SMOB24001U Kursus i medicinsk genetik, molekylær biomedicin
Course in Medical Genetics, Molecular Biomedicine
Bacheloruddannelsen i molekylær biomedicin - obligatorisk
Den studerende skal gennem kurset opnå viden om kortlægning af gener og genetisk betingede sygdomme samt efter kurset kunne redegøre for klassiske nedarvningsmønstre samt for den sygdomsmæssige betydning af ændringer i gener og kromosomer.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for betydningen af begreberne genotype, fænotype, penetrans, ekspressivitet, genetisk (allel og locus) heterogenitet, karyotype, kromosomvarianter, polymorfier, de novo mutationer, epigenetiske ændringer, imprinting, haploinsufficiens, dominant negativ effekt, gain of function, mitochondriel arv, multifaktoriel arv, liabilitet, heritabilitet, mosaicisme, X-kromosom inaktivering, haplotype, overkrydsning, kobling, association.
- Anvende medicinsk genetisk terminologi, herunder gen, allel, kromosom, kromatid, heterozygot, sammensat heterozygot, homozygot, hemizygot, dominant, recessiv, autosomal, X-bundet, missense mutation, nonsense mutation, frameshift mutation, balanceret og ubalanceret translokation (reciprok og Robertsonsk), deletion, insertion/duplikation, inversion, trisomi, monosomi.
- Beskrive de genetiske forhold ved mitose og meiose, herunder segregation og mis-segregation (non-disjunction).
- Redegøre for metoder til genetisk diagnostik og forstå DNA varianters betydning.
- Redegøre for principperne ved klassificering af DNA varianter.
Færdigheder
- Analysere stamtræer mhp. bestemmelse af den mest sandsynlige arvegang.
- Analysere resultater af DNA sekvensundersøgelser, DNA markør analyser og kromosomundersøgelser (array-CGH, båndfarvning og FISH).
- Klassificere DNA sekvens varianter ud fra deres effekt på proteinniveau, populationsfrekvens og segregeringsmønster i familier.
- Beregne sygdomsrisiko baseret på stamtræer, viden om arvegang, samt information om sygdommens hyppighed i befolkningen.
- Anvende koblede DNA markører til at beskrive haplotyper og analysere segregation af en egenskab i en familie.
Kompetencer
- Vurdere, om det er sandsynligt at en genetisk variant er sygdomsfremkaldende eller kan være associeret med forøget sygdomsrisiko.
- Vurdere, om det er sandsynligt at familiemedlemmer lider af (eller bærer) en arvelig sygdom på baggrund af de enkelte personens genetiske data, families stamtræ, samt hyppigheden af sygdommen i populationen.
- Vurdere risikoen for at en arvelig sygdom nedarves til afficerede personers søskende og efterkommere.
- Vurdere, om den observerede hyppighed af en fænotype, og den genotype, der forårsager den, i en population passer med den forventede hyppighed af sygdom og genotyper, samt forklare hvornår denne balance er forstyrret.
- På baggrund af kromosomundersøgelser at analysere kromosomvarianter med henblik på at vurdere gentagelsesrisikoen hos søskende og afkom, herunder at forklare hvordan kromosomvarianten er opstået.
- Forklare hvordan genetisk og epigenetisk variation hver for sig og i kombination kan påvirke en persons fænotype, herunder risikoen for at udvikle polygene og multifaktorielle sygdomme.
- Vurdere sandsynligheden for at cancer er arvelig i en familie, og forklare hvordan arvelig cancer kan opstå på baggrund af autosomal dominant arvegang kombineret med tab af den normale allel.
- Forklare, hvordan behandling af patienter med arvelige sygdomme ofte vil være personlig medicin (præcisionsmedicin), f.eks. genterapi.
Se Absalon
Kurset evalueres desuden i Eksamen i medicinsk genetik.
