SMEB24016U Etik, filosofi, basal sundhedsjura og beslutningslære
Ethics, Philosophy, Health Law and Decision-Making
Bacheloruddannelsen i medicin, Køge - obligatorisk kursus
Bacheloruddannelsen i medicin, København - obligatorisk
kursus
Kurset sætter de studerende i stand til at navigere komplekse situationer, hvor beslutninger i sundhedsvæsenet skal træffes på evidensbaseret og ansvarlig vis. De studerende introduceres til analytiske redskaber fra medicinsk etik, filosofi, jura og beslutningsteori ved hjælp af kliniske case studier, mhp at blive I stand til foretage de rigtige valg i klinikken, i forskningen og i sundhedsvæsenet. De studerende vil lære vigtige distinktioner, problemer og teorier fra medicinsk og videnskabsteori: informeret samtykke, forsigtighedsprincipper, ulititarisme, abort, assisteret selvmord, evidens, diagnose/prognose, autonomi, paternalisme, diversitet, lighed, ansvarlighed, kausalitet/korrelation, risiko, usikkerhed, empiricisme, sygdoms klassifikation. Kurset vil desuden introducere de studerende til basal sundhedslovgivning i dansk og europæisk sammenhæng. Gennem en combination af forelæsninger og diskussionsbaserede seminarer med udgangspunkt i case studier vil de studerende få mulighed for sammen at analysere videnskabelig litteratur, sundhedsdata og nogle af de vanskeligste kliniske og etiske dilemmaer, de vil møde som som læger. I tiltagende grad vil klimaforandringerne også påvirke danskernes helbred og dermed blive en del af lægernes hverdag. Kurset vil også se på disse sammenhænge og på etiske spørgsmål som: hvilke forpligtelser har vi som individer for at omlægge vores levevis mhp at nedbringe vores klimaaftryk?
Efter endt kursus vil de studerende kunne:
Viden
- Forstå centrale etiske og videnskabsteoretiske dilemmaer
- Forstå forskellige etiske teorier med relevans for det kliniske, forskningsmæssige og folkesundhedsvidenskab område
- Opnå opmærksomhed på de vanskeligste kliniske valg
- Kendskab til relevant litteratursøgning og valg af videnskabelig litteratur til evaluering af evidens i forbindelse med sygdomsrelateret diagnostik og behandling'
Færdigheder
- Blive I stand til at analysere (og hvis muligt, løse) etiske dilemmaer
- Mestre fundamentale etiske og filosofiske koncepter som sygdom, informeret samtykke, autonomi, evidens, kauralitet, riskiko, ansvarlighed, paternalisme, lighed
- Redskaber til at navigere complekse beslutnings-situationer
- Redskaber til, gennem læsning af videnskabelige artikler, at analysere videnskabelig litteratur
Kompetencer
- Analysere og diskutere etiske dilemmaer i case studier
- Reflektere over social uretfærdighed og ulighed i sundhed i forbindelse med lægevidenskab og sundhedsvæsen, herunder fordelingsmæssige spørgsmål og prioritering i sundhedsvæsenet
- Foretage relevant litteratursøgning og udvælge videnskabelig litteratur mhp at vurdere evidensen for sygdomsdiagnostik og -behandling
- Basal viden om sundhedsret
SMEB24002E Kursus i hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi
SMEB24003E Eksamen i Hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi
SMEB24004E Tidlig patientkontakt, basal etik og førstehjælp
SMEB24005E Medicinsk dataforståelse
SMEB24006E Medicinsk genetik, Medicin
SMEB24007E Medicinsk celle- og vævsbiologi
SMEB24008E Centralnervesystemet
SMEB24009E Fordøjelselsessystemet og metabolisme
SMEB24010E Tidligt klinisk ophold og kommunikation
SMEB24011E Endokrinologi og reproduktion
SMEB24012E Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
SMEB24013E Basal forskningsmetodologi
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 152
- E-læring
- 10
- Eksamen
- 4
- I alt
- 214
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- eksamen er et mix mellem essayopgaver, korte spørgsmål, Multiple Choice Quiz og True/False.
- Krav til indstilling til eksamen
Eksamensforudsætning består af:
Aflevering af skriftlig opgave udarbejdet i grupper af 3 studerende. Opgaven skal være på 6 normalsider.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Eksamensperiode
Se eksamensplan.
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- Analysere centrale medicinske begreber såsom sygdom, diagnose og behandling samt forbindelserne mellem dem,
- Relatere disse termer og begreber til social eller historisk kontekst i lægevidenskaben og praksis,
- Forstå de forskellige etiske teorier af relevans for medicinsk behandling og forskningen,
- Analysere og diskutere etiske og kliniske spørgsmål, som præsenteres i casestudier,
- Overveje spørgsmål om social retfærdighed i forbindelse med medicinsk videnskab og sundhedspleje, såsom sundhedspleje, distribution, prioritering og folkesundhedsprocedure.
Færdigheder
- Anvende betegnelser, begreber og principper, der blev indført i kurset, på eksempler og casestudier,
- Kritisk vurdere argumenter, som fremsætter forskellige perspektiver, og være i stand til at komme frem til en begrundet holdning,
- Kritisk vurdere argumenter for forskellige etiske holdninger og være i stand til at argumentere for egen holdning
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEB24016U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Studerende pr. semester:
København: 248
Køge: 55
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institutter
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ezio Di Nucci (4-768b7a805184867f753f7c863f757c)