SFOK23010U Intervention og evaluering
Intervention and evaluation
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - valgfag
Kurset vil præsentere de studerende for, hvordan interventioner i en folkesundhedskontekst kan defineres og forstås. Kurset gennemgår vigtige nedslag i en interventionscyklus: Fra identifikation af et sundhedsproblem til behovsanalyse, design, afprøvning af gennemførbarhed, implementering, evaluering og forankring.
Kurset trækker på de studerendes færdigheder inden for såvel
kvalitative og kvantitative metoder, og sætter de studerende i
stand til at vurdere i hvilken sammenhæng, forskellige typer af
viden vil være relevant, og hvordan forskellige videnstyper kan
integreres til en samlet forståelse af interventioner og
evaluering. Kurset vil tillige give de studerende indsigt i de
metoder og teorier, der knytter sig til de forskellige
evalueringsformer, herunder proces, effekt, teoribaseret,
realistisk og systemorienteret evaluering.
Der arbejdes løbende gennem kurset med folkesundhedsrelevante
cases. Kurset evalueres med en mundtlig gruppeeksamen, hvor de
studerende i grupper forud for eksamen afleverer en skriftlig
poster med maksimum 2400 anslag, som vil være udgangspunktet for
den mundtlige eksamination.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- kunne redegøre for den komplekse interventions karakteristika
- kunne forklare de forskellige stadier i en interventionsudvikling
- kunne redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper og de tilhørende teoretiske udgangspunkter
Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og operationalisere relevante metoder og teorier i analyse af folkesundhedsinterventioner
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne udføre både proces og effektevaluering og diskutere, hvordan mixed-methods kan bidrage til evaluering af interventioner
- kunne forstå og diskutere systemorienteret og realistisk evaluering
Have opnået følgende kompetencer:
- kritisk kunne vurdere interventioner og tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
- kunne diskutere interventionsforskningens kompleksitet og afgrænse analystiske nedslag
- kunne navigere i, hvordan evaluering ikke er neutral og taler ind i mange interesser og potentielle interessekonflikter
Pensumlitteraturen består primært af artikler og bogkapitler, der alle er lagt tilgængelig i Absalon, og som fremgår af kursusplanen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 17
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 200
- Eksamen
- 30
- I alt
- 275
Udbydes til merit- og tompladsstuderende i det omfang, der er ledige pladser. Søg via disse links:
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig gruppeeksamen på baggrund af en poster. 15 min pr.
studerende i grupper:
• 30 min for 2 stud.
• 45 min for 3 stud.
• 60 min for 4 stud. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- kunne redegøre for den komplekse interventions karakteristika
- kunne forklare de forskellige stadier i en interventionsudvikling
- kunne redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper og de tilhørende teoretiske udgangspunkter
Færdigheder
- kunne udvælge og operationalisere relevante metoder og teorier i analyse af folkesundhedsinterventioner
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne udføre både proces og effektevaluering og diskutere, hvordan mixed-methods kan bidrage til evaluering af interventioner
- kunne forstå og diskutere systemorienteret og realistisk evaluering
Kompetencer
- kritisk kunne vurdere interventioner og tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
- kunne diskutere interventionsforskningens kompleksitet og afgrænse analystiske nedslag
- kunne navigere i, hvordan evaluering ikke er neutral og taler ind i mange interesser og potentielle interessekonflikter
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOK23010U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se syllabus.
- Kursuskapacitet
- 30 studerende
Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Sarah Fredsted Villadsen (3-776a7a4477797268326f7932686f)