SMTB24001U Videnskabsteori
Medical Science and Technology Studies
Bacheloruddannelsen til civilingeniør i medicin og teknologi - obligatorisk
Det overordnede mål er at reflektere over og debattere, hvad videnskabelig, teknologisk og medicinsk viden er på baggrund af filosofiske, historiske og sociologiske indsigter. Videnskabsteoretiske redskaber anvendes på medicotekniske problemstillinger, og historiske eksempler sætter faget i et bredere perspektiv.
Kurset dækker sygdoms- og diagnosebegreber, medicinhistorie, teorier for videnskabelig, teknisk og medicinsk udvikling og metode, sociale processer i videnskaben, ekspertise og ”tavs viden”, medicinske teknologiers historie, filosofiske spørgsmål relateret til datamedicin og imaging, samt etiske spørgsmål i medicoteknikken.
Det overordnede mål er, at den studerende efter endt undervisning skal have en forståelse af det medikotekniske fag i et større alment perspektiv. Efter kurset skal den studerende kunne:
Viden:
- Læse og diskutere videnskabsteoretiske og -historiske tekster
- Kende en række videnskabsteoretiske grundbegreber og teorier.
Færdigheder:
- Diskutere hvad naturvidenskabelig, teknologisk og medicinsk viden er og kende dens begrænsninger
- Anvende videnskabsteoretiske begreber og historiske cases til at reflektere over egen praksis og viden.
- Diskutere etiske standpunkter i medicotekniske sammenhænge.
Kompetencer:
- Kunne se sin faglighed ”udefra”.
Tekstmateriale lægges i kursusrummet.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 70
- Øvelser
- 10
- Eksamen
- 38
- I alt
- 138
Tilmelding på Campusnet, DTU
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- 1 uges skriftlig hjemmeopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren bestået skal den studerende kunne:
Viden:
- Redegøre for videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger.
Færdigheder:
- Anvende videnskabsteoretiske værktøjer fra kurset til at analysere medicotekniske eksempler
- Kritisk analysere og argumentere med videnskabsteoretiske begreber.
Kompetencer:
- Reflektere over etiske og videnskabsteoretiske spørgsmål i medicoteknisk praksis.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMTB24001U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 3 uger i januar
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 60 studerende
Studienævn
- Studienævn fra DTU
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Karin Tybjerg (13-7167786f74347a7f68706b786d46797b746a34717b346a71)
Spørgsmål til undervisning eller holdsætning på dine KU-kurser, kontakt:
Undervisning@sund.ku.dk
Spørgsmål til og examiner på dine KU-kurser, kontakt:
eksamen@sund.ku.dk
Spørgsmål til studieplanlægning på SUND, kontakt:
vejledning@sund.ku.dk