SVEB25022U Veterinær Case 5. semester
Veterinary Case 5th semester
Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk
Kursets formål er, at den studerende skal opnå kendskab, viden, færdigheder og teoretiske kompetencer indenfor hele bredden af det veterinære område. Kurset tager udgangspunkt i 5 veterinære hovedområder (Familiedyr - klinisk praksis, Heste - klinisk praksis, Besætningssundhed, One Health, Biomedicin) inden for hvilke langt størstedelen af de studerende vil have deres fremtidige professionelle virke.
Omdrejningspunktet for kurset på femte semester er sygdomme hos produktionsdyr og heste, veterinær patologi og evidensbaseret medicinsk behandling af dyr. Kurset vil indenfor hvert af de 5 hovedområder inddrage relevante problemstillinger omhandlende sygdomme hos produktionsdyr og heste, veterinær patologi og veterinær farmakologi for dermed at leve op til hensigterne om integration og tværfaglighed på tværs af semestrets fag. For at sikre vertikal integration og tværfaglighed gennem hele bacheloruddannelsen vil kurset også i begrænset omfang inddrage relevante problemstillinger fra 1. -4. semester samt introducere emner, der behandles mere indgående på senere semestre.
Ud over at demonstrere viden om og forståelse for sygdomme hos
produktionsdyr og heste, veterinær patologiske og veterinær
farmakologiske problemstillinger og samspillet mellem disse og den
veterinære faglighed, skal de
studerende også demonstrere færdigheder inden for skriftlig og
mundtlig kommunikation. Et centralt element i kurset er, at den
studerendes evne til videnssyntese på tværs af fag skærpes, og at
den studerende opnår viden, færdigheder og kompetencer til at
analysere, beskrive og arbejde systematisk og problemorienteret med
komplekse veterinære problemstillinger, herunder at anvende
evidensbaseret viden fra Produktionsdyr
og hest 1, Speciel patologi, Bachelorpakke og Anvendt veterinær
farmakologi til at foreslå og implementere løsninger. Endelig
har kurset til formål at stimulere den studerendes evne til
peer-to-peer kommunikation og selv-refleksion.
Efter kurset skal den studerende have opnået kendskab til
almindelige problemstillinger relateret til fagene på 5.
semester indenfor et af de 5 veterinære
hovedområder. esuden vil den studerende igennem peer feedback
på Absalon og fremlæggelser af andre case-gruppers arbejde få
et kendskab til almindelige problemstillinger indenfor de 4
resterende veterinære hovedområder.
Nedenstående generiske målbeskrivelser for alle 5 case-kurser
(semester 1-5) på bacheloruddannelsen fastlægger at den
studerende skal opnå dybere kendskab til almindelige
problemstillinger indenfor alle veterinære
hovedbeskæftigelsesområder og kunne:
Viden:
- Forklare principper for generering af viden, evidensniveauer og den kritiske tilgang til brug af tilgængelig viden.
- Forklare systematiske og problemorienterede tilgange til komplekse veterinære problemstillinger herunder problemorienteret arbejdsmetode indenfor basale og kliniske emner.
- Forklare karakteristika for de forskellige veterinære hovedområder.
Færdigheder:
- Sammen med et team at kunne: Analysere, beskrive, belyse og arbejde systematisk og problemorienteret med et tværfagligt veterinært problem samt indhente, registrere og analysere relevant information til at belyse en given veterinær problemstilling indenfor semesterets fagområder.
- Syntetisere viden og information mhp. opstilling af en klar problemformulering og en plan for dennes løsning.
- Opnå erfaring med faglige formidlingsmetoder (f.eks. rapport, poster, præsentation, video).
- Diskutere metoder til at frembringe evidensbaseret viden og anvende evidensbaseret tilgang til problemløsning.
- Identificere og beskrive omfanget og karakteren af evidens bag veterinærfaglig praksis.
