SVEB13026U Infektionsmikrobiologi
Infection Microbiology
Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk
Kurset omhandler struktur, funktion og betydning af infektiøse agens (bakterier, mikrosvampe, virus og zooparasitter) i veterinærmedicin, samt invertebrat zoologi som støtte til dette. For hver gruppe gennemgås deres opbygning, replikationsstrategier, overlevelsesstrategier, smitteveje, mekanismer for ændring af genetisk materiale, mekanismer for overførsel af genetisk materiale mellem organismer og deres betydning i veterinærmedicin. Vigtige emner er:
- Mekanismer for interaktion mellem smitstoffer og værten, herunder hvordan smitstoffet giver sygdom (patogenese) og hvilke faktorer hos smitstoffet der betragtes som vigtigt herfor (virulensfaktorer) .
- Sammenhæng mellem smitstoffet og forekomst af sygdom hos forskellige dyr og mennesker (zoonoser).
- Principper for forebyggelse, eftersporing og kontrol af infektioner, herunder korrekt brug af antimikrobielle stoffer og brug af vacciner.
- Mekanismer bag udvikling og spredning af antibiotikaresistens.
- Basale og anvendte diagnostiske prinicipper til påvisning af smitstoffer og til påvisning af antibiotikaresistens.
- Invertebrat zoologi relateret til veterinære og zoonotiske problemstillinger.
- Morfologi og identifikation af relevante invertebrater med betydning for sygdom hos dyr og menneske med fokus på Danmark og andre Europæiske lande.
Kursets formål er, at den studerende skal opnå viden,
færdigheder og teoretiske og praktiske basale kompetencer i
veterinær-, fødevarerelateret- og zoonotisk mikrobiologi
(bakteriologi, mykologi og virologi) og parasitologi, inklussiv
teoretiske og praktisk anvendte diagnostiske laboratoriemetoder.
Kurset relaterer til Lov om Dyrlæger nr 33 af 09/06-2004 p.12,stk
1, pkt2.
Efter kusus skal den studerende være i stand til at forklare
veterinære og zoonotiske mikrobielle og parasitologiske forhold og
problemer.
Viden:
- Forklare principper for forebyggelse og kontrol af infektioner.
- Forklare sammenhæng mellem forekomst af veterinært relevante smitstoffer og forekomst af sygdom hos dyr og mennesker.
- Forklare betydningen af struktur og funktion hos smitstoffer for forekomst af sygdom hos dyr og mennesker, samt hvordan smitstoffer transmiteres mellem værter, herunder via overlevelse i miljøet.
Færdigheder:
- Identificere, indhente relevant information og kommunikere med fagfæller og lægmand vedrørende veterinære problemstillinger relateret til forekomst af smitstoffer hos dyr.
- Udføre basale diagnostiske undersøgelser på et prøvemateriale fra et dyr for at identificere forekomst af smitstoffer, og relatere dette til risiko for sygdom hos dyr og mennesker.
- Diskutere metoder til forebyggelse og kontrol af infektiøse sygdomme.
- Evaluere invertebrat morfologi og foreslå metoder for nærmere identifikation.
Kompetencer:
- Anvende relevant sprogbrug for præcis og klar kommunikation med lægmand og professionelle.
- Diskutere prøvemateriale og udføre relevante diagnostiske metoder i klinisk praksis, og foreslå relevante udvidede undersøgelser.
- Udvikle evne til at forstå komplekse problemer relateret til dyrehold så som produktionsomgivelser og disses indflydelse på optræden af infektioner og sygdom.
Anbefalet litteratur:
- Quinn, Markey, Carter, Donelly, Leonard "Veterinary Microbiology and Microbial Disease " Blackwell Publishing, 2nd edition, 2011.
- Ålbæk og Pedersen, Mikrobiologisk Teknik, 3. udgave. Samfundstryk.
- Hickman, R, Keen, Larson, I'Anson & Eisenhour: Integrated Principles of Zoology. 15th ed. McGrawHill, 2011.
- SM Thamsborg, A Roepstorff & J Monrad: VETERINÆR PARASITOLOGI / Helmintologi. 6. rev. udg., Academic Books/ Life-bogladen, 2012.
- J Monrad & EM Pedersen: VETERINÆR PARASITOLOGI / Entomologi. 4. rev. udgave, Academic Books / Life-bogladen, 2012.
- SM Thamsborg & J Monrad: VETERINÆR PARASITOLOGI / Protozoologi. 4. rev. udgave, Academic Books / Life-bogladen, 2012.
- SM Thamsborg, A Roepstorff, H Mejer & J Monrad: VETERINÆR PARASITOLOGI / Øv.noter 2011
I øvrige anvendes en række eks. relevante undervisningsbilag,
der gøres tilgængelige for de studerende via absalon.
Til faget hører e-learningsmoduler, der gøres tilgængligt for
de studerende via Absalon. Endvidere anvendes et frit tilgængeligt
inernet-atlas i undervisningen.
SVEB13020U Veterinær anatomi og fysiologi - del 2
Veterinær anatomi og fysiologi - integreret eksamen SVEB13028E/SVEB13029E
SVEB22001U Veterinær kemi og biokemi
Fagets læringsmål bliver gjort tilgængeligt i elektronisk form.