Den studerendes arbejdsbelastning for afspejler den samlede ECTS-vægt for både Kursus i medicinsk genetik og Eksamen i medicinsk genetik.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 18
- Forberedelse (anslået)
- 93
- Praktiske øvelser
- 11
- Eksamen
- 2
- I alt
- 138
Studenteraktiverende undervisning = mundtlig kollektiv og individuel feedback
Multiple Choice quizzer = individuel og løbende feedback
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Kursus i Medicinsk Genetik bestås ved:
Obligatorisk deltagelse i øvelsesundervisning, herunder fremlæggelse af resultater
De obligatoriske elementer er følgende:
DNA-øvelse: 2 timer laboratorie + 4 timer laboratorie + 2 timer fremlæggelse Kromosomøvelse: 3 timer holdundervisning incl. multiple choice test
Obligatorisk deltagelse i multiple choice test. Testen skal bestås med 75% rigtige svar. - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)
Ved fremlæggelse efter øvelsesundervisning er alle hjælpemidler (incl. GAI) tilladt.
Ved gennemførelse af multiple choice test er ingen hjælpemidler tilladt.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for betydningen af begreberne genotype, fænotype, penetrans, ekspressivitet, genetisk (allel og locus) heterogenitet, karyotype, kromosomvarianter, polymorfier, de novo mutationer, epigenetiske ændringer, imprinting, haploinsufficiens, dominant negativ effekt, gain of function, mitochondriel arv, multifaktoriel arv, liabilitet, heritabilitet, mosaicisme, X-kromosom inaktivering, haplotype, overkrydsning, kobling, association.
- Anvende medicinsk genetisk terminologi, herunder gen, allel, kromosom, kromatid, heterozygot, sammensat heterozygot, homozygot, hemizygot, dominant, recessiv, autosomal, X-bundet, missense mutation, nonsense mutation, frameshift mutation, balanceret og ubalanceret translokation (reciprok og Robertsonsk), deletion, insertion/duplikation, inversion, trisomi, monosomi.
- Beskrive de genetiske forhold ved mitose og meiose, herunder segregation og mis-segregation (non-disjunction).
- Redegøre for metoder til genetisk diagnostik og forstå DNA varianters betydning.
- Redegøre for principperne ved klassificering af DNA varianter.
Færdigheder
- Analysere stamtræer mhp. bestemmelse af den mest sandsynlige arvegang.
- Analysere resultater af DNA sekvensundersøgelser, DNA markør analyser og kromosomundersøgelser (array-CGH, båndfarvning og FISH).
- Klassificere DNA sekvens varianter ud fra deres effekt på proteinniveau, populationsfrekvens og segregeringsmønster i familier.
- Beregne sygdomsrisiko baseret på stamtræer, viden om arvegang, samt information om sygdommens hyppighed i befolkningen.
- Anvende koblede DNA markører til at beskrive haplotyper og analysere segregation af en egenskab i en familie.
Kompetencer
- Vurdere, om det er sandsynligt at en genetisk variant er sygdomsfremkaldende eller kan være associeret med forøget sygdomsrisiko.
- Vurdere, om det er sandsynligt at familiemedlemmer lider af (eller bærer) en arvelig sygdom på baggrund af de enkelte personens genetiske data, families stamtræ, samt hyppigheden af sygdommen i populationen.
- Vurdere risikoen for at en arvelig sygdom nedarves til afficerede personers søskende og efterkommere.
- Vurdere, om den observerede hyppighed af en fænotype, og den genotype, der forårsager den, i en population passer med den forventede hyppighed af sygdom og genotyper, samt forklare hvornår denne balance er forstyrret.
- På baggrund af kromosomundersøgelser at analysere kromosomvarianter med henblik på at vurdere gentagelsesrisikoen hos søskende og afkom, herunder at forklare hvordan kromosomvarianten er opstået.
- Forklare hvordan genetisk og epigenetisk variation hver for sig og i kombination kan påvirke en persons fænotype, herunder risikoen for at udvikle polygene og multifaktorielle sygdomme.
- Vurdere sandsynligheden for at cancer er arvelig i en familie, og forklare hvordan arvelig cancer kan opstå på baggrund af autosomal dominant arvegang kombineret med tab af den normale allel.
- Forklare, hvordan behandling af patienter med arvelige sygdomme ofte vil være personlig medicin (præcisionsmedicin), f.eks. genterapi.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMOB24001U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 6 uger
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur, B og CSkemalægges på Sund og ligger i flere skemagrupper
- Kursuskapacitet
- 72 deltagere
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Institut for Cellulær og Molekylær Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Anne Nørremølle (7-637070677071674275777066306d7730666d)