- 26F-;401A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;401B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;402A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;402B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;403A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;403B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;404A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;404B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;405A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;405B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;406A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;406B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;407A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;407B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;408A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;408B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;409A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;409B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;410A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;410B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;RS-Køge 401A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;RS-Køge 401B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;RS-Køge 402A;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
- 26F-;RS-Køge 402B;;Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
SMEB24012U Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
Heart, Respiration, Circulation, Kidney and Energy
Bacheloruddannelsen i medicin, Køge - obligatorisk kursus
Bacheloruddannelsen i medicin, København - obligatorisk
kursus
Kurset skal give den studerende kundskaber om, og forståelse for hjertets, kredsløbets, lungernes og nyrernes anatomi og fysiologi, den integrerede fysiologi under fysisk aktivitet, samt energiomsætningen i hvile og under fysisk arbejde.
Kurset skal tillige give de studerende forståelse for sygdomme i hjertet, kredsløbet, lungerne og nyrerne, samt sygdomme forbundet ændringer i energiomsætningen.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
Anatomi og udvikling
- Redegøre for hjertets, hjertesækkens, lungernes, pleura, næsehulens og luftvejenes makro- og mikroskopiske anatomi.
- Redegøre for de store kar i mediastinum.
- Redegøre for nyrernes og urinvejenes makro- og mikroskopiske anatomi.
- Genkende og benævne disse organers makroskopiske og mikroskopiske strukturer.
- Forklare den embryonale udvikling af disse organer (undtagen nyrer/urinveje) samt almindelige udviklingsanomalier.
Hjerte og kredsløb
- Redegøre for hjertets elektriske aktivitet, dels på det cellulære niveau (celletypernes elektrofysiologi i atrier, knuder og ledningsbaner samt impulsudbredningen), dels på det molekylære niveau (kanaler og ionstrømme) og på helkropsniveau (baggrunden for elektrokardiografien).
- Beskrive elektrokardiografi, herunder akser, nomenklatur, intervaller.
- Beskrive de mest almindelige rytmeforstyrrelser (brady-/takykardi, AV-blok, atrie-/ventrikelflimmer).
- Redegøre for hæmodynamikkens grundbegreber (viskositet, laminar strømning, Poiseuille, trykenergi mv.).
- Forklare arteriesystemets funktion, herunder compliance, modstand, autoregulering og blodtryk.
- Redegøre for hjertets mekaniske funktion — pumpefunktion, perfusion, pre-/afterload, kontraktilitet og neurohumoral regulering.
- Redegøre for kapillærers stoftransport og endothelfunktion samt vene- og lymfesystemets rolle.
- Forklare akut og kronisk blodtryksregulering (baroreceptorer, sympatikus, RAAS, nyrens rolle).
- Forklare kompensatoriske mekanismer ved blødning samt regulering af organperfusion og kredsløbsdynamik ved hjertesvigt og shock.
Respiration
- Forklare de fysiske forhold for gastransport mellem luft, blod og væv samt begreberne ventilation, alveolær ventilation, dødt rum og RER.
- Redegøre for respirationens mekanik og ventilations-perfusionsforhold.
- Forklare gasdiffusion, transport af O₂ og CO₂ i blodet samt reguleringen af respirationen (neural og kemisk).
- Forklare årsager til vævshypoksi og anvende respirationsfysiologiske begreber (hyper-/hypoventilation, AaDO₂).
- Beskrive det fysiologiske grundlag for obstruktive og restriktive lungelidelser og princippet bag lungefunktionsundersøgelser.
- Redegøre for lungernes rolle i syre-base-reguleringen og kompensationsmekanismer.
Energiomsætning og temperaturregulering
- Redegøre kvalitativt og kvantitativt (direkte og indirekte kalorimetri) for energiomsætningen, dens måling og dens regulering under hvile og arbejde samt bestemmelse af den basale energiomsætningshastighed
- Redegøre for energiomsætningen under fysisk arbejde (inklusiv maksimal iltoptagelse og nyttevirkning).
- Redegøre for begreberne iltdeficit og iltgæld.
- Redegøre for energiomsætningens vigtigste stofskifteveje (oxidation af næringsstoffer) og i denne sammenhæng begreberne respiratorisk kvotient (RQ) og respiratorisk udvekslingsratio (RER)
- Forklare temperaturreguleringen, varmeproduktion, varmetab og organismens reaktioner ved feber, hypo- og hypertermi.
Exercise
- Redegøre for metoder til kvantificering af fysisk aktivitet og fysisk kapacitet samt epidemiologiske sammenhænge mellem fysisk aktivitetsniveau og sundhed.
- Forklare fysiologiske og metaboliske tilpasninger til udholdenheds- og styrketræning samt forskelle i kardiovaskulær, respiratorisk og muskulær tilpasning.
- Redegøre for samspillet mellem fysisk aktivitet og inaktivitet, kostindtag og livsstil i forhold til energiomsætning og metabolisme.
