SSUA15070U Integreret kursus i livscyklus
Årgang 2023/2024
Engelsk titel
Integrated Course in the Life Cycle
Uddannelse
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Kursusindhold
Inddragelse af biomedicinsk viden i en klinisk, etisk og samfundsmæssig kontekst inden for områderne reproduktion, vækst og cancer.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
- beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne- familieområdet
- diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
- beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
- beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
- redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer,
individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet,
fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
Færdigheder
- begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
- begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger
Kompetencer
- begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
Undervisningsform
Forelæsninger og
problembaseret læring.
Bemærkninger
Den studerendes
arbejdsbelastning for Kursus og eksamen i livscyklus fremgår samlet
af Eksamen i livscyklus.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- Holdundervisning
- 18
- Forberedelse (anslået)
- 151
- Eksamen
- 1
- I alt
- 204
Feedbackform
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden
feedback)
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
Eksamen 1 (Kursusattest - SSUA15070E)
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet to porteføljer der er godkendt af vejleder.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
- beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne- familieområdet
- diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
- beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
- beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
- redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer,
individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet,
fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
Færdigheder
- begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
- begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger
Kompetencer
- begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
Eksamen 2 (Mundtlig eksamen (SSUA15071E))
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i en af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
Opnået kursusattest (SSUA15070E)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
- beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne-/familieområdet
- diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
- beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
- redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer, individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet, fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
- beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig
og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet,
prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
Færdigheder
- begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
- begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger
Kompetencer
- begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15070U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Hanne Kristine Hegaard
(22-6a63707067306d746b75766b7067306a676963637466427467696b71706a30666d)
Kursusansvarlig - Mette Aadahl (12-716978786932656568656c704476696b6d73726c32686f)
Gemt den
28-03-2023