- 24E-B1-2;Mb3.sem Hold 1A;;Kursus i excitable celler
- 24E-B1-2;Mb3.sem Hold 1B;;Kursus i excitable celler
- 24E-B1-2;Mb3.sem Hold 2A;;Kursus i excitable celler
- 24E-B1-2;Mb3.sem Hold 2B;;Kursus i excitable celler
- 24E-B1-2;Mb3.sem Hold 3A;;Kursus i excitable celler
- 24E-B1-2;Mb3.sem Hold 3B;;Kursus i excitable celler
SMOB15003U Kursus i excitable celler, molekylær biomedicin
Course in Excitable Cells, Molecular Biomedicine
Bacheloruddannelsen i molekylær biomedicin - obligatorisk
Kurset skal give en basal indføring i excitable cellers struktur og funktion, i intercellulær kommunikation og i musklers struktur og funktion. Kurset skal sætte den studerende i stand til at følge 3. semesters kursus i centralnervesystemets struktur og funktion.
Efter endt kursusforløb forventes den studerende at kunne:
Viden:
Nerveimpulsen (aktionspotentialet)
Definere nerveimpulsen: elektrisk signal (aktionspotential), som ledes uformindsket gennem hele axonets længde
Angive rimelige værdier for hvilemembranpotentialet, tærskelpotentialet og aktionspotentialets spidspotential
Redegøre for, at hvilemembranpotentialet påvirkes ved ændringer af den ydre K+-koncentration, men ikke væsentligt af ændringer i den ydre Na+-koncentration
Beskrive:
- begrebet "local response" i forbindelse med en
subliminal ("subthreshold") stimulering
- summation af subliminale stimuli samt det membranrespons
efter første (konditionerende) stimulus, som muliggør summationen
(pga.
Redegøre for:
- at nerveimpulsen udløses ved katoden under stimulering med
eksterne elektroder
- "alt eller intet"-loven
- ionbevægelserne under aktionspotentialet (herunder følgende ni
punkter):
1) redegøre for, at aktionspotentialets amplitude falder ved sænkning af den ydre natriumkoncentration
2) tegne med angivelse af tiden (abscisse) forløbet under aktionspotentialet af membranpotential, natriumkonduktansændringerne og kaliumkonduktansændringerne
3) beskrive funktionen af de to vigtigste spændingsafhængige ionkanaltyper, som betinger aktionspotentialet
4) beskrive den selvforstærkende kobling mellem membrandepolarisering og natriumkonduktans
5) definere natriumkonduktansens inaktivering (inaktivering af de spændingsafhængige Na+-kanaler – trods fortsat depolarisering - indtil repolarisering har fundet sted)
6) redegøre for mekanismen bag den hurtige repolarisering og den efterfølgende hyperpolarisering (kombination af natriumkonduktansens inaktivering og den forøgede kaliumkonduktans)
7) definere begreberne absolut og relativ refraktærperiode og angive årsagen til disse perioder
8) redegøre for at hvis natrium erstattes af kalium i ydermediet, så depolariserer membranen så aktionspotentialet blokeres og, at forhøjet kalciumkoncentration eller magnesiumkoncentration hæver tærsklen for udløsning af aktionspotentialet
9) redegøre for at divalente kationer (Ca2+ og Mg2+) påvirker excitabiliteten ved charge screening. Øges koncentrationen af divalent kation i ekstracellulærvæsken falder excitabiliteten. Sænkes koncentrationen af divalent kation i ekstracellulærvæsken øges excitabiliteten.
