TEMP000042 DAN; Valgfag 3: Hvad er det, og hvad kan det? Litteraturens særpræg og socialitet
What is it, and what can it do? Literature’s singularity and sociality
Dansk
Hvad er det særlige ved litteratur? Og hvordan kan netop litteraturen gøre en forskel? Kurset introducerer til undersøgelsen af dels litteraturens æstetiske kvaliteter, dels litteraturens sociale virkninger i samfundet. Der fokuseres altså både på litteraturens form og på læserens læsning af den. Ved litteratur forstås prosa og lyrik samt hybridgenrer i tiden fra det 20. århundredes begyndelse og med hovedvægten på samtiden. Ved læsning forstås den rationelle og analytiske færdighed såvel som det emotionelle og handlingsorienterede potentiale. Der læses litteratur af bl.a. Edith Södergran, Inger Christensen, Peter Seeberg, Pia Juul, Theis Ørntoft, Lars Skinnebach, Caspar Eric, Asta Olivia Nordenhof, Helle Helle, Solvej Balle og Madame Nielsen. Et gennemgående tema er identitetsspørgsmålet, dvs. hvad udsigelsens ”jeg” i teksterne henviser til, og hvordan vi som læsere genkender os i dette. Hovedteoretikerne er Rita Felski, James Phelan og Jonathan Culler suppleret med sociologiske teorier af Bruno Latour og Hartmut Rosa m.fl.
Kursusspecifikke mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- centrale dele af litteraturfagets danskfaglige teorier og begreber, særligt inden for narratologi og lyrikteori samt nyere receptionsæstetik
- overblik på retninger inden for den nyere litteratur og indblik i en række nyere danske forfatterskaber
- nye sociologiske teorier om individets placering i den moderne verden.
Færdigheder i at:
- anvende nye teorier om litteraturen og begrunde anvendelsen i forhold til den givne tekst og dens hidtidige reception
- give en reflekteret analyse af væsentlige teksters form og tema samt deres reelle eller potentielle sociale virkninger
- formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- præsentere og diskutere betydningen af tekster i nyere dansk litteratur på baggrund af nye teorier om form og socialitet.
- arbejde selvstændigt og problembevidst med et emne i forlængelse af den eksisterende forskningstradition
- formulere sig med præcision, nuancering og perspektiv under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:
Bacheloruddannelser:
2019-ordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 118,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Bunden mundtlig prøve med forberedelse
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Bunden mundtlig prøve med forberedelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TEMP000042
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Juhl Rasmussen (3-7079814f77847c3d7a843d737a)