sundhed og diagnoser, krop og psykologi, seksualitet og politik, digitalisering og hverdagsliv, religion og tro. Undervejs skelner vi mellem emnerne Helligånd, ånd, sakramenter, embede, kirke og samfund samt fuldendelse og vi skal undersøge, hvordan disse emner hænger i sammen ifølge forskellige opfattelser og med henblik på, hvordan man (selv) kan og vil fremstille dem sammenhængende i dag. Kan man fx udvikle en praktisk dogmatisk lære om Helligånden som udtryk for den enkeltes frihed, kirkens troværdighed og samfundets omsorg? På dette kursus forsøger vi at tegne kort med flere mulige veje og mange mål. Kurset stræber efter at udvikle fornemmelse for distinktioner, at styrke dømmekraften, tænke frit og fejre fantasien. Der tilbydes individuel vejledning.

Målbeskrivelser

Overordnede læringsmål i henhold til studieordningen:

 

Fagets mål er, at den studerende opnår:

• avanceret viden om fagets terminologi,

• avanceret viden om sammenhænge og brudflader i den dogmatiske tradition,

• færdigheder i metodisk diskussion af dogmatiske problemstillinger,

• færdigheder i stillingtagen til centrale teksters oprindelse, aktuelle brug og mulige fortolkninger,

• færdigheder i dybdeborende undersøgelse, kritisk vurdering og koncentreret fremstilling af forskellige dogmatiske problemstillinger og positioner,

• kompetencer til at kunne tage ansvar for egen faglige udvikling og gennemføre en selvstændig specialisering i et af dogmatikkens fagområder.

 

Opdateres med henblik på kursuslitteratur.

 

Bestået BA i teologi
For yderligere se studieordningen
Holdundervisning med selvstændig forberedelse og aktiv deltagelse.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 244
  • Eksamen
  • 120
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering
Prøveformsdetaljer
Kombineret skriftlig og mundtlig prøve: Skriftlig hjemmeopgave fulgt af mundtlig prøve af højst 45 minutters varighed inkl. bedømmelse. Den skriftlige besvarelse skal have et omfang af 16.800-24.000 tegn, dvs. 7-10 sider.
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i den skriftlige besvarelse, men skal prøve eksaminanden inden for hele det opgivne pensum.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen