SITK21001U HealthZup
HealthZup
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik - valgfag
Kurset Health Innovation – HealthZup er en praktisk indføring i Medtech innovationsprocessen, der bygger på Biodesign fra Stanford Universitet. Dette inkluderer klinisk behovsanalyse, markedsanalyse, idégenerering, prototyping, regulering og udvikling af forretningsplan. Forelæsninger bliver givet af forskellige undervisere og inviterede gæsteforelæsere fra sundhedsteknologi industrien.
De studerende vil arbejde i tværdisciplinære projektgrupper, som udfører feltstudier i kliniske miljøer.
At give den studerende teoretisk og praktisk viden og erfaring med forskellige aspekter af sundhed- og velfærdsteknologi. Efter endt kursus forventes den studerende at have udviklet tværdisciplinære tankegang og kulturel forståelse samt samarbejdsevner. Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- Diskutere den kliniske relevans i forhold til de identificerede behov og hvordan målet for prototypen identificeres.
- Diskutere interessent- og markedsanalysen i forhold til innovationsproduktet.
- Diskuter sammenhængen mellem observationer, problemidentifikation og behov
- Forklare udførelsen af en gap analyse, og hvordan denne kan hjælpe til at identificere nye muligheder for løsninger inden for det kliniske område.
- Forklare hvordan man udvikler needs ranking system.
- Forklare hvordan man samler og organiserer resultaterne fra en idégenereringssession således de kan præsenteres og analyseres på en betydningsfuld måde (concept mapping).
- Diskutere hvordan den relevante forretningsmodel kan identificeres ud fra det konkrete produkt og de potentielle kundetyper.
Færdigheder
- Oversætte et problem til et klinisk need statement som er præcist, passende i omfang og uafhængigt af løsningen.
- Gennemføre en brainstorm session.
- Udvikle et concept map
- Udvikle en prototype
- Udvikle en forretningsplan
- Gennemføre en relevant litteratursøgning og diskutere fundene i forhold til en given problemstilling.
- Kunne afdække eksisterende IPR, fx patenter og designbeskyttelse.
Kompetencer
Demonstrere evnen til at reflektere over egen rolle og praksis i forhold til teambidrag innovationsforløbet.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 60
- Holdundervisning
- 33
- Forberedelse (anslået)
- 131,5
- Praktiske øvelser
- 20
- Feltarbejde
- 30
- Eksamen
- 0,5
- I alt
- 275,0
Studerende der ønsker at søge om indskrivning på kurset som meritstuderende skal søge via denne side:
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig eksamen uden foreberedelsestid med udgangspunkt i
skriftlig rapport.
Det er ikke tilladt for studerende i samme gruppe at deltage i sine medstuderendes individuelle mundtlige eksamen, medmindre den studerende selv har
været til mundtlig eksamen - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at få den maksimale karakter 12 skal den studerende kunne:
Viden
Diskutere den kliniske relevans i forhold til de identificerede behov og hvordan målet for prototypen identificeres.
Diskutere interessent- og markedsanalysen i forhold til innovationsproduktet.
Diskuter sammenhængen mellem observationer, problemidentifikation og behov
Forklare udførelsen af en gap analyse, og hvordan denne kan hjælpe til at identificere nye muligheder for løsninger inden for det kliniske område.
Forklare hvordan man udvikler needs ranking system.
Forklare hvordan man samler og organiserer resultaterne fra en idégenereringssession således de kan præsenteres og analyseres på en betydningsfuld måde (concept mapping).
Diskutere hvordan den relevante forretningsmodel kan identificeres ud fra det konkrete produkt og de potentielle kundetyper.
Færdigheder
Pitche sit produkt
Fremlægge sin prototype og forklare dennes værdi og potentielle markedsmuligheder
Gennemføre en relevant litteratursøgning og diskutere fundene i forhold til en given problemstilling.
Kunne afdække eksisterende IPR, fx patenter og designbeskyttelse.
Kompetencer
Demonstrere evnen til at reflektere over egen rolle og praksis i forhold til teambidrag innovationsforløbet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SITK21001U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- B1 og A2Mandag formiddag, tirsdag eftermiddag og fredag formiddag
- Kursuskapacitet
- 30 (Der af 24 pladser til SogI studerende og 6 pladser til medicin studerende på koden SMEA15130U)
Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lars Kayser (2-717045787a736933707a336970)