SMEA15031E Eksamen i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi
Exam in Statistics, Epidemiology and Medical Sociology
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk
Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi er registreret under kursus i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi.
Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http://sund.ku.dk/kontakt/medarbejdere/aus-medarbejderoversigt/
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 5
- I alt
- 5
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 5 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig eksamen.
Artiklen uploades mindst 24 timer før eksamen - Krav til indstilling til eksamen
Ingen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler er tilladt. Dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation, og heller ikke egen lommeregner.
Digitale noter (Det er tilladt at uploade noter til ITX-eksamen via digital eksamen. Du finder et link til denne funktion under din prøve i Digital Eksamen).
Læs mere om de skriftlige stedprøver (herunder om standardopsætning ved PC-eksamener) i KUs eksamenshuse på KUnet https://kunet.ku.dk/studie/medicin-ka/Sider/Emne.aspx?topic=Skriftlig%20stedpr%C3%B8ve%20(ITX-pr%C3%B8ve)&topicId=38107267-a40c-4d08-af54-bcf5de8a283e#38107267-a40c-4d08-af54-bcf5de8a283e
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Èn intern bedømmer (ingen censur)
- Eksamensperiode
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
Det er en forudsætning for beståelse af eksamen, at alle fire fag/fagelementer er på beståelsesniveau (hhv Statistik, Epidemiologi, Medicinsk Sociologi del 1 (Sociale faktorers betydning for helbred og forebyggelse) og Medicinsk Sociologi del 2 (Sundhedsvæsenets organisation).
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Som akademiker, som lægefaglig ekspert og som sundhedsfremmer.
Viden
- Beskrive statistiske aspekter, herunder faldgruber, i dagligdags kliniske problemer
- Beskrive statistiske nøglebegreber samt simple statistiske tests
- Redegøre for de hyppigheds- og associationsmål, der anvendes i deskriptive og analytiske studier.
- Redegøre for de mest anvendte epidemiologiske studiedesigns
- Beskrive disse studiedesigns væsentligste anvendelsesområder samt styrker og svagheder
- Beskrive de væsentligste processer, der leder til fejlagtige forskningsresultater (konfounding, selektions- og informationsbias samt tilfældighed) samt identificere typiske eksempler på sådanne processer i medicinsk litteratur.
- Beskrive metoder til at vurdere kausalitet samt diskutere kausaliteten af konkret beskrevne associationer fra den medicinske litteratur
- Forklare betydningen af demografiske, sociale og psykosociale forhold for folkesundheden og de væsentligste folkesygdomme
- Redegøre for mulige mekanismer bag disse forhold
- Redegøre for samspillet mellem biologiske og sociale processer i udviklingen af væsentlige sygdomme og helbredsproblemer
- Redegøre for det danske sundhedsvæsens opbygning, finansiering, beslutningstagere, aktører samt de vigtigste styringsredskaber og kvalitetsfremmende aktiviteter.
- Redegøre for alternative modeller til udformning af
sundhedsvæsener samt alternative og/eller komplementære metoder til
styring af sådanne.
Færdigheder
- Foreslå og diskutere de mest hensigtsmæssige studiedesigns til løsning af konkrete videnskabelige problemstillinger indenfor medicin.
- Kritisk fortolke og diskutere en medicinsk videnskabelig artikel, der er baseret på epidemiologiske metoder, herunder resultaterne af statistiske analyser.
- Udføre simple statistiske analyser og fortolke resultater af statistiske analyser på baggrund af computer output eller medicinske tekster og sætte disse i forhold til det underliggende videnskabelige problem.
- Vurdere anvendelsen af forskellige forebyggelsesstrategier og reflektere over lægens rolle i forebyggelse og sundhedsfremme.
- Analysere, diskutere og vurdere konsekvenser af politiske og organisatoriske tiltag, der berører sundhedsvæsenet.
- Diskutere og vurdere styringsredskabers og -rationers betydning for aktører og aktiviteter i relation til et specifikt tema, herunder for samarbejdet/koordinationen mellem sundhedsvæsenets forskellige dele og faggrupper.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA15031E
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Placering
- Efterår og Forår
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lone Schmidt (12-7477766d367b6b7075716c7c487b7d766c36737d366c73)
- Charlotte Juul Nilsson (4-747b7f7a5184867f753f7c863f757c)