SVEB25009U Veterinær Case 2. semester

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Veterinary Case 2nd semester

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk

Kursusindhold

Kursets formål er, at den studerende skal opnå viden, færdigheder og teoretiske kompetencer indenfor hele bredden af det veterinære område. Kurset tager udgangspunkt i 5 veterinære hovedområder (Familiedyr - klinisk praksis, Heste - klinisk praksis, Besætningssundhed, One Health og Biomedicin) inden for hvilke langt størstedelen af de studerende vil have deres fremtidige, professionelle virke.

Omdrejningspunktet for kurset på andet semester er den selvstændige anvendelse af basal anatomisk og fysiologisk viden samt færdigheder i forbindelse med reelle veterinærfaglige problemstillinger inden for de fem veterinære hovedområder. Kurset bygger på undervisningen i Veterinær Anatomi og Veterinær Fysiologi fra 2. semester. For at sikre vertikal integration og tværfaglighed gennem hele bacheloruddannelsen vil kurset også i begrænset omfang inddrage relevante problemstillinger fra 1. semester samt introducere emner, der behandles mere indgående på senere semestre. Ud over at demonstrere anvendt viden og forståelse for basale anatomiske og fysiologiske aspekter samt problemstillinger inden for hele spektret af veterinærfaglighed, skal de studerende også vise færdigheder i skriftlig og mundtlig kommunikation. Et centralt element i kurset er at skærpe de studerendes evne til videns-syntese på tværs af fag. De studerende skal opnå viden, færdigheder og kompetencer til at analysere, beskrive og arbejde systematisk og problemorienteret med komplekse veterinære problemstillinger. Dette inkluderer anvendelse af evidensbaseret viden fra Veterinær Anatomi og Veterinær Fysiologi til at foreslå og implementere løsninger. Endelig har kurset til formål at stimulere de studerendes evne til peer-to-peer kommunikation og selvrefleksion.

Efter kurset vil den studerende have opnået et dybere kendskab til almindelige problemstillinger relateret til anatomi og fysiologi indenfor et af de 5 veterinære hovedområder. Desuden vil den studerende igennem peer feedback på Absalon og fremlæggelser af andre case-gruppers arbejde få et kendskab til almindelige problemstillinger indenfor de 4 resterende veterinære hovedområder.

 

Målbeskrivelser

Nedenstående generiske målbeskrivelser for alle 5 case-kurser (semester 1-5) på bacheloruddannelsen fastlægger at den studerende skal opnå dybere kendskab til almindelige problemstillinger indenfor alle veterinære hovedbeskæftigelsesområder og kunne:

Viden:

  • Forklare principper for generering af viden, evidensniveauer og den kritiske tilgang til brug af tilgængelig viden.
  • Forklare systematiske og problemorienterede tilgange til komplekse veterinære problemstillinger herunder problemorienteret arbejdsmetode indenfor basale og kliniske emner.
  • Forklare karakteristika for de forskellige veterinære hovedområder.


Færdigheder:

  • Sammen med et team at kunne: Analysere, beskrive, belyse og arbejde systematisk og problemorienteret med et tværfagligt veterinært problem samt indhente, registrere og analysere relevant information til at belyse en given veterinær problemstilling indenfor semesterets fagområder.
  • Syntetisere viden og information mhp. opstilling af en klar problemformulering og en plan for dennes løsning.
  • Opnå erfaring med faglige formidlingsmetoder i ”konference-format”, dvs. fremstilling af poster og præsentation af denne.
  • Diskutere metoder til at frembringe evidensbaseret viden og anvende evidensbaseret tilgang til problemløsning.
  • Identificere og beskrive omfanget og karakteren af evidens bag veterinærfaglig praksis.
  • Kunne agere fleksibelt og problemløsende i en given situation og team-sammenhæng (ikke selvvalgt gruppe), samt kunne give konstruktiv peer feedback.

 

Kompetencer:

  • Sammen med et team have kompetencer til at: Selektere, prioritere og organisere relevant tværfaglig information mhp. opstilling af en klart afgrænset veterinærfaglig problemstilling relateret til undervisningen på casens semester, samt identificere de bedst mulige interventioner indenfor de til enhver tid givne rammer.
  • Udvise forståelse for samarbejde og selvledelse i en (ikke-selvvalgt) team sammenhæng. 
  • Anvende relevant sprogbrug for præcis og klar kommunikation med både lægpersoner, fagfæller og andre interessenter vedrørende komplekse problemstillinger relateret til det veterinærfaglige område.

Der udleveres og henvises til undervisningsmateriale i forbindelse med kursets afholdelse. 

SVEB25001U Akademia
SVEB25002U Cellen
SVEB25003U Dyret og dyrets væv
SVEB25005U Veterinær anatomi
SVEB25007U Veterinær fysiologi
Casebaseret undervisning der inkluderer introduktion til casen samt vejledning fra undervisere, selvstændigt arbejde i hold (ikke selvvalgte), samt frembringelse af et produkt der skal fremlægges ved en mundtlig eksamen.

Evalueringsform: Spørgeskema.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 2
  • Holdundervisning
  • 2
  • Forberedelse (anslået)
  • 20
  • Projektarbejde
  • 42,75
  • Vejledning
  • 2
  • Eksamen
  • 0,25
  • I alt
  • 69,00
Mundtlig
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 15 minutter
Undervisningsdeltagelse
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
For at bestå kurset skal de studerende gennemføre følgende:

Undervisningsdeltagelse:
De studerende skal deltage aktivt i undervisningen. Med aktiv deltagelse menes:
• Mindst 80% deltagelse ved forelæsninger, holdundervisning og vejledning, hvor tilstedeværelsen monitoreres, herunder engageret deltagelse i holdundervisning og vejledning.
• Under selve Case-arbejdet skal de studerende desuden give konstruktiv feedback på hinandens arbejde vha. FeedbackFruits på Absalon, hvor aktiviteterne også vil blive monitoreret.

Hjemmeopgave:
De studerende skal i grupper selvstændigt, men under vejledning af underviserne udarbejde en poster, der opsummerer og formidler resultatet af deres case-arbejde.

Mundtlig prøve:
De studerende, der er i gruppe sammen, fremlægger deres poster for underviserne. Gruppen fordeler posterens indhold så hver enkelt studerende kan præsentere et delelement, men alle studerende vil efter præsentationen blive eksamineret i posterens fulde indhold. Alle studerende i gruppen er ansvarlige for posterens sammenhæng og helhed.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)

Poster:Til frembringelsen af selve produktet, som der eksamineres i, er alle hjælpemidler tilladt, inkl. generativ AI.

Mundtlige prøve: Foregår foran gruppens poster og er uden hjælpemidler.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen

Som ordinær.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på tilstrækkeligt niveau kunne:

Viden:

  • Indhente, registrere og analysere relevant information til at belyse en given veterinær problemstilling set ud fra en etisk og videnskabsteoretisk synsvinkel.
  • Identificere og beskrive omfanget og karakteren af evidens bag veterinærfaglig praksis.

Færdigheder:

  • Samarbejde om at beskrive, analysere, belyse og arbejde systematisk og problemorienteret med et tværfagligt veterinært problem.

Kompetencer:

  • Syntetisere viden og information på tværs af fagområder mhp. opstilling af en klar problemstilling og en plan for dennes løsning
  • Diskutere metoder til at frembringe evidensbaseret beslutningningsgrundlag og anvende evidensbaseret tilgang til problemløsning
  • Anvende relevant sprogbrug for præcis og klar kommunikation med både lægpersoner, fagfæller og andre interessenter vedrørende komplekse problemstillinger relateret til det veterinærfaglige område.