SFAK25004U Studieophold for Patient-centreret klinisk farmaci
Pharmacy Internship Patient Centered Clinical Pharmacy
Erstatter det obligatoriske fagelement "Studieophold på apotek"
Under studieopholdet deltager den studerende i apotekets daglige opgaver i forbindelse med lægemiddelekspedition og klinisk farmaceutiske ydelser herunder sundhedsydelser (medicingennemgange, medicinsamtaler, tjek på inhalation, behandlerfarmaceutordinationer mv), ligesom den studerende også får indblik i apotekets ledelse, økonomi og organisering. Kvalitetssikring, patientsikkerhed, indblik i farmaceutens rolle i den primære sundhedssektor, i klinikken, samt tværfagligt samarbejde med andet sundhedspersonale indgår ligeledes i studieopholdet.
Den studerende og dennes vejleder på apotek udarbejder i fællesskab
en plan for studieopholdets indhold herunder den tidsmæssige
fordeling og placering af den studerendes studierelaterede
aktiviteter.
Studieopholdet tilrettelægges således, at den studerende får
lejlighed til at indleve sig i apotekets interne og eksterne
funktioner.
Under studieopholdet indgår den studerende tillige i apotekets
specielle opgaver, som foregår internt på apoteket eller i eksternt
samarbejde med patienter og fagpersoner. Herudover skal den
studerende under studieopholdet gennemføre selvstændige opgaver,
dels i form af f.eks. særlige opgaver der har
anvendbarhedspotentiale for apoteket, dels i form af
studiebesøg, faglige vurderinger og en obligatorisk udstationering.
På PharmaSchool indgår endvidere et introduktions- og et
teoriforløb, som er en del af studieenheden. Disse forløb
indeholder både on-line- og fremmødeforelæsninger, praktiske
øvelser og gruppearbejde inden for videns- og farmaceutisk
praksisemnerne beskrevet nedenfor.
Studieopholdet har til formål:
- at få de studerende til at tilegne sig viden og at reflektere over den tilegnede viden i en praksissituation.
- at give de studerende træning og færdigheder i ekspedition af lægemidler og kommunikation med patienter og fagpersoner.
- at give de studerende kendskab til klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende aktiviteter på apoteket, i klinikken og i den øvrige sundhedssektor.
- at bringe de studerende i kontakt med patienter og øvrige brugere af sundhedsvæsenet.
- at give de studerende mulighed for at indleve sig i farmaceutens rolle, herunder arbejds- og ansvarsområder, på apoteket, i den primære og sekundære sundhedssektor og i det tværfaglige samarbejde i det lokale sundhedsvæsen.
- at få de studerende til at integrere og afprøve den teoretiske viden fra forudsætningsfagene i praksis.
LÆRINGSMÅL:
Viden
a. Kan redegøre for hovedpointer indenfor følgende farmaceutisk praktiske vidensområder
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patient- og medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a. Har præsteret og beskrevet færdigheder indenfor følgende farmaceutiske praksisemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin-og patientsikkerhed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
b. Kan demonstrere gode skriftlige og mundtlige formidlingsevner
c. Kan demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed
Kompetence
a. Har udviklet refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via konkrete opgaver og interageren på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere tillært viden og færdigheder på et samfundsniveau
b. Kan demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
- Udvalgte love og regler vedrørende apotekervæsen og lægemiddeldistribution
- Tindall WN, Skrabal MZ, Kimberlin CL Communication Skills in Pharmacy Practice, Wolters Kluwer Health; seneste udgave
- Materialer på kursushjemmesiden i forbindelse med Start-på-apotek-dagene og Københavner-ugen
- Samtlige undervisningsmaterialer fra forudsætningsfagene
Studieprøven i dansk skal være bestået med mindst karakteren 7 i hver af prøvens fire delelementer.
Desuden forventes det, at ansøger har vedligeholdt fagligt relevante kompetencer forud for ansøgning om optagelse.
Henvendt meritansøgere:
Studieopholdet er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået viden svarende til indholdet i følgende fagelementer: SFAK20017U Toxicology and Drug Safety, SFAKB0021U/E Pharmaceutical Policy og SFAK20019U Farmakoterapi.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 55
- Feltarbejde
- 130
- Praktik
- 525
- Vejledning
- 30
- Eksamensforberedelse
- 55
- I alt
- 825
Løbende feedback er lagt ud til vejlederne på apoteket. Dette besluttet af vejlederstanden i 2023.
Der gives 5 minutters individuel mundtlig feedback pr. studerende ifm. den mundtlige afsluttende eksamen.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende .
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Kursusattest SFAK25004E (2,5 ECTS) - Løbende bedømmelse bestås
ved, at den studerende
har indsendt "Attest for gennemført studieophold" underskrevet af vejleder på apoteket ved afslutning af studieenheden. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kriterier for bedømmelse
For at kunne opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
udvise et passende fagligt vidensniveau, specielt indenfor klinisk-farmaceutiske emneområder (dybde)
Færdigheder
overholde opstillet tidsplan
udføre en tilfredsstillende afrapportering, både løbende og ifm. aktivitetsoversigtsudfyldelse
beskæftige sig med emner, der dækker kursusbeskrivelsens målbeskrivelse (bredde)
udvise et passende fagligt færdighedsniveau
gennemgå en faglig udvikling
udføre skrankeekspeditioner og medicingennemgange, samt deltage ved medicin- og compliancesamtaler, anamneseudformning og behandlerfarmaceutordinationer
Kompetencer
udvise et fagligt engagement
blive integreret på apoteket
- Point
- 12,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- En samlet opgave af max 9 siders omfang (hvor hver delopgave må
være max 3 sider) skal omhandle:
• En lægemiddelekspeditionsmæssig/etisk problemstilling
• En organisatorisk, ledelsesmæssig og/eller økonomisk problemstilling
• En klinisk-farmaceutisk problemstilling - Eksamensforudsætninger
Ingen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende ift:
Viden
kunne redegøre for hovedpointer indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin- og patientsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a) Kunne beskrive færdigheder indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin- og patientsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
b) Samt kunne fremvise gode skriftlige formidlingsevner, gøre brug af fagets terminologi, og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.
Kompetencer
a) Kunne beskrive refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og ifm. løsning af klinisk farmaceutiske problemstillinger
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau
b) Kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere (herunder medarbejdere i klinikken)
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min.
- Prøveformsdetaljer
- Den studerende forbereder præsentationer inden for alle
nedenstående prædefinerede emner og medbringer disse præsentationer
til den mundtlige eksamination:
1) Klinisk farmaci, sundhedsydelser og/eller tværfagligt samarbejde (specielt indenfor klinikken)
2) Patientperspektivet
3) Valgfrit emne
4) Kommunikation, faglig formidling og/eller skrankerådgivning
5) Patientsikkerhed, kvalitet, bæredygtighed og/eller etik
6) Økonomi, ledelse og/eller organisation
I forbindelse med den mundtlige eksamination trækker den studerende et af ovenstående 6 emner ved at slå med en terning. Derefter giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksamineret med udgangspunkt i præsentationen og i et af de øvrige emner, hvis terningen landede på 1.Hvis terningen viser mellem 2-6 giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksaminaret indenfor emneområde 1. Præsentationen bør have hovedvægt på refleksive og læringsmæssige aspekter ift. de konkrete emner. - Eksamensforudsætninger
Kursusattest SFAK25004E (2,5 ECTS) - løbende bedømmelse skal være bestået senest 26 uger efter opstart på studieenheden (udgangen af juli/start august alt afhængig af hvor de første 2 dage i uge 6 er placeret det pågældende). Dette mhp. at den studerende kan indstilles til den mundtlige eksamen som afholdes midt august
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at medbringe USB stik med præsentationer af de 6 prædefinerede emner (beskrevet ovenfor), ligesom den studerende også har mulighed for at medbringe talepapir og pointer til PC.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende ift:
Viden
a. kunne redegøre for hovedpointer indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi,sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren - specielt ift klinikken
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/?egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition,
- patientsikkerhed/medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og/eller økonomiske forhold på apoteket
Færdigheder
a. kunne beskrive færdigheder indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:l
- klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren (specielt i klinikken)
- patientmøder/patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
- kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition,
- patientsikkerhed/medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
- organisatoriske, ledelsesmæssige og/eller økonomiske forhold på apoteket
b. samt kunne fremvise gode mundtlige formidlingsevner, gøre brug af fagets terminologi og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.
Kompetencer
a. kunne beskrive refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver og interageren på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket, specifikt i klinikken og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
- at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau
b. kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere (herunder medarbejdere i klinikken)
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFAK25004U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 26 uger
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Det er EU-lovbefæstet, at studieophold på apotek skal vare 26 uger
- Kursuskapacitet
- 20 studerende
Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lotte Stig Nørgaard (14-76797e7e6f3878797c716b6b7c6e4a7d7f786e38757f386e75)
Undervisere
De samme undervisere som er på "Studieophold på apotek"