Skitsere et aktionspotential og de strømsløjfer i og omkring membranen, som medfører aktionspotentialets propagering
Angive:
- ud fra viden om væskernes ionsammensætning og membranens
øjeblikkelige permeabiliteter, hvilke ioner der fortrinsvis bærer
aktionsstrømmene (strømsløjferne) ekstracellulært (Na+
og Cl-), intracellulært (K+) og gennem
membranen (Na+ ind og K+ ud)
- axondiameterens betydning for nerveledningshastigheden
Beskrive betydningen af myelinisering for nerveledningshastigheden (saltatorisk impulsudbredning)
Tegne med angivelse af tid (abscisse) det ekstracellulært afledede difasiske og monofasiske aktionspotential, og angive årsagen til, at det monofasiske har kortere varighed end det difasiske
Synaptisk transmission
Redegøre for:
- struktur og funktion af elektriske synapser
- struktur og funktion af kemiske synapser
- de begivenheder, der ligger mellem ankomsten af det præsynaptiske
aktionspotential i synapsen og udløsningen af et postsynaptisk
aktionspotential i både kemiske og elektriske synapser.
- de funktionelle forskelle mellem elektriske og kemiske synapser.
- hvordan signaleringen bringes til ophør i kemiske synapser.
- struktur og virkningsmåden af ionotrope og metabotrobe
(=G-protein-koblede) receptorer.
- opbygningen af den nikotinerge acetylcholinreceptor.
- neurotransmission i den neuromuskulære endeplade, og de vigtigste
giftstoffer og sygdomme, der angriber denne synapse (kun dem, der
blev gennemgået til forelæsningerne).
- definitionen af en neurotransmitter.
Nævne:
- to almindeligt forekommende excitatoriske neurotransmittere og to
tilhørende ionotrope receptorer.
- to almindeligt forekommende inhibitoriske neurotransmittere
og to tilhørende ionotrope receptorer.
Definere excitatorisk og inhibitorisk neurotransmission.
Redegøre for:
- mekanismen bag excitatorisk neurotransmission.
- mekanismen bag inhibitorisk neurotransmission.
Definere og bruge begreberne excitatorisk postsynaptisk potential (EPSP) og inhibitorisk postsynaptisk potential (IPSP).
Redegøre for:
- spatial og temporal summation af EPSP’er.
- for summation mellem EPSP’er og IPSP’er.
- for indflydelsen af en synapses position på synapsestyrken.
- for at den synaptiske transmission er stokastisk.
- for funktionen (i store træk) af SNARE-komplekset og
synaptotagmin.
- for begrebet synapsestyrke og de forhold, der påvirker
synapsestyrken.
- for, hvordan synapsestyrken af en elektrisk og kemisk
synapse kan ændres.
Definere:
- Long-Term Potentiation (LTP) og gøre rede for mekanismen herfor,
herunder betydningen af NMDA-receptoren og calcium.
- Long-Term Depression (LTD) og gøre rede for mekanismen
herfor, herunder betydningen af NMDA-receptoren og calcium.
Molekylære signaleringsmekanismer i nerveceller
Definere en metabotrop receptor (7-TM receptor, GPCR)
Angive:
- tre transmitterklasser for metabotrope receptorer (ionotrop/
metabotrop (glu, GABA); metabotrop (5-HT, NA, DA, ach), peptider
- signalveje for matabotrope receptorer
-Gs/Gi /Gq
- målproteiner for metabotrop transmission: ionkanaler,
receptorer, enzymer,
Transkriptionsfaktorer
Angive synapsetyper: ionotrop transmission / ionotrop-metabotrop transmission /metabotrop transmission
Redegøre for intrasynaptisk/ekstrasynaptisk transmission, herunder volumentransmission.
