SVEB13003U Basal statistik og epidemiologi
Basic Statistics and Epidemiology
Bacheloruddannelsen i veterinærmedicin - obligatorisk
Kurset omfatter opstilling af studiehypotese, karakteristik af
veterinær- og produktionsmedicinske data, herunder brug af computer
til oprettelse af databaser efterfulgt af deskriptiv analyse af
data. I kurset indgår eksempler på, hvordan dyrenes og
staldmiljøets tilstand observeres og data indsamles, herunder et
besøg i en husdyrbesætning.
Data bruges i det videre forløb til opstilling af fuld
epidemiologisk undersøgelse af den rumlige og tidsmæssige fordeling
og udbredelse af sygdom og sundhed i dyrepopulationer (alle arter)
og de herfor tilgrundliggende risikofaktorer (studiedesign, mål for
sygdomsforekomst og effekt, evaluering af diagnostiske test, bias
og interaktion, spørgeskemaundersøgelser samt klargøring af data
til statistisk analyse).
Kurset omfatter endvidere sandsynlighedsregningens og statistikkens
grundlag samt brug af statistiske metoder med sigte på biologisk
anvendelse, herunder brug af computer til statistisk analyse.
Kurset omfatter begreberne relativ hyppighed, sandsynlighed,
variation, stikprøve og normalfordelingerne med parameterestimater
og statistiske test, herunder chi-i-anden-test
og t-test samt lineær regression, anova, korrelation og
logistisk regression.
Mange af kursets elementer falder ind under de såkaldte digitale core kompetencer. 1) Inden for datahåndtering gennemgås indsamling og organisering af data i en database ligesom der gennemgås klassifikation af data; 2) Digital undersøgelse og metode understøttes ved indlæring af programmeringssprog samt analyseværktøjer 3) Inden for digital dannelse og refleksion er der kritisk og systematisk gennemgang af datakvalitet
Når kurset er færdigt forventes den studerende at have et
overblik over fundamentale statistiske begreber samt en forståelse
af en række statistiske standardmodeller og -metoder for estimation
og hypotesetestning. Herudover er det målet at den studerende kan
gennemføre alle elementer i en fuld epidemiologisk analyse,
herunder foretage deskriptiv analyse samt statistisk
hypotesetestning af epidemiologiske problemstillinger
Når kurset er færdigt forventes den studerende at:
Læringsmål med elementer af ”digitale core kompetencer” er efterfulgt af DCC i parentes
Viden:
- kunne redegøre for og skelne mellem begreberne sandsynlighed,
fordeling, population, stikprøve og variation
- kunne redegøre for årsager til variation
- kunne redegøre for de statistiske begreber: model,
parameterestimation, konfidensinterval, nulhypotese, test, p-værdi,
signifikansniveau, type 1 fejl, type 2 fejl
- kunne bruge computer til at udføre statistiske analyser
- kunne identificere forskellige kvantitative og kvalitative
variabeltyper og måleskalaer
- kunne beskrive epidemiologiske mål for sygdomsforekomst og
betydningen af risikofaktorer
- kunne redegøre for metoder til organisering og fejlkontrol af
data
- kunne redegøre for metoder til analyser af populationsdata med
inddragelse af interaktion og konfundering
Færdigheder:
- kunne anvende definitioner og regneregler for sandsynligheder
- kunne beregne sandsynligheder og middelværdier for
normalfordelingen
- kunne beregne stikprøvestørrelser og deres usikkerhed
- kunne udføre t-test under forskellige forudsætninger
- kunne beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en
proportion
- kunne analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test
- kunne anvende lineære regressionsmodeller med en eller flere
forklarende variable (herunder anova) og kvantificere
sammenhæng
- kunne anvende logistisk regression
- kunne anvende statistik-programmet R
- kunne afgrænse epidemiologiske problemstillinger mhp. opstilling
af relevante epidemiologiske hypoteser
- kunne opstille de nødvendige elementer i en epidemiologisk
undersøgelse
- kunne beregne og fortolke relevante epidemiologiske mål for
forekomst og association
- kunne begrunde valg af relevant studiedesign
- kunne foretage beregninger af stikprøvestørrelser ved
observationelle studier
- kunne foretage beregninger over validiteten af diagnostiske tests
- kunne udvælge de relevante metoder til beskrivelse og analyse af
epidemiologiske data, herunder inddragelse af konfundering og
interaktion
Kompetencer:
- kunne formulere basale videnskabelige spørgsmål som statistiske
hypoteser
- kunne fortolke resultater af statistiske analyser og drage
relevante konklusioner
- kunne foretage kritisk vurdering og fortolkning af resultater fra
epidemiologiske studier
- kunne forholde sig kritisk til resultaterne af statistiske
analyser, bl.a. ved at vurdere modelantagelser og begrænsninger
- kunne rådgive ved vægtning af betydningen af de enkelte elementer
i en epidemiologisk analyse
Anbefalede lærebøger:
- Samuels, Witmer & Schaffner (2012). Statistics for the Life Sciences. Pearson Education. 4th edition.