- Forklare grundlæggende fysiologiske mekanismer, hvorigennem regelmæssig fysisk aktivitet kan forebygge livsstilsrelaterede sygdomme.
- Beskrive samspillet mellem fysisk aktivitet og farmakologisk behandling samt kliniske aspekter af fysisk aktivitet i udvalgte patientgrupper (fx børn med overvægt).
Nyrer og væskebalance
- Redegøre for nyrens gennemblødning, iltforbrug, ultrafiltratets dannelse og sammensætning, glomerulær filtrationshastighed (GFR) og clearancebegrebet.
- Redegøre for reguleringen af nyrens gennemblødning og GFR samt faktorer, der påvirker størrelsen af GFR.
- Redegøre for metoder til bestemmelse af: nyrens gennemblødning, GFR, tubulær sekretion og reabsorption.
- Redegøre for mekanismerne bag reabsorption af salte, vand og organiske molekyler samt sekretion af salte og organiske molekyler
- Redegøre for reguleringen af tubulære processer herunder effekten af hormoner som angiotensin II, ADH, aldosteron og PTH.
- Redegøre for begreberne filtrationsfraktion, ekstraktionsfraktion, reabsorptionsfraktion, ekskretionsfraktion og passagefraktion.
- Redegøre for renin-angiotensin-aldosteron-systemet
- Forklare dannelsen af koncentreret og fortyndet urin herunder virkningen af ADH og betydningen af urea (karbamid).
- Redegøre for kalium homeostasen samt nyrens behandling af kalium
- Redegøre for nyrens behandling af calcium og fosfat herunder effekter af calciotrope hormoner.
- Redegøre for væskefasernes volumen og sammensætning, vandudveksling, væskeforstyrrelser og metoder til måling af volumen og sammensætning.
- Redegøre for nyrens rolle i reguleringen af blodtryk og ekstracellulærvolumenets størrelse og osmolaritet
- Redegøre for nyrens rolle i neutralitetsreguleringen.
- Redegøre for virkningsmekanismerne for hovedgrupperne af diuretika incl. osmotisk diurese og kulsyreanhydrasehæmmere.
- Beskrive de fraførende urinvejes struktur og funktion, herunder miktionsrefleksen og voluntær kontrol af vandladning.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 76
- Holdundervisning
- 53
- Forberedelse (anslået)
- 388
- Øvelser
- 19
- Eksamensforberedelse
- 9
- Eksamen
- 5
- I alt
- 550
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 5 timer med opsyn.
- Eksamensforudsætninger
Eksamensforudsætning:
- Mødepligt til og aktiv deltagelse i laboratorieøvelser
- Aflevering og godkendelse af øvelsesrapporter
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)
Metabolisme plancher og Documenta Physiologica
Adgang til VIRMIK. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
Anatomi og udvikling
- Redegøre for hjertets, hjertesækkens, lungernes, pleura, næsehulens og luftvejenes makro- og mikroskopiske anatomi.
- Redegøre for de store kar i mediastinum.
- Redegøre for nyrernes og urinvejenes makro- og mikroskopiske anatomi.
- Genkende og benævne disse organers makroskopiske og mikroskopiske strukturer.
- Forklare den embryonale udvikling af disse organer (undtagen nyrer/urinveje) samt almindelige udviklingsanomalier.
Hjerte og kredsløb
- Redegøre for hjertets elektriske aktivitet, dels på det cellulære niveau (celletypernes elektrofysiologi i atrier, knuder og ledningsbaner samt impulsudbredningen), dels på det molekylære niveau (kanaler og ionstrømme) og på helkropsniveau (baggrunden for elektrokardiografien).
- Beskrive elektrokardiografi, herunder akser, nomenklatur, intervaller.
- Beskrive de mest almindelige rytmeforstyrrelser (brady-/takykardi, AV-blok, atrie-/ventrikelflimmer).
- Redegøre for hæmodynamikkens grundbegreber (viskositet, laminar strømning, Poiseuille, trykenergi mv.).
- Forklare arteriesystemets funktion, herunder compliance, modstand, autoregulering og blodtryk.
- Redegøre for hjertets mekaniske funktion — pumpefunktion, perfusion, pre-/afterload, kontraktilitet og neurohumoral regulering.
- Redegøre for kapillærers stoftransport og endothelfunktion samt vene- og lymfesystemets rolle.
- Forklare akut og kronisk blodtryksregulering (baroreceptorer, sympatikus, RAAS, nyrens rolle).
- Forklare kompensatoriske mekanismer ved blødning samt regulering af organperfusion og kredsløbsdynamik ved hjertesvigt og shock.
Respiration
- Forklare de fysiske forhold for gastransport mellem luft, blod og væv samt begreberne ventilation, alveolær ventilation, dødt rum og RER.