Sensoriske receptormekanismer
Definere:
- en sensorisk receptor: en biologisk transducer, som omformer
fysisk eller kemisk energi til elektrisk energi i form af
membranpotentialændringer, der omsættes til
aktionspotentialer
- en sensorisk receptors adækvate stimulus
Angive en inddeling af sensoriske receptorer efter den fysiske karakter af det adækvate stimulus
Beskrive fælles træk ved funktionen af alle sensoriske receptorer: omsætning af absorberet energi til et receptorpotential (generatorpotential) i modtagedelen og transformation af receptorpotentialet til impulser i det tilhørende afferente axon (afsenderdelen) med en frekvens, som stiger med stimulusstyrken
Redegøre for transmissionsvejen fra sansestimulus til generatorpotential i mekanoreceptorer og i stavceller i retina
Angive at et sensorisk neuron formidler information til centralnervesystemet inden for et frekvensområde på ca. 3 Hz - 300 Hz
Redegøre for forskellige adaptationsmønstre (fuldstændig og ufuldstændig adaptation) og for deres funktionelle betydning
Beskrive at adaptation kan bero på ændringer knyttet til forskellige trin i transmissionssystemet (støttevæv, modtagedel og afsenderdel)
Redegøre for en mekanisme for adaptation i en sansereceptors afsenderdel
Angive tre K+-kanaltyper, som er væsentlige for kontrol af fyringsfrekvensen: KD, ”forsinkede K+-kanaler” sikrer hurtig afslutning af hver impuls; KA, ”inaktiverende K+-kanaler” sikrer muligheden for lav frekvens ved at hæmme depolariseringshastigheden mellem aktionspotentialer; KC, ”Ca2+- aktiverede K+-kanaler” medfører adaptation.
Skeletmuskulatur
Beskrive:
- skeletmuskulaturens opbygning (tværstribet, individuelt
innerverede fibre)
- det kontraktile apparats (sarkomerets) opbygning
Definere begrebet motorisk enhed: et motorisk neuron og de muskelfibre (10-1000) neuronet innerverer
Beskrive i grove træk den neuromuskulære endeplades struktur: terminale axon, hvori acetylkolin syntetiseres (mitokondrier, vesikler), den præsynaptiske membran, den synaptiske spalte og endelig den postsynaptiske membran, der er tæt forsynet med acetylkolinfølsomme receptorer
Redegøre for den elektriske impulsoverførsel fra det terminale axon via endepladeregionen til og med igangsætning af muskelfiberens aktionspotential
Beskrive:
- kalciums rolle for acetylkolinfrigørelsen
- at acetylkolin, som frigøres fra den præsynaptiske region,
diffunderer over den synaptiske spalte og bindes til receptorer på
den postsynaptiske membran, samt at acetylkolin hydrolyseres (af
kolinestera-sen) og dermed hurtigt elimineres
- acetylkolins virkning på den postsynaptiske membrans
ionpermeabilitet og disse ændringers be-tydning for fremkomsten af
endepladepotentialet
Redegøre for:
- endepladepotentialets funktion ved impulstransmissionen.
Endepladepotentialet medfører normalt en depolarisering af den
omgivende, excitable muskelfibermembran til over tærskel-værdien.
Derfor overføres ethvert aktionspotential i den motoriske nerve til
et aktionspotential i muskelfiberen
- tværbrocyklus
- ”sliding filament” mekanismens rolle i muskelkontraktion
- excitations-kontraktionskoblingen i skeletmuskulatur
- calciums rolle i aktivering af tværbrocyklus
- de to kontraktionstyper (isometrisk og isotonisk)
Forklare de ydre kræfters betydning for kontraktionen (isometrisk, koncentrisk og excentrisk)
Redegøre for:
- rekrutteringens betydning for kraftudviklingen
- stimulationsfrekvensens betydning for kraftudviklingen
(summation)
- sarkomerlængdens betydning for kontraktionskraften
(længde-spænding, aktiv)
- titins betydning for muskelens passive egenskaber
(længde-spænding, passiv)
- forkortningshastighedens afhængighed af belastningen
Hjertemuskulatur
Beskrive:
- hjertemuskulaturens opbygning (tværstribet, funktionelt syncytium
koblet via ”gap junctions”)
- det kontraktile apparats opbygning (som for skeletmuskulatur)
Redegøre for:
- hvorledes calcium regulerer tværbrocyklus (som for
skeletmuskulatur)
- excitation-kontraktionskoblingen (”Calcium Induced Calcium
Release”) og forklare hvorledes den adskiller sig fra koblingen
skeletmuskulatur
- hvordan Ca2+-stigningen i cytoplasma reguleres, samt hvorledes
denne regulering påvirker kontraktionskraften (kontraktilitet).