- Houe, H., Ersbøll, A.K. and Toft, N. (Editors), 2004. Introduction to Veterinary Epidemiology. Biofolia, Frederiksberg, Denmark. 398 pp.
Desuden er der "Noter i logistisk regression", samt Øvelsesmateriale på Absalon.
Fagets læringsmål bliver gjort tilgængeligt i elektronisk form.
Evalueringsmodel: Spørgeskema.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 31
- Forberedelse (anslået)
- 102,25
- Teoretiske øvelser
- 60
- Ekskursioner
- 8
- Eksamen
- 5
- I alt
- 206,25
Løbende feed back ved teoretiske øvelser er en mulighed
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, SVEB13003E Basal statistik 3 timer med opsyn.Skriftlig stedprøve, SVEB13004E Epidemiologi 2 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Begge eksaminer foregår ved KUs eksamenshuse og er skriftlige regne- og forståelsesopgaver inden for hhv. statistik og epidemiologi. Eksamen i basal statistik er en 3 timers prøve, og eksamen i epidemiologi er 2 timers prøve. Eksaminerne skal beståes enkeltvis. Vægning på eksamensbevis er: Basal statisitk 4,5 point og Epidemiologi 3 point.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Adgang til følgende elektroniske hjælpemidler udover standardhjælpemidlerne:
Digitale noter (Det er tilladt at uploade noter til ITX-eksamen via digital eksamen. Du finder et link til denne funktion under din prøve i Digital Eksamen)
Læs mere om de skriftlige stedprøver (herunder om standardopsætning ved PC-eksamener) i KUs eksamenshuse på KUnet: Bachelor i veterinærmedicin - KUnet
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Ingen censur. Èn bedømmer til hver deleksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden:
- kunne redegøre for og skelne mellem begreberne sandsynlighed,
fordeling, population, stikprøve og variation
- kunne redegøre for årsager til variation
- kunne redegøre for de statistiske begreber: model,
parameterestimation, konfidensinterval, nulhypotese, test, p-værdi,
signifikansniveau, type 1 fejl, type 2 fejl.
- kunne bruge computer til at udføre statistiske analyser
- kunne identificere forskellige kvantitative og kvalitative
variabeltyper og måleskalaer
- kunne beskrive epidemiologiske mål for sygdomsforekomst og
betydningen af risikofaktorer
- kunne redegøre for metoder til organisering og fejlkontrol af
data
- kunne redegøre for metoder til analyser af populationsdata med
inddragelse af interaktion og konfundering
Færdigheder:
- kunne anvende definitioner og regneregler for sandsynligheder
- kunne beregne sandsynligheder og middelværdier for
normalfordelingen
- kunne beregne stikprøvestørrelser og deres usikkerhed
- kunne udføre t-test under forskellige forudsætninger
- kunne beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en
proportion
- kunne analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test
- kunne anvende lineære regressionsmodeller med en eller flere
forklarende variable (herunder anova) og kvantificere
sammenhæng
- kunne anvende logistisk regression
- kunne anvende statistik-programmet R
- kunne afgrænse epidemiologiske problemstillinger mhp. opstilling
af relevante epidemiologiske hypoteser
- kunne opstille de nødvendige elementer i en epidemiologisk
undersøgelse
- kunne beregne og fortolke relevante epidemiologiske mål for
forekomst og association
- kunne begrunde valg af relevant studiedesign
- kunne foretage beregninger af stikprøvestørrelser ved
observationelle studier
- kunne foretage beregninger over validiteten af diagnostiske tests
- kunne udvælge de relevante metoder til beskrivelse og analyse af
epidemiologiske data, herunder inddragelse af konfundering og
interaktion
Kompetencer:
- kunne formulere basale videnskabelige spørgsmål som statistiske
hypoteser
- kunne fortolke resultater af statistiske analyser og drage
relevante konklusioner
- kunne foretage kritisk vurdering og fortolkning af resultater fra
epidemiologiske studier
- kunne forholde sig kritisk til resultaterne af statistiske
analyser, bl.a. ved at vurdere modelantagelser og begrænsninger
- kunne rådgive ved vægtning af betydningen af de enkelte elementer
i en epidemiologisk analyse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEB13003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
Blokuge 8 friholdes for undervisning.
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- Tidsplan offentliggøres på Absalon senest 14 dage før kursusstart
- Kursuskapacitet
- 186. Veterinærstuderende har første priorietet.
Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institutter
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Hans Houe (4-6a7177674275777066306d7730666d)
Hovedansvarlig - Nina Breinegaard (5-716c7164654376787167316e7831676e)