SVEB13006U Mikrobiel Fødevaresikkerhed
Microbiel Food Safety
Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk
Kurset indeholder teoretisk undervisning i fødevaremikrobiologi
med fokus på fødevarers mikrobiologiske sammensætning og indhold af
patogene mikroorganismer. Der undervises i fødevareteknologi, dvs.
hvordan råvarer, produktion og opbevaring påvirker fødevarers miljø
og dermed den mikrobiologiske sammensætning. Der lægges vægt på
forståelse af fødevarebårne patogene mikroorganismers biologi i
forhold til deres transmission til og forekomst i fødevarer
herunder risiko for at de forårsager sygdom. Den overordnede
udvikling af zoonoser i Danmark gennemgås med fokus på den aktuelle
situation.
På det teoretiske plan introduceres principperne for
risikovurdering med udgangspunkt i en konkret problemstilling og
anvendelsen af risikovurdering diskuteres. Fødevarebårne
sygdomsudbruds epidemiologi og principperne for udbrudseftersporing
gennemgås med eksempler. Endvidere undervises i principperne og
forudsætninger for egenkontrol og HACCP. Kurset
giver kendskab til nationale og europæiske bestemmelser på området
og EU myndighedernes anvendelse af databaser til overvågning af
dyre- og folkesundhed.
Ved de praktiske øvelser undervises i kvantitative,
semi-kvantitative og kvalitative mikrobiologiske metoder, der
benyttes til at bestemme antal og sammensætning af mikroorganismer
i fødevarer, herunder fødevarefordærvende og patogene
mikroorganismer. De opnåede resultater sammenlignes med relevante
mikrobiologiske kriterier og fødevarens kvalitet og sikkerhed
vurderes. Endvidere kan inddrages studier af hvordan forskellige
faktorer påvirker bakteriers vækst og overlevelse samt af
interaktioner mellem mikroorganismer.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Forklare den forventede mikrobiologiske sammensætning i fødevarer (herunder foder) i forhold til anvendte fødevareteknologier herunder hvordan råvarer, produktion og opbevaring påvirker fødevarers miljø og dermed den mikrobiologiske sammensætning.
- Med baggrund i biologien kunne forklare forekomst, spredning og transmission af de patogene bakterier i fødekæden fra jord til bord samt hvornår deres forekomst kan medføre at fødevaren bliver uegnet til konsum.
- Beskrive forekomst og transmission af fødevarerelevante mikroorganismer med hovedvægt på patogene mikroorganismer
- Beskrive udviklingen af zoonoser i Danmark og EU
- Redegøre for principper for analysemetoder anvendt til detektion af mikroorganismer i fødevarer
- Beskrive principper for risikovurdering og udbrudseftersporing
- Opliste principper og hygiejnemæssige forudsætninger for HACCP og egenkontrol, redegøre overordnet for lovmæssige krav vedr dette herunder hygiejneforudsætninger samt kunne anvende principperne i forhold til en simpel fødevareproduktion
- Udvise overblik over nationale og europæiske bestemmelser på området
Færdigheder:
- Anvende viden om forekomst, vækst, overlevelse og transmission af fødevarebårne bakterier, herunder patogene mikroorganismer og kombinere denne med viden om fødevareteknologi til at forudsige den mikrobiologiske sammensætning og forekomst af patogene mikroorganismer og deres metabolitter i fødevarer
- Opstille kriterier for og gennemføre mikrobiologiske undersøgelser af fødevarer
Kompetencer:
- Rådgive om opbevaring og håndtering af fødevarer
- Vurdere fødevares egnethed til konsum
Anbefalet litteratur:
- Food Microbiology: An introduction. by Thomas J. Monteville, Karl R. Matthews and Kalmia E. Kniel. ASM Press Third edition
- Kompendium indeholdende supplerende materiale
- Øvelsesvejledning og metodesamling til øvelser i mikrobiel fødevaresikkerhed
En række laboratorieøvelser indøver praktiske færdigheder indenfor mikrobiologiske analyser af fødevarer. De praktiske øvelser understøtter samtidig den teoretiske læring ved at egne data sættes ind i en større faglig sammenhæng. Resultatet af det praktiske arbejde afleveres i form af rapporter, der godkendes på baggrund af følgende kriterier: Ingen plagiat, alle udregninger fremgår, besvarelser af spørgsmål er begrundet og alle spørgsmål er besvaret. Resultaterne af det praktiske arbejde evalueres desuden i plenum ved studenter-fremlæggelser og efterfølgende diskussion med deltagelse af opponentgrupper, de andre studerende og underviser. Kommunikation og faglig formidling trænes således ved rapportfremlæggelser og diskussioner i plenum. For at sikre faglig sammenhæng arbejdes der desuden med cases på tværs af fagets temaer sidst i undervisningsforløbet. Afslutningsvis udvælges et antal grupper til at fremlægge resultatet af deres cases i plenum efterfulgt af diskussion med deltagelse af de andre studerende og underviser.