- Redegøre for respirationens mekanik og ventilations-perfusionsforhold.
- Forklare gasdiffusion, transport af O₂ og CO₂ i blodet samt reguleringen af respirationen (neural og kemisk).
- Forklare årsager til vævshypoksi og anvende respirationsfysiologiske begreber (hyper-/hypoventilation, AaDO₂).
- Beskrive det fysiologiske grundlag for obstruktive og restriktive lungelidelser og princippet bag lungefunktionsundersøgelser.
- Redegøre for lungernes rolle i syre-base-reguleringen og kompensationsmekanismer.
Energiomsætning og temperaturregulering
- Redegøre kvalitativt og kvantitativt (direkte og indirekte kalorimetri) for energiomsætningen, dens måling og dens regulering under hvile og arbejde samt bestemmelse af den basale energiomsætningshastighed
- Redegøre for energiomsætningen under fysisk arbejde (inklusiv maksimal iltoptagelse og nyttevirkning).
- Redegøre for begreberne iltdeficit og iltgæld.
- Redegøre for energiomsætningens vigtigste stofskifteveje (oxidation af næringsstoffer) og i denne sammenhæng begreberne respiratorisk kvotient (RQ) og respiratorisk udvekslingsratio (RER)
- Forklare temperaturreguleringen, varmeproduktion, varmetab og organismens reaktioner ved feber, hypo- og hypertermi.
Exercise
- Redegøre for metoder til kvantificering af fysisk aktivitet og fysisk kapacitet samt epidemiologiske sammenhænge mellem fysisk aktivitetsniveau og sundhed.
- Forklare fysiologiske og metaboliske tilpasninger til udholdenheds- og styrketræning samt forskelle i kardiovaskulær, respiratorisk og muskulær tilpasning.
- Redegøre for samspillet mellem fysisk aktivitet og inaktivitet, kostindtag og livsstil i forhold til energiomsætning og metabolisme.
- Forklare grundlæggende fysiologiske mekanismer, hvorigennem regelmæssig fysisk aktivitet kan forebygge livsstilsrelaterede sygdomme.
- Beskrive samspillet mellem fysisk aktivitet og farmakologisk behandling samt kliniske aspekter af fysisk aktivitet i udvalgte patientgrupper (fx børn med overvægt).
Nyrer og væskebalance
- Redegøre for nyrens gennemblødning, iltforbrug, ultrafiltratets dannelse og sammensætning, glomerulær filtrationshastighed (GFR) og clearancebegrebet.
- Redegøre for reguleringen af nyrens gennemblødning og GFR samt faktorer, der påvirker størrelsen af GFR.
- Redegøre for metoder til bestemmelse af: nyrens gennemblødning, GFR, tubulær sekretion og reabsorption.
- Redegøre for mekanismerne bag reabsorption af salte, vand og organiske molekyler samt sekretion af salte og organiske molekyler
- Redegøre for reguleringen af tubulære processer herunder effekten af hormoner som angiotensin II, ADH, aldosteron og PTH.
- Redegøre for begreberne filtrationsfraktion, ekstraktionsfraktion, reabsorptionsfraktion, ekskretionsfraktion og passagefraktion.
- Redegøre for renin-angiotensin-aldosteron-systemet
- Forklare dannelsen af koncentreret og fortyndet urin herunder virkningen af ADH og betydningen af urea (karbamid).
- Redegøre for kalium homeostasen samt nyrens behandling af kalium
- Redegøre for nyrens behandling af calcium og fosfat herunder effekter af calciotrope hormoner.
- Redegøre for væskefasernes volumen og sammensætning, vandudveksling, væskeforstyrrelser og metoder til måling af volumen og sammensætning.
- Redegøre for nyrens rolle i reguleringen af blodtryk og ekstracellulærvolumenets størrelse og osmolaritet
- Redegøre for nyrens rolle i neutralitetsreguleringen.
- Redegøre for virkningsmekanismerne for hovedgrupperne af diuretika incl. osmotisk diurese og kulsyreanhydrasehæmmere.
- Beskrive de fraførende urinvejes struktur og funktion, herunder miktionsrefleksen og voluntær kontrol af vandladning.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEB24012U
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Studerende pr. semester:
København: 248
Køge: 55
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Biomedicinsk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Thomas Jespersen (6-7e7279746f7d4a7d7f786e38757f386e75)
Kursusansvarlig - Jens Christian Brings Jacobsen
(8-6d6665756c716a764376787167316e7831676e)
Delkursusansvarlig (anatomi) - Flemming Dela (5-6f6d6e756a497c7e776d37747e376d74)
Delkursusansvarlig - Ronan Martin Griffin Berg (5-7b78776a77497c7e776d37747e376d74)
Delkursusansvarlig - Olga Sosnovtseva (4-77746f69487b7d766c36737d366c73)
Delkursusansvarlig
Undervisere
Steen Larsen (Delkursusansvarlig)