SFOB25001U Komplekse interventioner: Introduktion til udvikling og evaluering

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Complex interventions: Introduction to development and evaluation

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk

Bacheloruddannelsen i Sundhed og informatik- valgfag

Kursusindhold

Kurset vil præsentere de studerende for, hvordan interventioner i en folkesundhedskontekst kan defineres og forstås. Kurset gennemgår vigtige nedslag i en interventionscyklus: Fra identifikation af et sundhedsproblem til behovsanalyse, design, afprøvning af gennemførbarhed, implementering, evaluering og forankring.

Kurset trækker på de studerendes færdigheder inden for såvel kvalitative og kvantitative metoder, og sætter de studerende i stand til at vurdere i hvilken sammenhæng, forskellige typer af viden vil være relevant, og hvordan forskellige videnstyper kan integreres til en samlet forståelse af interventioner og evaluering. Kurset vil tillige give de studerende indsigt i de metoder og teorier, der knytter sig til de forskellige evalueringsformer, herunder proces, effekt, teoribaseret, realistisk og systemorienteret evaluering.

Der arbejdes løbende gennem kurset med folkesundhedsrelevante cases. Kurset evalueres med en mundtlig gruppeeksamen, hvor de studerende i grupper forud for eksamen afleverer en skriftlig powerpoint præsentation med maksimum 2400 anslag, som også vil være udgangspunktet for den mundtlige eksamination.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at:

Have opnået følgende viden:

  • kunne redegøre for den komplekse interventions karakteristika
  • kunne forklare de forskellige stadier i en interventionsudvikling

 

Have opnået følgende færdigheder:

  • kunne udvælge og operationalisere relevante metoder og teorier i udvikling og analyse af folkesundhedsinterventioner
  • kunne begrunde og vurdere de valgte designs
  • kunne udføre proces- og effektevaluering og diskutere, hvordan mixed-methods kan bidrage til evalueringer
  • kunne forstå og diskutere systemperspektiver og realistisk evaluering

 

Have opnået følgende kompetencer:

  • kritisk kunne vurdere interventioner og tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
  • kunne diskutere at evalueringsviden ikke er neutral og kan tale ind i potentielle interessekonflikter

Pensumlitteraturen består af en lærebog suppleret med videnskabelige artikler.

Forelæsninger og holdundervisning med studenteraktivitet
Kurset forudsætter kendskab til både kvantitative og kvalitative metoder og henvender sig til bachelorstuderende i Folkesundhedsvidenskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 20
  • Holdundervisning
  • 35
  • Forberedelse (anslået)
  • 200
  • Eksamen
  • 30
  • I alt
  • 285
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Mundtlig gruppeeksamen på baggrund af en powerpoint præsentation. 15 min pr. studerende i grupper:
• 30 min for 2 stud.
• 45 min for 3 stud.
• 60 min for 4 stud.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Alle hjælpemidler, inklusiv brug af AI, er tilladt. Det er den studerendes ansvar at sikre eksamenstekstens rigtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre at teksten ikke er faktuel forkert, plagieret eller indeholder materiale der er underlagt copyright. AI/LLM må ikke anvendes som forfatter eller videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.

Reeksamen

Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for den komplekse interventions karakteristika
  • forklare de forskellige stadier i en interventionsudvikling

 

Færdigheder:

  • udvælge og operationalisere relevante metoder og teorier i udvikling og analyse af folkesundhedsinterventioner
  • begrunde og vurdere de valgte designs
  • udføre proces- og effektevaluering og diskutere, hvordan mixed-methods kan bidrage til evalueringer
  • forstå og diskutere systemperspektiver og realistisk evaluering

 

Kompetencer:

  • vurdere interventioner og tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
  • diskutere at evalueringsviden ikke er neutral og kan tale ind i potentielle interessekonflikter