SPMM21002U Fra omics til personlig medicin
From Omics to Personalised Medicine
Dette kursus udbydes på Master i Personlig Medicin.
Masteruddannelsen er efteruddannelse for sundhedsprofessionelle.
Master i personlig medicin er udviklet i tæt samarbejde mellem de fire sundhedsvidenskabelige fakulteter på hhv. Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Syddansk Universitet samt Danmarks Tekniske Universitet. På den måde sikrer vi, at du bliver undervist af nationale eksperter fra internationalt anerkendte forskningsmiljøer i Danmark.
Læs mere om uddannelsen på hjemmesiden: www.personligmedicin.ku.dk
Få udbygget din basisviden om personlig medicin. Kurset giver
dig kendskab til metoder, grundlæggende begreber, nomenklatur og
faldgruber inden for omics, samt kompetence til at omsætte denne
viden, så du bliver i stand til at indgå i det tværfaglige arbejde
om personlig medicin inden for dit fagområde.
Du bliver fortrolig med terminologi/nomenklatur og i stand til at
forstå og forholde dig kritisk til fortolkning af omics-data med
særligt fokus på genomiske data. Du vil blive undervist i den
basale genetik, der danner grundlag for kobling af genomiske data
til fænotypen f.eks. via andre omics (herunder transcriptomics,
epigenomics, microbiomics, proteomics og metabolomics) og data fra
funktionelle studier. Samtidigt vil du få en forståelse af hvilke
data, der er relevante for patienters udredning, behandling,
forebyggelse, prognose, rådgivning med mere, samt hvordan disse
data bedst kan anvendes i sammenhæng med data fra andre kilder,
patientens (og familiens) situation og patientens præferencer.
Desuden vil du få indsigt i hvordan data kan bruges til udvikling
af forskellige typer af biomarkører (diagnostiske,
prognostiske).
Kurset indeholder følgende emner:
- Basal genetik
- Generering af omics data (teori)
- Fortolkning af omics data
- Systembiologi og dataanalyse
- Biomarkører
Efter endt kursus forventes den studerende at have opnået:
Viden til at kunne:
- redegøre for den teoretiske baggrund for de forskellige omics-teknologier
- redegøre for den anvendte nomenklatur
- have forståelse for den komplekse databehandling i omics-teknologier
- give eksempler på eksisterende praksis for anvendelse omics-metoder i personlig medicin
- diskutere fremtidig anvendelse af omics-teknologierne indenfor personlig medicin
Færdigheder til at kunne:
- forstå begreberne tilfældigheds- og sekundærfund og de etiske problemstillinger knyttet hertil
- forstå begrebet variant af uklar betydning og diskutere muligheder for afklaring af disse varianters betydning
- forstå hvordan omics-data præsenteres, herunder mestre nomenklaturen for varianter i tilstrækkelig grad til at kunne læse og forstå svar på omfattende omics-analyser
- vælge den rette analyse i forhold til en simpel klinisk problemstilling, herunder kunne vurdere risiko for sekundære fund
- vurdere betydningen af et analysesvar i forhold til en simpel klinisk problemstilling
- formidle et analyseresultat til fagpersoner med en akademisk og/eller mellemlang videregående sundhedsfaglig uddannelse
- kunne diskutere de særlige udfordringer, der er når man både er usikker på fænotype og genotype
- diskutere sensitivitet, specificitet og bias, herunder risiko for overfortolkning /-diagnosticering
- diskutere fortolkningen af genetiske/genomiske data i relation til personlig medicin med sundhedsprofessionelle
Kompetencer til at:
- medvirke til udvælgelse, vurdering og prioritering af anvendelse af sundhedsdata til brug for personlig medicin
- indgå i processen omkring forskning, udvikling, validering og implementering af ny diagnostik og behandling til brug for personlig medicin
- holde sig opdateret på og anvende nyeste viden indenfor fagområdet.
Artikler og udvalgte bogkapitler
Litteraturlisten findes på e-læringsportalen Absalon
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Holdundervisning
- 15
- Forberedelse (anslået)
- 78
- E-læring
- 15
- Projektarbejde
- 65
- Eksamensforberedelse
- 17
- Eksamen
- 1
- I alt
- 206
Du kan ansøge om deltagelse på kurset som enkeltfagsstuderende. Læs mere og ansøg på uddannelsens hjemmeside: www.personligmedicin.ku.dk/adgangskrav/
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøveAfsluttende gruppearbejde med udgangspunkt i en case, der præsenteres skriftligt og mundtligt for hele holdet.
Gruppearbejdet giver mulighed for evaluering af, hvorvidt der er opnået et passende niveau af færdigheder og kompetencer til at omsætte den teoretiske viden til praksis. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Se information om eksamenstidspunkt i uddannelsens eksamensplanen. Eksamensplanen offentliggøres på denne hjemmeside: https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/eksamensplaner/
- Reeksamen
Se information om tidspunkt for reeeksamen i uddannelsens eksamensplanen. Eksamensplanen offentliggøres på denne hjemmeside: https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/eksamensplaner/
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerendedemonstrere:
Viden til at kunne:
- redegøre for den teoretiske baggrund for de forskellige omics-teknologier
- redegøre for den anvendte nomenklatur
- have forståelse for den komplekse databehandling i omics-teknologier
- give eksempler på eksisterende praksis for anvendelse omics-metoder i personlig medicin
- diskutere fremtidig anvendelse af omics-teknologierne indenfor personlig medicin
Færdigheder til at kunne:
- forstå begreberne tilfældigheds- og sekundærfund og de etiske problemstillinger knyttet hertil
- forstå begrebet variant af uklar betydning og diskutere muligheder for afklaring af disse varianters betydning
- forstå hvordan omics-data præsenteres, herunder mestre nomenklaturen for varianter i tilstrækkelig grad til at kunne læse og forstå svar på omfattende omics-analyser
- vælge den rette analyse i forhold til en simpel klinisk problemstilling, herunder kunne vurdere risiko for sekundære fund
- vurdere betydningen af et analysesvar i forhold til en simpel klinisk problemstilling
- formidle et analyseresultat til fagpersoner med en akademisk og/eller mellemlang videregående sundhedsfaglig uddannelse
- kunne diskutere de særlige udfordringer, der er når man både er usikker på fænotype og genotype
- diskutere sensitivitet, specificitet og bias, herunder risiko for overfortolkning /-diagnosticering
- diskutere fortolkningen af genetiske/genomiske data i relation til personlig medicin med sundhedsprofessionelle
Kompetencer til at:
- medvirke til udvælgelse, vurdering og prioritering af anvendelse af sundhedsdata til brug for personlig medicin
- indgå i processen omkring forskning, udvikling, validering og implementering af ny diagnostik og behandling til brug for personlig medicin
- holde sig opdateret på og anvende nyeste viden indenfor fagområdet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SPMM21002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Kurset udbydes som blokkursus på i alt 8 uger i efterårssemestret fra uge 43-50.
Kurset er bygget op af:
- 7 dages fremmøde inkl. eksamen (fordelt på 2+2+3 dage)
- 6 dages online undervisning / gruppearbejde - Kursuskapacitet
- 30
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Sisse Rye Ostrowski (19-7b717b7b6d367a816d36777b7c7a777f7b7371487a6d6f71777670366c73)
Undervisere
Kursusansvarlige:
Inge Søkilde Pedersen, professor, klinisk laboratoriegenetiker,
Aalborg Universitetshospital og Aalborg Universitet.
Lone Sunde, overlæge, professor, Aalborg Universitetshospital og
Aarhus Universitet.