- hjertemuskulaturens længde-spændingsdiagram og forklare hvorledes
det adskiller sig fra skeletmuskulaturen
- kontraktionskraftens afhængighed af det slut-diastoliske volumen
og forklare sammenhængen med længde-spændingsdiagrammet
(Frank-Starling mekanismen)
Skitsere hastigheds-belastningsdiagrammet for hjertemuskulatur
Glat muskulatur
Beskrive:
- glat muskulaturs opbygning (ikke tværstribet, organisering
varierer fra ”multi unit” (ukoblede celler) til ”single unit"
(kraftig kobling))
- det kontraktile apparats opbygning
- hvorledes calcium regulerer tværbrocyklus
- hvorledes kontraktionskraften kan reguleres med eller uden
ændringer i membranpotentialet
- hvorledes muskelcellernes følsomhed for kalcium reguleresredegøre
for glat muskulaturs længde-spændingsdiagram og forklare hvorledes
det adskiller sig fra skeletmuskulaturen
-redegøre for glat -muskulaturs længde-spændingsdiagram og
forklare hvorledes det adskiller sig fra skeletmuskulaturen
- beskrive hvorledes glat muskulatur kan opretholde
kontraktion under lavt energiforbrug
- beskrive skitsere hastigheds-belastningsdiagrammet for glat muskulatur ved forskellige grader af fosforylering
Færdigheder:
Registrere ekstracellulære signaler fra nerveceller og sætte de registrerede signaler ind i en fysiologisk sammenhæng
Anvende en elektrisk stimulator til undersøgelse af excitabelt væv
Måle hvorledes sensoriske receptorer koder sensorisk information
Undersøge tværstibede muskelcellers egenskaber ved hjælp af elektrisk stimulation og mekanisk registrering
Kompetencer:
Overføre teori om excitabelt væv og metoder til undersøgelse af excitabelt væv til anvendelse i videregående kurser i normalfysiologi og sygdomme i f.eks. nervesystemet, hjertet og bevægeapparatet
Indgå professionelt i sundhedsfagligt arbejde, hvor viden om excitabelt væv og metoder til undersøgelse heraf er relevant
øvelsesundervisning
excitable celler.
De studerendes arbejdsbelastning afspejler den samlede ECTS-vægt for kursus i medicinsk celle- og vævsbiologi, kursus i excitable celler samt integreret eksamen i medicinsk celle- og vævsbiologi inklusive excitable.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 17
- Holdundervisning
- 7
- Forberedelse (anslået)
- 144
- Praktiske øvelser
- 12
- I alt
- 180
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- UndervisningsdeltagelseSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Deltagelse i laboratorieøvelser og aflevering af
øvelsesrapporter.
Bestået kursusattest er betingelse for deltagelse i "Integreret eksamen i medicinsk celle- og vævsbiologi inklusiv excitable celler, molekylær biomedicin". Se venligst mere under beskrivelsen for eksamen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest på baggrund af godkendt deltagelses i
øvelsesundervisning og godkendte øvelsesrapporter skal den
studerende kunne:
- Redegøre for det ekstracellulært afledede aktionspotentiale og for stimulations- og registreringsteknik
- Redegøre for sensoriske receptorers funktion og for kodning i nervesystemet
- Redegøre for den tværstribede muskels funktion og mekaniske egenskaber
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMOB15003U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
13 uger
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 72 deltagere
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Institut for Neurovidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jens Christian Rekling (8-70786b71726f746d46797b746a34717b346a71)