- 24E-;6KA-Her-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Her-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Hill-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Hill-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Hol-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Hol-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Hvid-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Hvid-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-RH-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-RH-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Ros-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Ros-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Sla-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;6KA-Sla-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;RShold3-Hol/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;RShold3-Ros/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 24E-;RShold3-Sla/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Her-rul1/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Her-rul2/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Her-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Her-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hill-rul1/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hill-rul2/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hill-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hill-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hol-rul1/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hol-rul2/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hol-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hol-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hvid-rul1/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hvid-rul2/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hvid-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Hvid-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-RH-rul1/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-RH-rul2/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-RH-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-RH-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Ros-rul1/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Ros-rul2/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Ros-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Ros-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Sla-rul1/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Sla-rul2/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Sla-rul3/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;6KA-Sla-rul4/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold1-Hol/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold1-Ros/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold1-Slag/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold2-Hol/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold2-Ros/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold2-Slag/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold3-Hol/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold3-Ros/P;;Klinisk kursus i pædiatri
- 25F-;RShold3-Slag/P;;Klinisk kursus i pædiatri
SMEA15063U Klinisk kursus i pædiatri
Clinical course in Paediatrics
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk
Kurset har til formål at lære den studerende pædiatri på et niveau, hvor den studerende kan fungere som læge i klinisk basisuddannelse samt at begynde i en introduktionsstilling med henblik på pædiatri eller almen medicin.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Som lægefaglig ekspert, som sundhedsfremmer og som professionel
Viden
- Redegøre for almindeligt forekommende sygdomsproblemer, akut svær sygdom, medfødte tilstande, kroniske sygdomme og de hyppigste degenerative sygdomme hos børn samt deres diagnostik og behandling. Der lægges mest vægt på de kliniske og praktiske aspekter, men den teoretiske baggrund er også vigtig.
- Redegøre for organisationen af behandling af syge børn og
foreslå visitation.
Færdigheder
- Analysere problemstillingen for børn i alle aldre, inklusive at optage en alderssvarende anamnese, gennemføre en alderstilpasset klinisk undersøgelse samt tilpasse anamneseoptagelse og klinisk undersøgelse til problemstillingen
- Vurdere et barns tilstand med hensyn til bevidsthed, velbefindende, smerter, angst, kredsløb, respiration, hydrering, ernæring, vækst, psykomotorisk udvikling, kønsudvikling og psykosocial situation
- Identificere det akut eller kronisk syge barn
- Skabe kontakt til børn i alle aldre.
Færdigheder, som skal beherskes under supervision på CAMES
- Træne systematisk vurdering og opstart af behandling af et akut, kritisk sygt barn ved brug af ABCDE-principperne.
- Træne teamleder-funktion og team-samarbejde.
- Træne hjerte-lungeredning på baby- og junior-dukke
- Træne fjernelse af fremmedlegme på baby- og junior-dukke.
Kompetencer
- For børn i alle aldre, og for almindeligt forekommende
pædiatriske tilstande:
- Vurdere og tolke mikrobiologiske, patologiske, billeddiagnostiske og andre parakliniske svar
- Forklare/redegøre for relevant undersøgelsesplan på foreliggende undersøgelsesresultater
- Forklare/redegøre for en relevant behandlingsplan, herunder diskutere virkningsmekanismer og bivirkninger ved behandling
- Forklare/redegøre for patoanatomiske og patofysiologiske mekanismer, ætiologi, epidemiologi, forebyggelse og prognose samt psykosociale og udviklingsmæssige problemer
- Informere og rådgive familier om børns medicinske, psykosociale, og udviklingsmæssige problemer
- Udvise professional adfærd i forhold til barn og forældre
- Have tilstrækkelig rutine til pålideligt og i et rimeligt tempo at indsamle og fortolke kliniske oplysninger om syge børn, foretage en primær vurdering og rapportere effektivt, herunder anvende relevante fagudtryk.
Kursusattest i klinisk kursus i kirurgi
Kursusattest i patientsikkerhed og kvalitetsudvikling
Kursusattest i klinisk kursus i oftalmologi
Kursusattest i klinisk kursus i oto-rhino-laryngologi
Kursusattest i klinisk kursus i dermato-venerologi
Kursusattest i klinisk kursus i psykiatri inklusive børne- og ungdomspsykiatri
Kursusattest i klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi
Undervisningssproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http://sund.ku.dk/kontakt/medarbejdere/aus-medarbejderoversigt/
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 5
- Holdundervisning
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 43
- Klinik
- 140,5
- I alt
- 218,5
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Kursusattest på baggrund af godkendt deltagelse i undervisningen og godkendt logbog
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå godkendelse af logbog og dermed opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Som lægefaglig ekspert og som professionel
Færdigheder, som skal udføres under supervision på en pædiatrisk afdeling
- Vurdere et barns tilstand med hensyn til bevidsthed, velbefindende, smerter, angst, kredsløb, respiration, hydrering, ernæring, vækst, psykomotorisk udvikling, kønsudvikling og psykosocial situation.
- Opnå et barns fortrolighed og optage en alderstilpasset anamnese
- Gennemføre en alderstilpasset klinisk undersøgelse og gennemføre en målrettet klinisk undersøgelse.
- Planlægge udskrivelse og skrive epikrise.
Færdigheder, som skal beherskes under supervision på CAMES
- Træne systematisk vurdering og opstart af behandling af et akut, kritisk sygt barn ved brug af ABCDE-principperne.
- Træne teamleder-funktion og team-samarbejde.
- Træne hjerte-lungeredning på baby- og junior-dukke
- Træne fjernelse af fremmedlegme på baby- og junior-dukke.
Kompetencer
- Udføre patientkontakter, hvor den studerende har lægens rolle. Patientkontakterne kan være journaloptagelse, ambulant besøg, stuegang eller børneundersøgelse på barselsgangen. Der kræves forskellige kontakter med hensyn til barnets alder og barnets diagnoser.
- Fremlægge en patient på konference eller overfor en læge på afdelingen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA15063U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jesper Johannesen (17-746f7d7a6f7c387479726b78786f7d6f784a7c6f7173797872386e75)