SMEB24008U Centralnervesystemet

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Central nervous system

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i medicin, Køge - obligatorisk kursus
Bacheloruddannelsen i medicin, København - obligatorisk kursus

Kursusindhold

Kurset har til formål at give en grundlæggende forståelse af nervesystemets struktur og funktion fra nervecelle til kognition. Kurset omfatter emner som centralnervesystemets anatomi, embryonaludvikling, nervecellens og synapsens struktur og funktion, det sensoriske system, det motoriske system og højere hjernefunktioner. Disse emner behandles med integration af nervesystemets anatomi og fysiologi på cellulært og systemisk niveau.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Beskrive neuroners og gliacellers struktur og funktion
  • Beskrive den anatomiske opbygning af centralnervesystemet og sanseorganerne
  • Redegøre for centralnervesystemets embryonaludvikling
  • Redegøre for den excitable cellemembrans struktur og funktion, herunder for ionkoncentrationer, ionkanaler, hvilemembranpotentialet og aktionspotentialets initiering og propagering
  • Redegøre for synapsernes struktur og funktion
  • Redegøre for sensoriske receptorers struktur og funktion
  • Redegøre for den anatomiske opbygning og funktion af det somatosensoriske system
  • Redegøre for den anatomiske opbygning og funktion af det visuelle, auditive og vestibulære system, samt systemer for smags- og lugtesans
  • Redegøre for den anatomiske opbygning og funktion af det motoriske system
  • Redegøre for den anatomiske opbygning og funktion af det autonome og det neuroendokrine system
  • Redegøre for hjernens rytmer inklusive søvn
  • Redegøre for hjernens højere funktioner, herunder hukommelse, indlæring, sprog, emotioner, eksekutive funktioner og opmærksomhed
  • Redegøre for centralnervesystemets blodgennemstrømning, barrierefunktioner og cerebrospinalvæskens cirkulation
  • Redegøre for nervesystemets plasticitet og regeneration

 

 

Færdigheder

  • Diskutere de anatomiske, embryologiske og fysiologiske forhold, der kan ligge til grund for en funktionsforstyrrelse i centralnervesystemet
  • Ved behandling af alle ovennævnte emner anvende korrekte danske og internationalt vedtagne fagudtryk for strukturer, funktioner og begreber
  • Anvende disse fagudtryk til at give entydige fremstillinger af viden og iagttagelser
Forelæsninger, studenteraktiverende holdundervisning og øvelsesundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 58
  • Holdundervisning
  • 44
  • Forberedelse (anslået)
  • 286
  • Praktiske øvelser
  • 14
  • Eksamen
  • 4
  • I alt
  • 406
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
12,5 ECTS
Prøveform
Undervisningsdeltagelse
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Der indgår anatomiske spotspørgsmål på PC
Krav til indstilling til eksamen

Eksamensforudsætninger består af: 

  • Mødepligt til og deltagelse i øvelsesundervisning herunder laboratorieøvelser
  • Beståelse af quizzer tilhørende kursets øvelser
  • Aflevering og godkendelse af øvelsesrapport
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplan

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive neuroners og gliacellers struktur og funktion
  • Beskrive den anatomiske opbygning af centralnervesystemet og sanseorganerne
  • Redegøre for centralnervesystemets embryonaludvikling
  • Redegøre for den excitable cellemembrans struktur og funktion, herunder for ionkoncentrationer, ionkanaler, hvilemembranpotentialet og aktionspotentialets initiering og propagering
  • Redegøre for synapsernes struktur og funktion
  • Redegøre for sensoriske receptorers struktur og funktion
  • Redegøre for den anatomiske opbygning og funktion af det somatosensoriske system
  • Redegøre for den anatomiske opbygning og funktion af det visuelle, auditive og vestibulære system, samt systemer for smags- og lugtesans
  • Redegøre for den anatomiske opbygning og funktion af det motoriske system
  • Redegøre for den anatomiske opbygning og funktion af det autonome og det neuroendokrine system
  • Redegøre for hjernens rytmer inklusive søvn
  • Redegøre for hjernens højere funktioner, herunder hukommelse, indlæring, sprog, emotioner, eksekutive funktioner og opmærksomhed
  • Redegøre for centralnervesystemets blodgennemstrømning, barrierefunktioner og cerebrospinalvæskens cirkulation
  • Redegøre for nervesystemets plasticitet og regeneration

 

 

Færdigheder

  • Diskutere de anatomiske, embryologiske og fysiologiske forhold, der kan ligge til grund for en funktionsforstyrrelse i centralnervesystemet
  • Ved behandling af alle ovennævnte emner anvende korrekte danske og internationalt vedtagne fagudtryk for strukturer, funktioner og begreber
  • Anvende disse fagudtryk til at give entydige fremstillinger af viden og iagttagelser