Fagets læringsmål bliver gjort tilgængeligt i elektronisk form.
Evalueringsmodel: Spørgeskema.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Forberedelse (anslået)
- 102,5
- Teoretiske øvelser
- 17
- Praktiske øvelser
- 33
- Projektarbejde
- 20
- Eksamen
- 2
- I alt
- 206,5
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 2 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Den skriftlige prøve afvikles ved KUs eksamenshuse.
Eksamenssættet vil bestå af en række spørgsmål. Der kan indgå multiple choice. - Krav til indstilling til eksamen
For at opnå godkendt kursusattest kræves: Minimum 80 % fremmøde og aktiv deltagelse ved praktiske øvelser, herunder udførsel af det praktiske arbejde i laboratoriet og fremlæggelse og diskussion af grupperapporter, som skal afleveres og godkendes. Studerende kan gå til eksamen uanset kursusattest, men for at bestå kurset KRÆVES BÅDE GODKENDT KURSUSATTEST OG BESTÅET EKSAMEN.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Adgang til følgende elektroniske hjælpemidler på KUs eksamenshuse udover standardhjælpemidlerne:
Digitale noter (Det er tilladt at uploade noter til ITX-eksamen via digital eksamen. Du finder et link til denne funktion under din prøve i Digital Eksamen)
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden:
Reflektere over den forventede mikrobiologiske sammensætning i
fødevarer i forhold til anvendte fødevareteknologier
- Udvise overblik over vækst og overlevelse af fødevarerelevante
mikroorganismer med fokus på patogener
- Beskrive forekomst og transmission af fødevarerelevante
mikroorganismer med hovedvægt patogene mikroorganismer
-beskrive udviklingen af zoonoser i Danmark og EU
-redegøre for principper for analysemetoder anvendt til
detektion af mikroorganismer i fødevarer
- Beskrive principper for risikovurdering og
udbrudseftersporing
- Opliste principper for HACCP og egenkontrol, redegøre
overordnet for lovmæssige krav vedr dette herunder
hygiejneforudsætninger samt kunne anvende principperne i
forhold til en simpel fødevareproduktion
- Udvise overblik over nationale og europæiske bestemmelser på
området, herunder WTO og "forsigtighedsprincippet"
Færdigheder:
- Anvende viden om forekomst, vækst, overlevelse og transmission af
fødevarebårne bakterier, herunder patogene mikroorganismer og
kombinere denne med viden om fødevareteknologi til at forudsige den
mikrobiologiske sammensætning og forekomst af patogene
mikroorganismer og deres metabolitter i fødevarer
- Opstille kriterier for og gennemføre mikrobiologiske
undersøgelser af fødevarer herunder patogene mikroorganismer
Kompetencer:
- Rådgive om opbevaring og håndtering af fødevarer
- Vurdere fødevarers egnethed til
konsum
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEB13006U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
Tidsplan offentliggøres på Absalon senest 14 dage før kursusstart
Uge 8 friholdes for undervisning. - Skemagruppe
- Uden for skemagruppe
- Kursuskapacitet
- 186 studerende.
Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lone Brøndsted (4-7d8073835184867f753f7c863f757c)
Undervisere
Interne og eksterne (gæste) forelæsere
Forskellige undervisere på øvelseshold