SPUM18003U Sundhed og samfund i et tværvidenskabeligt perspektiv
Health and society in a multidisciplinary perspective
Dette kursus er en del af MPH - Master of Public Health. www.mph.ku.dk
Kurset gennemgår, hvordan sundhed og sygdom kan måles og analyseres, samt hvilken betydning sociale determinanter har for sundhed. Kurset sætter fokus på udvalgte folkesundhedsproblemer og socioøkonomiske faktorers betydning for borgeres sundhedsrelaterede handlinger og sundhed nationalt og internationalt.
Gennem kurset vil en række internationalt anerkendte forskere præsentere deres forskning, og disse bidrag sættes ind i en folkesundhedsvidenskabelig ramme, hvor tværfagligheden gøres tydelig. De studerende opnår kompetencer til at analysere folkesundhedsproblemer ved brug af forskellige videnstyper og til at vurdere, hvorledes forskellige vidensbidrag kan berige en samlet analyse og udvikling af aktiviteter til bedring af folkesundheden.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Definere og fortolke centrale begreber for sundhed, sundhedsrelaterede handlinger, sygelighed og dødelighed i befolkningen
- Have viden om de vigtigste risikofaktorer, sygdomme og deres byrde
- Kunne redegøre for årsagsmekanismer bag ulighed i sundhed og for, hvordan social ulighed i sundhed påvirker folkesundheden
- Kunne redegøre for sundhed i et livsforløbsperspektiv og forstå, hvordan barndom og ungdom er vigtige perioder i forhold til risikoen for at udvikle såvel fysisk som psykisk sygdom senere i livet
Færdigheder
- Forklare årsagsmekanismer for ulighed i sundhed og diskutere hvordan ulighed i sundhed påvirker folkesundheden i Danmark
- Kunne anvende og diskutere sundhedspolitiske, socioøkonomiske, og psyko-sociale faktorers betydning for sundhed og sygelighed i befolkningen
- Kunne analysere folkesundhedsproblemer i et tværfagligt perspektiv og vurdere initiativer til bedring af folkesundheden
Kompetencer
- Skal kunne analysere årsagsmekanismer bag ulighed i sundhed
- Skal kunne indgå i tværvidenskabelige samarbejder
- Selvstændigt kunne planlægge analyser af folkesundhedsproblemer ud fra et tværfagligt perspektiv og vurdere, hvorledes forskellige vidensbidrag kan berige en samlet analyse og udvikling af folkesundhedsindsatser
Lærebøger og et kompendium sammensat af bogkapitler og videnskabelige artikler
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 133
- Øvelser
- 20
- Eksamen
- 37
- I alt
- 210
mellem 15. maj og 1. juni.
eller http://mph.ku.dk/optagelsen/ for nye studerende
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dage
- Prøveformsdetaljer
- Opgaven skrives individuelt. Besvarelsens omfang er maks. 8 normalsider (ca. 2400 anslag pr. side inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, 1½ linjeafstand) ekskl. litteraturliste og eventuelle bilag.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Information omkring eksamensperiode og aflevering kan ses i eksamensplanen.
- Reeksamen
Information omkring tidspunkt for reeksamen kan ses i eksamensplanen.
Ved reeksamen med ti eller færre tilmeldte studerende vil eksamen blive omlagt til en mundtlig prøve på baggrund af et hovedtema med underspørgsmål, som fremsendes til de studerende 1 uge inden eksamen.
Den studerende får først til den mundtlige eksamination 5-10 minutter til indledningsvis besvarelse af spørgsmålene, hvorefter eksaminationen fortsætter herfra på baggrund af temaet.
Kriterier for bedømmelse
For at bestå skal den studerende demonstere den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets læringsmål:
Efter endt kursus forventes den studerende at have/kunne:
Viden
- Definere og fortolke centrale begreber for sundhed, sundhedsrelaterede handlinger, sygelighed og dødelighed i befolkningen
- Have viden om de vigtigste risikofaktorer, sygdomme og deres byrde
- Kunne redegøre for årsagsmekanismer bag ulighed i sundhed og for, hvordan social ulighed i sundhed påvirker folkesundheden
- Kunne redegøre for sundhed i et livsforløbsperspektiv og forstå, hvordan barndom og ungdom er vigtige perioder i forhold til risikoen for at udvikle såvel fysisk som psykisk sygdom senere i livet
Færdigheder
- Forklare årsagsmekanismer for ulighed i sundhed og diskutere hvordan ulighed i sundhed påvirker folkesundheden i Danmark
- Kunne anvende og diskutere sundhedspolitiske, socioøkonomiske, og psyko-sociale faktorers betydning for sundhed og sygelighed i befolkningen
- Kunne analysere folkesundhedsproblemer i et tværfagligt perspektiv og vurdere initiativer til bedring af folkesundheden
Kompetencer
- Skal kunne analysere årsagsmekanismer bag ulighed i sundhed
- Skal kunne indgå i tværvidenskabelige samarbejder
- Selvstændigt kunne planlægge analyser af folkesundhedsproblemer ud fra et tværfagligt perspektiv og vurdere, hvorledes forskellige vidensbidrag kan berige en samlet analyse og udvikling af folkesundhedsindsatser
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SPUM18003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
september - december
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Meddeles i marts
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Terese Sara Høj Jørgensen (4-8584797b5184867f753f7c863f757c)
Undervisere
Videnskabeligt ansatte på Institut for Folkesundhedsvidenskab