SMEB24004U Tidlig patientkontakt og basal etik
Introduction to the Patient and ethics
Bacheloruddannelsen i medicin, Køge - obligatorisk kursus
Bacheloruddannelsen i medicin, København - obligatorisk
kursus
Tidlig patientkontakt
Det overordnede formål med undervisningen er at give den studerende mulighed for tidlig patientkontakt herunder med teoretisk og praksisnær introduktion til lægens rolle og funktion, læge-patientforholdet, helheds- og etiske perspektiver på sygdom og sundhed samt patientperspektivet på sygdom, dvs. patienternes opfattelse af sundhed og sygdom samt betydningen af det enkelte menneskes livsforløb. En vigtig del af undervisningen er egne samtaler med en patient.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Tidlig patientkontakt:
Viden
- Forstå mødet med patienten (beskrivelse, analyse og refleksion)
ved at
- beskrive og forstå helhedsperspektivet på sundhed og sygdom
- beskrive og forstå patienters perspektiv på sundhed og sygdom
- forstå og analysere betydningen af det enkelte menneskes livsforløb for sundhed og sygdom.
- Beskrive og forstå lægens rolle og funktion samt læge-patientforholdet
- Forstå og reflektere over lægens egne reaktioner på patientkontakter; herunder, kende til metoder til at drage omsorg for sig selv i lægegerningen
- Redegøre for basale etiske normer for patientkontakt (tavshedspligt, patientautonomi, samtykke, paternalismen, bæredygtige beslutninger, etc.)
Færdigheder
- Anvende analyseredskaber
- Reflektere over egne reaktioner og oplevelser ved patientsamtalerne
- Analysere og reflektere over etiske spørgsmål og dilemmaer i patientkontakt og sundhedsvæsenet
Kompetencer
- Kunne gennemføre en samtale og indhente infomationer ud fra en bio-psyko-social forståelse af patienten.
- Kunne gennemføre en etisk ansvarlig patientsamtale
Se Absalon
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 8
- Holdundervisning
- 27
- Forberedelse (anslået)
- 103
- Klinik
- 12
- Eksamen
- 38
- I alt
- 188
Herunder løbende feedback fra tutorlæger
Tilmelding sker automatisk
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 20 minutter
- Prøveformsdetaljer
- Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i en rapport udarbejdet
i forbindelse med kurset vedr., samtale med patient og undervisning
hos den praktiserende læge (tutorlægen). Der ikke forberedelsestid
ved den mundtlige prøve.
Rapportens længde er på max 3.000 ord (eksklusiv tabel med udskrift fra samtale). Opgavens første del ”livs og helbredshistorie” må max fylde 1.500 ord. Opgavens anden del ”Kommunikation og etik” må ligeledes max fylde 1.500. Indledning og afslutning medregnes i den samlede ordoptælling. Til rapporten vedlægges to udfyldte analysemodeller som bilag. - Krav til indstilling til eksamen
Eksamensforudsætninger består af:
- Minimum 90% korrekt besvarelse ved multiple choice-test om tavshedspligt
- Tre gange obligatoriske undervisning hos en praktiserende læge (tutorlæge)
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Skriftlig aflevering: Alle hjælpemidler tilladt
Mundtlig eksamen: Ingen hjælpemidler tilladte. Den studerende må kun medbringe sin udarbejdede skriftlige rapport (ikke noter).
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen 'Bestået' skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for tavshedspligt i forhold patienten.
- Beskrive etiske normer for patientsamtaler og for formidling
- Beskrive og analysere egne samtaler med patienten i en
rapport, hvori indgår:
- patientens overvejelser om egen livshistorie, sygdom og helbred
- patientens oplevelse af kontakten med sundhedsvæsenet
- den studerendes refleksioner om etik.
Færdigheder
- Acceptere tavshedspligten i forhold patienten
- Gennemføre samtaler med en patient under supervision af den praktiserende læge
- Analysere egne samtaler med patienten i en rapport, hvori
indgår:
- patientens overvejelser om egen livshistorie, sygdom og helbred
- patientens oplevelse af kontakten med sundhedsvæsenet
- den studerendes refleksioner om etik.
- Analysere og reflektere over udviklingen i kommunikationen med patienten i relation til de på kurset præsenterede samtalemodeller
Kompetencer
- Anvende de gennemgåede teorier og teknikker til at beskrive og analysere patientens samlede situation i skriftlig og mundtlig form.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEB24004U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Studerende pr. semester:
København: 248
Køge: 55
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Gritt Overbeck (grio@sund.ku.dk)
- 24E-;101A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;101B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;102A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;102B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;103A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;103B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;104A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;104B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;105A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;105B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;106A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;106B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;107A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;107B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;108A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;108B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;109A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;109B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;110A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;110B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;RS-Køge 101a;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;RS-Køge 101b;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;RS-Køge 102a;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 24E-;RS-Køge 102b;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;101A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;101B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;102A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;102B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;103A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;103B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;104A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;104B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;105A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;105B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;106A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;106B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;107A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;107B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;108A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;108B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;109A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;109B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;110A;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;110B;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;RS-Køge 101a;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;RS-Køge 101b;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;RS-Køge 102a;;Tidlig patientkontakt og basal etik
- 25F-;RS-Køge 102b;;Tidlig patientkontakt og basal etik