TEMP000034 DAN; Medieteori og metode: Medier i virkeligheden: Empiriske metoder til undersøgelser af medier i hverdagen

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Media in reality – empirical methods in media research in mundane contexts

Uddannelse

Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)

Kursusindhold

Danskerne er på nettet, ser tv, streamer serier, hører radio og musik, læser bøger og aviser, og vi har mange forestillinger og måske fordomme om, hvordan det foregår. Medieforskningen kan hjælpe os med at finde ud af, hvordan danskerne rent faktisk bruger medierne, hvordan de forstår medieindholdet, og hvilken betydning medierne har for dem?

 

Kurset er både erhvervsrettet og forberedende til specialeprocessen, idet vi arbejder med centrale kvantitative og kvalitative metoder i den empiriske medieforskning. Her vil du oparbejde en teoretisk forståelse for metodernes muligheder og begrænsninger, samt færdigheder og kompetencer i at indsamle og behandle data. Via arbejde med praksisnære cases, trænes du i selv at formulere og udføre empirisk medieforskning. Kurset introducerer til både traditionelle og computerbaserede etnografiske redskaber, herunder fx spørgeskemaer, interviews, diskursanalyse, digital etnografi og topic modelling.

Målbeskrivelser

Kursusspecifikke mål for KA-studerede

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • centrale medievidenskabelige metoder, herunder forskelle mellem kvalitative og kvantitative metoder
  • centrale dele af den empiriske medieforsknings begreber, teorier og metoder
  • de centrale metoders historiske, videnskabsteoretiske grundlag

 

Færdigheder i at:

  • præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for empirisk medieforskning på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
  • redegøre for den empiriske medieforskning teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
  • anvende kvantitative og kvalitative metoders analytiske værktøjer på relevant materiale.
  • indsamle, behandle og analysere data om medier og mediebrug, blandt andet ved brug af digitale metoder
  • kunne evaluere og revidere egne metodiske og teoretiske tilgange
  • kunne samle sine resultater i en klar, struktureret og sproglig korrekt fremstillingsform, der lever op til akademiske krav om analyse, argumentation og dokumentation

 

Kompetencer i at:

  • fokusere på og perspektivere relevante medievidenskabelige metoder i en samtidig og historisk dimension
  • formulere og belyse nye problemstillinger inden forden empiriske medieforskning selvstændigt og på videnskabelig vis
  • tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
  • sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
  • Anvende relevante metoder til at udforme, gennemføre og fremstille empiriske medievidenskabelige undersøgelser

 

Kursusspecifikke mål for BA-studerende

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • centrale medievidenskabelige metoder, herunder forskelle mellem kvalitative og kvantitative metoder
  • centrale dele af den empiriske medieforsknings begreber, teorier og metoder

 

Færdigheder i at:

  • anvende medieforskningens videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
  • give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for den empiriske medieforskning
  • formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
  • indsamle, behandle og analysere data om medier og mediebrug, blandt andet ved brug af digitale metoder
  • kunne evaluere og revidere egne metodiske og teoretiske tilgange
  • kunne samle sine resultater i en klar, struktureret og sproglig korrekt fremstillingsform, der lever op til akademiske krav om analyse, argumentation og dokumentation

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante metoder til at udforme, gennemføre og fremstille empiriske medievidenskabelige undersøgelser
  • arbejde selvstændigt med et emne.
     

Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:

Kandidatuddannelser:
2019-ordningen

2015-ordningen

KA-tilvalg
2019-ordningen

BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg) 

Alle studieordningerne findes her.

En blanding af holdundervisning og workshops med gruppearbejde. Gruppevejledning og peer-vejledning grupperne imellem.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • I alt
  • 412,5
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Fri hjemmeopgave
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Gymnasierettet danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
Reeksamen

Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen