TEMP000033 DAN; Nature writing som litterær genre og miljøengageret praksis
Nature writing as literary genre and environmental practice
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Nature writing er en litterær genre, der forener sanselige beskrivelser af naturfænomener med personlige refleksioner og videnskabelige observationer. Mens klassisk nature writing fra 1800-tallet ofte hylder den uberørte natur, undersøger new nature writing, der har vundet frem siden 2000-tallet, menneskets aftryk på landskaber – fra monokulturelle marker til genforvildede områder.
Kurset undersøger nature writings potentiale til at nuancere forståelsen af menneskets forhold til naturen samt genrens rolle i miljøformidling. Vi inddrager også relaterede subgenrer som garden writing og trækker på forskellige økokritiske teorier. Undervisningen kombinerer teorilæsning, tekstanalyse og praktiske øvelser, såsom naturdagbogsskrivning. Undervejs arbejder vi med et bredt udvalg af tekster af blandt andre Henry D. Thoreau, Rachel Carson, Sofie Isager Ahl, Emmy L. P. Fjalland og Malte Tellerup.
Kurset henvender sig til studerende, der ønsker at fordybe sig i nature writing som litterær genre og miljøengageret praksis samt eksperimentere med forskellige skrivemetoder. Det er særligt relevant for dem, der vil inddrage miljø- og bæredygtighedsperspektiver i deres bachelor- eller specialeskrivning. Samtidig klæder kurset de studerende på til at omsætte deres miljørelaterede læse- og skrivekompetencer i arbejdslivet – fx inden for naturformidling, journalistik, kommunikation eller undervisning.
Kursusspecifikke mål for KA-studerede
Ved eksamen kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- Forskellige litterære genrers forhold til miljøproblemstillinger, herunder hvordan nature writing, garden writing og andre relaterede genrer undersøger menneskets påvirkning af den ikke-menneskelige natur,
- Centrale begreber, teorier og metoder inden for nature writing, fx økokritiske tilgange, stedsteori, narrativer om antropocæn og relationen mellem litteratur, etik og miljø,
- Nature writings historiske dimension, herunder genrens udvikling fra klassiske værker til nutidige strømninger.
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere centrale problemstillinger inden for nature writing på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber,
- redegøre for teorier og metoder inden for nature writing og diskutere dem selvstændigt,
- anvende litteraturvidenskabelige analytiske værktøjer på relevante nature writing-tekster og reflektere over deres æstetiske og miljømæssige betydning,
- skrive naturnære tekster, der engagerer læseren både æstetisk og intellektuelt, og som potentielt kan anvendes i miljøformidling eller andre praktiske sammenhænge.
Kompetencer i at:
- perspektivere nature writing i en både samtidig og historisk kontekst,
- formulere og belyse nye problemstillinger inden for nature writing på et selvstændigt og videnskabeligt grundlag, fx hvordan genren bidrager til forståelsen af relationen mellem natur og kultur,
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde i forhold til nature writing, herunder økokritiske teorier og analyser af genrens miljøformidlende potentiale,
- formulere sig præcist og klart i overensstemmelse med akademiske standarder, både i skriftlige analyser og i refleksioner over nature writing som litterær genre og miljøengageret praksis,
- formidle komplekse litteratur- og miljørelaterede problemstillinger på en tilgængelig måde.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende
Ved eksamen kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- Nature writings forhold til miljøproblemstillinger og forståelse for genrens betydning i en bredere faglig sammenhæng,
- relevante teorier og metoder.
Færdigheder i at:
- anvende litteraturvidenskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til nature writing som genre og miløengageret praksis,
- give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for nature writing og relaterede genrer
- skrive naturnære tekster, der engagerer læseren både æstetisk og intellektuelt.
Kompetencer i at:
- indplacere nature writing som genre og praksis i en relevant teoretisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes på de pågældende felter,
- arbejde selvstændigt med nature writing som genre og
praksis.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Gymnasierettet danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Portfolio, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TEMP000033
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 20
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Sophie Wennerscheid (19-7a76776f706c357e6c75756c797a6a6f6c706b476f7c7435727c356b72)