- Kunne agere fleksibelt og problemløsende i en given situation samt i en team-sammenhæng (ikke selvvalgt gruppe)
Kompetencer:
- Sammen med et team have kompetencer til at: Selektere, prioritere og organisere relevant tværfaglig information mhp. opstilling af en klart afgrænset veterinærfaglig problemstilling relateret til undervisningen på casens semester, samt identificere de bedst mulige interventioner indenfor de til enhver tid givne rammer.
- Forståelse for samarbejde og selvledelse i en (ikke-selvvalgt) team sammenhæng.
- Anvende relevant sprogbrug for præcis og klar kommunikation med både lægpersoner, fagfæller og andre interessenter vedrørende komplekse problemstillinger relateret til det veterinærfaglige område.
Der udleveres og henvises til undervisningsmateriale i forbindelse med kursets afholdelse.
SVEB25002U Cellen
SVEB25003U Dyret og dyrets væv
SVEB25005U Veterinær anatomi
SVEB25007U Veterinær fysiologi
SVEB25010U Infektion, patologi og immunologi 1
SVEB25012U Hold af dyr
SVEB25014U Infektion, patologi og immunologi 2
SVEB25015U Smittebegrænsning
SVEB25016U Veterinær farmakologi og toksikologi
SVEB25018U Produktionsdyr og hest 1
SVEB25019U Speciel patologi 1
SVEB25020U Bachelorpakke
SVEB25021U Anvendt veterinær farmakologi
Evalueringsform: Spørgeskema.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 2
- Holdundervisning
- 2
- Forberedelse (anslået)
- 20
- Projektarbejde
- 42,75
- Vejledning
- 2
- Eksamen
- 0,25
- I alt
- 69,00
Udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 15 minutterUndervisningsdeltagelseHjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- For at bestå kurset skal de studerende gennemføre følgende:
Undervisningsdeltagelse:
De studerende skal deltage aktivt i undervisningen. Med aktiv deltagelse menes:
• Mindst 80% deltagelse ved forelæsninger, holdundervisning og vejledning, hvor tilstedeværelsen monitoreres, herunder engageret deltagelse i holdundervisning og vejledning.
• Under selve Case-arbejdet skal de studerende desuden give feedback på hinandens arbejde vha. FeedbackFruits på Absalon, hvor aktiviteterne også vil blive monitoreret.
Hjemmeopgave:
De studerende skal i grupper selvstændigt, men under vejledning af underviserne udarbejde en poster, der opsummerer og formidler resultatet af deres case-arbejde.
Mundtlig prøve:
De studerende, der er i gruppe sammen, fremlægger deres poster foran underviserne. Gruppen fordeler posterens indhold så hver enkelt studerende kan præsentere et delelement, men alle studerende vil efter præsentationen blive eksamineret i posterens fulde indhold. Alle studerende i gruppen er ansvarlige for posterens sammenhæng og helhed. - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)
Poster:Til frembringelsen af selve produktet, som der eksamineres i, er alle hjælpemidler tilladt, inkl. generativ AI.
Mundtlige prøve: Foregår foran gruppens poster og er uden hjælpemidler.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Som ordinær.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på tilstrækkeligt niveau kunne:
Viden:
- Indhente, registrere og analysere relevant information til at belyse en given veterinær problemstilling set ud fra en etisk og videnskabsteoretisk synsvinkel.
- Identificere og beskrive omfanget og karakteren af evidens bag veterinærfaglig praksis.
Færdighedher:
- Samarbejde om at beskrive, analysere, belyse og arbejde systematisk og problemorienteret med et tværfagligt veterinært problem.
Kompetencer:
- Syntetisere viden og information på tværs af fagområder mhp. opstilling af en klar problemstilling og en plan for dennes løsning
- Diskutere metoder til at frembringe evidensbaseret beslutningningsgrundlag og anvende evidensbaseret tilgang til problemløsning
- Anvende relevant sprogbrug for præcis og klar kommunikation med både lægpersoner, fagfæller og andre interessenter vedrørende komplekse problemstillinger relateret til det veterinærfaglige område.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEB25022U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
5. semester.
- Kursuskapacitet
- 2025 optag: 170
2026 optag: 175
Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lisbeth Høier Olsen (13-7976806f7281753b757c76727f4d80827b713b78823b7178)