SFOB25001U Komplekse interventioner: Introduktion til udvikling og evaluering
Complex interventions: Introduction to development and evaluation
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Bacheloruddannelsen i Sundhed og informatik- valgfag
Kurset vil præsentere de studerende for, hvordan interventioner i en folkesundhedskontekst kan defineres og forstås. Kurset gennemgår vigtige nedslag i en interventionscyklus: Fra identifikation af et sundhedsproblem til behovsanalyse, design, afprøvning af gennemførbarhed, implementering, evaluering og forankring.
Kurset trækker på de studerendes færdigheder inden for såvel
kvalitative og kvantitative metoder, og sætter de studerende i
stand til at vurdere i hvilken sammenhæng, forskellige typer af
viden vil være relevant, og hvordan forskellige videnstyper kan
integreres til en samlet forståelse af interventioner og
evaluering. Kurset vil tillige give de studerende indsigt i de
metoder og teorier, der knytter sig til de forskellige
evalueringsformer, herunder proces, effekt, teoribaseret,
realistisk og systemorienteret evaluering.
Der arbejdes løbende gennem kurset med folkesundhedsrelevante
cases. Kurset evalueres med en mundtlig gruppeeksamen, hvor de
studerende i grupper forud for eksamen afleverer en skriftlig
powerpoint præsentation med maksimum 2400 anslag, som også vil være
udgangspunktet for den mundtlige eksamination.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- kunne redegøre for den komplekse interventions karakteristika
- kunne forklare de forskellige stadier i en interventionsudvikling
Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og operationalisere relevante metoder og teorier i udvikling og analyse af folkesundhedsinterventioner
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne udføre proces- og effektevaluering og diskutere, hvordan mixed-methods kan bidrage til evalueringer
- kunne forstå og diskutere systemperspektiver og realistisk evaluering
Have opnået følgende kompetencer:
- kritisk kunne vurdere interventioner og tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
- kunne diskutere at evalueringsviden ikke er neutral og kan tale ind i potentielle interessekonflikter
Pensumlitteraturen består af en lærebog suppleret med videnskabelige artikler.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Holdundervisning
- 35
- Forberedelse (anslået)
- 200
- Eksamen
- 30
- I alt
- 285
Udbydes til merit- og tompladsstuderende i det omfang, der er ledige pladser. Søg via disse links:
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig gruppeeksamen på baggrund af en powerpoint
præsentation. 15 min pr. studerende i grupper:
• 30 min for 2 stud.
• 45 min for 3 stud.
• 60 min for 4 stud. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler, inklusiv brug af AI, er tilladt. Det er den studerendes ansvar at sikre eksamenstekstens rigtighed, integritet og originalitet inklusiv at sikre at teksten ikke er faktuel forkert, plagieret eller indeholder materiale der er underlagt copyright. AI/LLM må ikke anvendes som forfatter eller videnskabelig kilde jf. Vancouver Guidelines.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
- Reeksamen
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for den komplekse interventions karakteristika
- forklare de forskellige stadier i en interventionsudvikling
Færdigheder:
- udvælge og operationalisere relevante metoder og teorier i udvikling og analyse af folkesundhedsinterventioner
- begrunde og vurdere de valgte designs
- udføre proces- og effektevaluering og diskutere, hvordan mixed-methods kan bidrage til evalueringer
- forstå og diskutere systemperspektiver og realistisk evaluering
Kompetencer:
- vurdere interventioner og tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
- diskutere at evalueringsviden ikke er neutral og kan tale ind i potentielle interessekonflikter
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOB25001U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se syllabus.
- Kursuskapacitet
- 78 studerende
Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab, Global Sundhed og Sundhed & Informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Sarah Fredsted Villadsen (3-7568784275777066306d7730666d)