- 24E-;OD3KA01;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA02;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA03;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA04;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA05;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA06;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA07;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA08;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA09;;Kursus i samfundsodontologi
- 24E-;OD3KA10;;Kursus i samfundsodontologi
SODK19037U Samfundsodontologi
Community Dentistry
Kandidatuddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Kurset skal give den studerende forståelse for og kundskaber til kritisk at anvende videnskabelig litteratur og forskning som løsningsmodel i forbindelse med odontologiske udfordringer. Herudover skal den studerende opnå kendskab til orale sundheds- og sygdomsmønstre i befolkningen samt tandplejens mål, struktur og funktion i relation til forskellige befolkningsgruppers behov for tandpleje.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- Overordnet redegøre for epidemiologiske metoder og teori
- Forklare begreber, der relaterer sig til videnskabelige studier
- Beskrive forskellige designs af videnskabelige studier og kunne redegøre for deres anvendelse
- Redegøre for metoder til monitorering af oral sygdom. Fx ved anvendelse af tværsnitsundersøgelse og sundhedsdataregistre (Sundhedsstyrelsens centrale odontologiske register og Sygesikringsregisteret)
- Redegøre for aktuelle og fremtidige forekomster af orale sygdomme i befolkningen
- Redegøre for centrale begreber inden for diagnostik og screening såsom sensitivitet, specificitet, likelihood ratio
Redegøre for distale determinanter for oral sygdom. Særligt sociale årsager til orale sygdomme, herunder begreber som sociale klasser, social mobilitet, normer, værdier og roller samt viden, holdning og sundheds- og sygdomsadfærd sat i relation til oral sygdom og brug af tandplejersystemet
beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning
Færdigheder
- Anvende epidemiologiske sygdomsmål såsom prævalens, incidens, relativ risiko, odds ratio og redegøre for fortolkningen af disse mål
- Kritisk læse, gennemgå og anvende videnskabelig litteratur
- Beskrive mindre forskningsprojekter
Kompetencer
- Vurdere validitet og anvendelighed af videnskabelig litteratur
- Fortolke og perspektivere betydningen af evidens-baseret viden i relation til individuelle patienter og befolkningen som helhed
- Vurdere anvendeligheden af forskning som løsningsmodel og selv beskrive de væsentligste elementer til et forskningsprojekt, herunder baggrund, formål, hypoteser, design og materiale og metode inkl. analyser
Se Absalon
Artikler anvendt i øvelsesundervisningen
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 4
- Forberedelse (anslået)
- 11
- Praktiske øvelser
- 9
- I alt
- 24
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Godkendt deltagelse i øvelsesundervisning
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- Overordnet redegøre for epidemiologiske metoder og teori
- Forklare begreber, der relaterer sig til videnskabelige studier såsom populationsbegreber, årsags- konsekvensbegreber og confounding
- Beskrive forskellige designs af epidemiologiske studier og kunne redegøre for deres anvendelse
- Redegøre for metoder til monitorering af oral sygdom. Fx ved anvendelse af tværsnitsundersøgelse og sundhedsdataregistre (Sundhedsstyrelsens centrale odontologiske register og Sygesikringsregisteret)
- Redegøre for aktuelle og fremtidige forekomster af orale sygdomme i befolkningen
- Redegøre for centrale begreber inden for diagnostik og screening såsom sensitivitet, specificitet, likelihood ratio
Redegøre for distale determinanter for oral sygdom. Særligt sociale årsager til orale sygdomme, herunder begreber som sociale klasser, social mobilitet, normer, værdier og roller samt viden, holdning og sundheds- og sygdomsadfærd sat i relation til oral sygdom og brug af tandplejersystemet
Færdigheder
- Anvende epidemiologiske sygdomsmål såsom prævalens, incidens, relativ risiko, odds ratio og redegøre for fortolkningen af disse mål
- Kritisk læse, gennemgå og anvende videnskabelig litteratur
- Beskrive mindre forskningsprojekter
Kompetencer
- Vurdere validitet og anvendelighed af videnskabelig litteratur
- Fortolke og perspektivere betydningen af evidens-baseret viden i relation til individuelle patienter og befolkningen som helhed
- Vurdere anvendeligheden af forskning som løsningsmodel og selv beskrive de væsentligste elementer til et forskningsprojekt, herunder baggrund, formål, hypoteser, design og materiale og metode inkl. analyser
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODK19037U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 80 deltagere
Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Esben Boeskov Øzhayat (4-6c697681477a7c756b35727c356b72)