SMTB20005U Kliniske metoder i diagnostik og behandling
Clinical methods in diagnosis and treatment
Bacheloruddannelsen i medicin og teknologi - valgfrit kursus
Kurset bygger videre på tidligere opnået viden, især fra kurserne ”Sygdomslære”, ”Medicoteknik 1 og 2” og ”Introduktion til Matematisk Modellering”. Kurset fokuserer på medicotekniske aspekter herunder billeddiagnostiske metoders anvendelse i den kliniske hverdag. Dette gøres gennem undervisning i samspillet mellem symptomer, diagnoser og medicotekniske undersøgelser. Sygdomme og diagnostiske metoder indenfor tre overordnede sygdomsgrupper (onkologi, neurologi og kardiologi) vil tjene som eksempler.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Beskrive rationalet for anvendelsen af
almindelige medicotekniske metoder til diagnostik og behandling af
patienter indenfor udvalgte sygdomsgrupper. Disse sygdomsgrupper
udvælges og præsenteres ved kursusstart, eksempelvis:
- Anvendelse af EKKO, tryk-måling og billeddiagnostik ved udredning og behandling af iskæmisk hjertesygdom og hjerteinsufficiens
- Anvendelse af lungefunktionsundersøgelse, CT og PET/CT ved udredning og behandling af lungecancer
- Anvendelse af EEG/EP og MR ved udredning af neurologisk sygdom
(eksempelvis epilepsi, apopleksi og multipel sclerose)
- Forklare hvordan tekniske faktorer påvirker kvaliteten af almindelige medicotekniske undersøgelser (EKKO, LFU, CT, MR, PET og EEG/EP) og hvordan dette kan påvirke fortolkning og brug af metoden i den kliniske hverdag
- Beskrive metoder til vurdering af medicotekniske
modaliteter til klinisk diagnostik (Diagnostisk akkurathed,
reproducerbarhed og kryds-validering, betydningen af grænseværdier)
Færdigheder
- Udføre enkle kvantitative målinger indenfor fysiologiske-/billeddannende metoder
- Udføre basal fortolkning af disse data og påpege mulige fejlkilder/begrænsninger
- Sammenligne strålebelastning ved forskellige billeddiagnostiske undersøgelser og drøfte dette i relation til en klinisk problemstilling
- Formidle grundlæggende tekniske styrker og svagheder ved de præsenterede metoder
- Drøfte medicoingeniørens rolle ved anvendelse og implementering af medicotekniske metoder i klinikken
- Præsentere og drøfte et eksempel på en nuværende eller fremtidig anvendelse af en medicoteknisk modalitet i klinisk praksis
Kompetencer
- Overføre medicoteknisk viden og metoder til anvendelse i klinisk praksis og klinisk forskning
- Samarbejde og kommunikere effektivt med egen og andre faggrupper – herunder særlig klinisk arbejdende læger
Opsøge, tage kritisk stilling til og tilegne sig ny viden
Strukturere og reflektere over egen læringsproces
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Forberedelse (anslået)
- 81,3
- Praktiske øvelser
- 22
- Øvelser
- 2
- Eksamen
- 0,2
- I alt
- 137,5
Tilmelding på Campusnet, DTU
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Prøveformsdetaljer
- Udarbejdelse af i alt 2 abstracts og 1 poster
- Krav til indstilling til eksamen
Udarbejdelse af i alt 2 abstracts og 1 poster
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Afleveringsdatoerne for hhv. abstracts og poster meddeles af kursusleder
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation
Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af sygdomme
Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
Færdigheder
Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling
Søge og udvælge relevant medicoteknisk litteratur
I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
Kompetencer
Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, -
- Prøveformsdetaljer
- Fælles præsentation på 10 min. på baggrund af abstract + 5 min. eksamination pr. studerende.
- Krav til indstilling til eksamen
Kursusattest i Kliniske metoder i diagnostik og behandling (SMTB20005E)
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Se eksamensplan
- Reeksamen
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation
Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af sygdomme
Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
Færdigheder
Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling
Søge og udvælge relevant medicoteknisk litteratur
I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
Kompetencer
Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMTB20005U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 13 ugers kursus - følger DTU struktur og starter i uge 5
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Onsdag fra 8-12
- Kursuskapacitet
- 60 studerende
Studienævn
- Studienævn fra DTU
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Carsten Eckhart Thomsen (3-6567764275777066306d7730666d)
- Rasmus Sejersten Ripa (4-756c73644376787167316e7831676e)
Spørgsmål til undervisning eller holdsætning på dine KU-kurser, kontakt:
Undervisning@sund.ku.dk
Spørgsmål til og examiner på dine KU-kurser, kontakt:
eksamen@sund.ku.dk
Spørgsmål til studieplanlægning på SUND, kontakt:
vejledning@sund.ku.dk