SODB16074U Aktuel forskning på Odontologisk Institut (valgfag)
Current research at Copenhagen School of Dentistry (elective)
Bacheloruddannelsen i odontologi 6. semester - valgfrit
Dette kursus søger at introducere de studerende til forskning indenfor det odontologiske område, både basalforskning og klinisk forskning.
Kurset giver de studerende værktøjer til kritisk stillingstagen til original artikler. Dette inkluder sammenkædning mellem hypotese og forsøgsresultater, kritisk stillingstagen til metodevalg, anvendelse af disse og fortolkning af opnåede resultater. Derudover bliver de studerende introduceret til basalforskningsaktiviterer på Odontologisk Institut. Hermed får de studerende indblik i de muligheder der foreligger for en akademisk karrierevej på Københavns Universitet. Præsentationer kan inkludere både case historier, basalforsknings projekter og projekter som har ført til innovative produkter af kommersiel værdi. Kurset giver således de studerende et detaljeret indblik i de ideer, arbejdsmetoder og beslutningsprocesser der ligger til grund for god forskningspraksis men også for de foreliggende muligheder for karriere og eventuel innovation på Odontologisk Institut.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for betydningen af forskning
- Redegøre for vigtigheden af hypotese dannelse der definerer forsknings hensigt og mål
- Redegøre for innovation
- Reflektere over opnåede resultater og kritisk stillingstagen til disse
- Have indblik forskningskarriere muligheder på Odontologisk Institut
- Have indblik i de krav der stilles til akademisk forskning
Færdigheder:
- Analysere en original artikel
- Foretage en kritisk gennem af en original artikel
- Opstille en potentiel forsknings hypotese
- Reflektere over grundlaget for forskningskonklussioner
Kompetencer:
- Være i stand til at analysere en original artikel
Artikler omhandlende udvalgte forskningsområder på Odontologisk Institut
Gruppearbejder og gruppe præsentationer
Præsentationer kan inkludere både case historier, basalforsknings projekter og projekter som har ført til innovative produkter af kommerciel værdi.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 49
- I alt
- 69
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- UndervisningsdeltagelseAndet
- Prøveformsdetaljer
- Godkendt gruppepræsentation af tildelt artikel
Godkendt gruppepræsentation af innovativ ide - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Ingen censur, Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden:
- Redegøre for betydningen af forskning
- Redegøre for vigtigheden af hypotese dannelse der definerer forsknings hensigt og mål
- Redegøre for innovation
- Reflektere over opnåede resultater og kritisk stillingstagen til disse
- Have indblik forskningskarriere muligheder på Odontologisk Institut
- Have indblik i de krav der stilles til ”banebrydende” forskning
Færdigheder:
- Analysere en original artikel
- Foretage en kritisk gennem af en original artikel
- Opstille en potentiel forsknings hypotese
- Reflektere over grundlaget for forskningskonklussioner
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODB16074U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
En uges varighed
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se syllabus
- Kursuskapacitet
- 30
Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Sally Dabelsteen (4-7a6b6869477a7c756b35727c356b72)
Undervisere
Sally Dabelsteen samt varierende foredragsholdere.