Undervisning forløber sideløbende med kurset almen patologi, immunologi og patofysiologi. Den sideløbende undervisning er planlagt således at der i begge fag startes med introduktion af begreber, der er vigtige for at øge udbyttet af begge kurser, typisk de centrale elementer af værtsrespons ved infektioner, cellulære og histologiske forandringer som følge af infektioner og de basale egenskaber ved de agentia, der forårsager infektioner. Derefter undervises i elementer hvor de to fag kan anskues uafhængigt.
Faget er grundfag for en række senere fag på både bachelor og kandidatuddannelsen. I forhold til kursus i Mikrobiel fødevaresikkerhed på bacheloruddannelsen har indeværende kursus ansvar for at de studerende har et overblik over hvilke smitstoffer, der er zoonotiske, og hvordan disse giver sygdom hos dyr og mennesker.
Evalueringsmodel: Spørgeskema.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 54
- Forberedelse (anslået)
- 235,3
- Praktiske øvelser
- 75
- E-læring
- 37,7
- Seminar
- 7,5
- Eksamen
- 3
- I alt
- 412,5
Studerende der ikke selv anmoder om at blive sat på et bestemt hold indenfor den givne tidsfrist tildeles automatisk et øvelseskursus.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Teoretisk skriftlig eksamen 3 timer ved KUs eksamenshuse. Her evalueres teoretisk viden, færdigheder og kompetencer. Eksamen kan indeholde både essay, korte spørgsmål og multiple choice spørgsmål
- Krav til indstilling til eksamen
Kursusattesten indeholder: Formative spotprøver og eventuelle opgaver i forbindelse med øvelseskurserne i bakteriologi og parasitologi, hvor de studerendes viden, færdigheder og kompetencer inden for relevant laboratoriediagnostik og -metoder evalueres og godkendes / ikke-godkendes. Endvidere testes ved multiple choice test at de studerende har forstået sikkerhedsaspekter ved arbejde med mikroorganismer. Præstationerne i forbindelse med spotprøver, eventuelle opgaver og e-learningsmodul i laboratoriesikkerhed skal godkendes af underviser for at opnå "bestået" kursusattest.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
Læs mere om de skriftlige stedprøver (herunder om standardopsætning ved PC-eksamener) i KUs eksamenshuse på KUnet: Bachelor i veterinærmedicin - KUnet
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Prøveform: Mundtlig eksamen.
Prøveforms detalje: 20 minutters eksamination.
De studerende får 24 timer før prøvens afholdelse besked per e-mail om de skal eksamineres i
bakteriologi, virologi eller parasitologi. Fordelingen sker på basis af lodtrækning, således at
de studerende fordeles så tæt som muligt ligeligt mellem fagområderne. Ved ankomst til
prøvelokalet trækker den studerende et emne og dette danner grundlag for eksaminationen.
Forberedelse: 10 minutters forberedelse.
Efter at have trukket emnet gives den studerende 10 minutter med et stykke papir foran sig til
at forberede fremlæggelse af emnet.
Tilsyn: Nej.
Hjælpemidler: Ingen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 ved skriftlige eksamen skal den studerende kunne:
Viden:
*beskrive opbygningen af veterinært relevante smitstoffer (virus,
bakterier, svampe, zooparasitter)
*forstå funktionen af de vigtigste bestanddele af disse for
organismens livsytringer og samspil med et omgivende miljø og
værter.
*beskrive levevis, livscyklus, betydning og forekomst for de i
Danmark vigtigste arter, herunder hvilke værter de især er
tilknyttet og hvilke sygdomme de kan forårsage. Der skal kunne
redegøres for hvilke smitstofer der er zoonotiske og hvordan de
giver sygdom hos mennesker.
*forstå hvilke egenskaber hos disse organismer der styrer
samspillet med værten og har betydning for udviklingen og graden af
sygdom (virulensfaktorer) og for infektionens modtagelighed for
behandling.
*forstå hvilke principper man kan anvende for at begrænse disse
organismers mulighed for at give sygdom
*beskrive principper i udførelse af de relevante diagnostiske
metoder
Færdigheder:
*kunne pege på de mest relevante metoder til diagnostik og
smitteeftersporing i forskellige situationer, herunder metoder til
fastlæggelse af bakteriers følsomhed for behandling
*være i stand til at diskutere fagets elementer under anvendelse af
korrekte fagtermer
Kompetencer:
*kunne kommunikere de basale principper om smittespredning,
overførsel af resistansmekanismer og beskyttelse mod infektioner
til fagfæller og lægmand.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEB13026U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- Tidsplan offentliggøres på Absalon senest 14 dage før kursusstart.
Mellemugen mellem blok 1 og 2 må anvendes til undervisning. K
Uge 8 i blok 2 friholdes for undervisning. - Kursuskapacitet
- 186 (3 x 62) deltagere på grund af kursussalenes kapacitet. Veterinærstuderende har første prioritet.
Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institutter
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- John Elmerdahl Olsen (3-706b7546797b746a34717b346a71)
Hovedansvarlig - Stig Milan Thamsborg (3-79737a46797b746a34717b346a71)
Parasitologi - Lars Erik Larsen (4-6e63676e4275777066306d7730666d)
Virologi
Undervisere
Kursus undervises af mange forskellige undervisere med specifikke kompetencer inden for de omhandlede fagområder