TISKVALFAU Valgfag på Interreligiøse Islamstudier: ”Religion, ret og praksis i Danmark” ( Kompaktkursus Januar 2025)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

"Religion, Law and Practice in Denmark"

Kursusindhold

Vel inde i det 21. århundrede er det danske samfund præget af konflikter og spændinger, der udspiller sig i krydsfeltet mellem religion, ret og samfund. Stærke dokumentarer har vist at religiøse retsbegreber lever i bedste velgående i de flere religiøse grupper. Folketinget lovgiver mere og mere på det kirkelige og religiøse område. Nyere bøger og rapporter peger på konkrete udfordringer med vold og tvang af minoritetskvinder, udfordringer med arbejdsmiljø, overgreb og misbrug. Folkekirken og en række religiøse institutioner arbejder hårdt på at sikre ordentlige og ansvarlige rammer for det religiøse liv i Danmark, men det er rettigheder, friheder og svære afvejninger gør udfordringerne til et fælles samfundsanliggende.

 

Dette kompaktkursus giver en indføring i religiøs ret, etik og praksis i Danmark på individuelt, socialt og institutionelt niveau. Det vil sige fra personlige forestillinger om religion til sociale fællesskabers retsopfattelser til parallelle retsinstitutioner, som er aktive i Danmark. Dertil kommer et sektoriseret og stratificeret blik på religion i samfundet. Igennem kurset undersøger vi individets og samfundets plads til og forhandling af religion, samt religiøse samfundsforståelser og samfundsidealer for religionernes deltagelse i samfundet.

 

Kurset henvender sig til alle, der arbejder i feltet mellem religion, ret og samfund, men især i tre store grupper: (i) specialister og praktikere i den brede offentlige sektor, f.eks. i kommuner, skoler, politi, og sikkerhed, (ii) formidlere af viden om religion i samfundet, f.eks. undervisere i gymnasier og seminarer, journaliser, og andre vidensmedarbejdere, (iii) præster, forkyndere og ledere i folkekirke og trossamfund. Undervisningen har fokus samspillet mellem faglig viden og den komplekse praksis, som kendetegner feltet, både på mikro-, meso- og makro-niveau. I undervisningen vil vi i tillæg til kursuslitteraturen arbejde med aktuelle cases fra dansk forskning, møde gæsteforelæsere, som på forskellige måder er involveret i religiøse retspraksisser i Danmark og blive præsenteret for socialfaglige redskaber til at håndtere udfordringer relateret til religiøse retspraksisser.

 

Kursuslitteraturen på det institutionelle niveau udgøres primært af aktuel teologisk, juridisk, antropologisk og sociologisk viden i religiøse konflikter og praksisser i Danmark – herunder hvordan disse understøtter og/eller modarbejder danske myndigheder og retsinstitutioner – mens kursuslitteraturen til de individuelle perspektiver primært udgøres af etnografiske studier, som også dækker relaterede emner såsom æresrelaterede konflikter, tvingende kontrol og omsorgssvigt.

 

Målet for kurset er at vise hvordan problemstillingerne om religion og ret er tværgående i samfundet, og kan anskues og løses fra forskellige fagligheder og situationer. Med udgangspunkt i sociologiske, juridiske og samfundsvidenskabelige tilgange til religion i et moderne velfærdssamfund undersøger kurset systematisk religion i deliberative demokrati, sammenhængskraft, æresrelaterede konflikter og kontrol, politik og populisme, professionsetik og offentlig moral, samt samfundsinstitutionernes rolle i videreførelsen, forandringen og produktionen af religiøs ret, etik og moral.

Der udarbejdes et digitalt kompendium til de tilmeldte studerende med udpluk fra presse, rapporter, forskning og relevant faglitteratur, samt anbefalet læsning.

 

Religion og grundlov. Vinding NV, Jacobsen BA, & Schultz-Knudsen M, (red.). København: Djøf Forlag, 2024.

Etniske minoritetskvinder og skilsmisse: med fokus på muslimske praksisser. Liversage, A, & Petersen, J. Det Nationale Forsknings-og Analysecenter for Velfærd, 2020.

Sharia og Samfund: Islamisk Ret, Etik og Praksis i Danmark. Petersen, J, & Vinding, NV. Samfundslitteratur, 2020.

Religionsretlig lovgivning. Kirkeretsantologi 2019. Jørgensen, A, Christoffersen, L, & Andersen, S, (red.). Forlaget Eksistensen, 2019.

Se studieordning
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 122
  • Eksamensforberedelse
  • 150
  • Eksamen
  • 120
  • I alt
  • 420
Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Eksamensperiode

Sommereksamen

Bachelor- og studerende under Åbent Universitet – se bachelorstudieordningen

Kandidat- og masterstuderende – se kandidatstudieordningen

Merit- og tilvalgsstuderende – se den relevante studieordning

 

Link til studieordningerne – klik her