SFAK25004U Studieophold for Patient-centreret klinisk farmaci

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Pharmacy Internship Patient Centered Clinical Pharmacy

Uddannelse

Erstatter det obligatoriske fagelement "Studieophold på apotek"

Kursusindhold

Under studieopholdet deltager den studerende i apotekets daglige opgaver i forbindelse med lægemiddelekspedition og klinisk farmaceutiske ydelser herunder sundhedsydelser (medicingennemgange, medicinsamtaler, tjek på inhalation, behandlerfarmaceutordinationer mv), ligesom den studerende også får indblik i apotekets ledelse, økonomi og organisering. Kvalitetssikring, patientsikkerhed, indblik i farmaceutens rolle i den primære sundhedssektor, i klinikken, samt tværfagligt samarbejde med andet sundhedspersonale indgår ligeledes i studieopholdet. 


Den studerende og dennes vejleder på apotek udarbejder i fællesskab en plan for studieopholdets indhold herunder den tidsmæssige fordeling og placering af den studerendes studierelaterede aktiviteter.

Studieopholdet tilrettelægges således, at den studerende får lejlighed til at indleve sig i apotekets interne og eksterne funktioner.

Under studieopholdet indgår den studerende tillige i apotekets specielle opgaver, som foregår internt på apoteket eller i eksternt samarbejde med patienter og fagpersoner. Herudover skal den studerende under studieopholdet gennemføre selvstændige opgaver, dels i form af f.eks. særlige opgaver der har anvendbarhedspotentiale for apoteket, dels i form af studiebesøg, faglige vurderinger og en obligatorisk udstationering. På PharmaSchool indgår endvidere et introduktions- og et teoriforløb, som er en del af studieenheden. Disse forløb indeholder både on-line- og fremmødeforelæsninger, praktiske øvelser og gruppearbejde inden for videns- og farmaceutisk praksisemnerne beskrevet nedenfor.

Målbeskrivelser

Studieopholdet har til formål:

  • at få de studerende til at tilegne sig viden og at reflektere over den tilegnede viden i en praksissituation.
  • at give de studerende træning og færdigheder i ekspedition af lægemidler og kommunikation med patienter og fagpersoner.
  • at give de studerende kendskab til klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende aktiviteter på apoteket, i klinikken og i den øvrige sundhedssektor.
  • at bringe de studerende i kontakt med patienter og øvrige brugere af sundhedsvæsenet.
  • at give de studerende mulighed for at indleve sig i farmaceutens rolle, herunder arbejds- og ansvarsområder, på apoteket, i den primære og sekundære sundhedssektor og i det tværfaglige samarbejde i det lokale sundhedsvæsen.
  • at få de studerende til at integrere og afprøve den teoretiske viden fra forudsætningsfagene i praksis.

 

LÆRINGSMÅL:

Viden

a. Kan redegøre for hovedpointer indenfor følgende farmaceutisk praktiske vidensområder

  • klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
  • patientmøder/​patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/​egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
  • kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
  • kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, patient- og medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
  • organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket

 

Færdigheder

a. Har præsteret og beskrevet færdigheder indenfor følgende farmaceutiske praksisemner:

  • klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
  • patientmøder/​patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/​egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
  • kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
  • kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin-og patientsikkerhed samt etiske problemstillinger
  • organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket

 

b. Kan demonstrere gode skriftlige og mundtlige formidlingsevner

c. Kan demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed

 

Kompetence

a. Har udviklet refleksive evner i forhold til:

  • egen faglig udvikling via konkrete opgaver og interageren på apoteket
  • overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
  • at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
  • at kunne perspektivere tillært viden og færdigheder på et samfundsniveau

 

b. Kan demonstrere evne til socialisering i forhold til:

  • at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
  • at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
  • at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
  • at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
  • Udvalgte love og regler vedrørende apotekervæsen og lægemiddeldistribution
  • Tindall WN, Skrabal MZ, Kimberlin CL Communication Skills in Pharmacy Practice, Wolters Kluwer Health; seneste udgave
  • Materialer på kursushjemmesiden i forbindelse med Start-på-apotek-dagene og Københavner-ugen
  • Samtlige undervisningsmaterialer fra forudsætningsfagene
Henvendt til studerende uden en nordisk gymnasial uddannelse:
Studieprøven i dansk skal være bestået med mindst karakteren 7 i hver af prøvens fire delelementer.
Desuden forventes det, at ansøger har vedligeholdt fagligt relevante kompetencer forud for ansøgning om optagelse.

Henvendt meritansøgere:
Studieopholdet er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået viden svarende til indholdet i følgende fagelementer: SFAK20017U Toxicology and Drug Safety, SFAKB0021U/E Pharmaceutical Policy og SFAK20019U Farmakoterapi.
6 måneder på apotek. På Pharma afholdes desuden et obligatorisk introduktionsforløb (Start på apoteksdage) (fra 2026 placeret de to første dage i uge 6. Mødedag 1 på Pharma, mødedag 2 er en halv dag online) og et teoriforløb (Københavnerugen), som er en del af studieenheden i uge 12 (3 dages forløb med fysisk fremmøde)
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 30
  • Forberedelse (anslået)
  • 55
  • Feltarbejde
  • 130
  • Praktik
  • 525
  • Vejledning
  • 30
  • Eksamensforberedelse
  • 55
  • I alt
  • 825
Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)

Løbende feedback er lagt ud til vejlederne på apoteket. Dette besluttet af vejlederstanden i 2023.

Der gives 5 minutters individuel mundtlig feedback pr. studerende ifm. den mundtlige afsluttende eksamen.

Point
2,5 ECTS
Prøveform
Undervisningsdeltagelse
Prøveformsdetaljer
Kursusattest SFAK25004E (2,5 ECTS) - Løbende bedømmelse bestås ved, at den studerende
har indsendt "Attest for gennemført studieophold" underskrevet af vejleder på apoteket ved afslutning af studieenheden.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Kriterier for bedømmelse

For at kunne opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • udvise et passende fagligt vidensniveau, specielt indenfor klinisk-farmaceutiske emneområder (dybde)

Færdigheder

  • overholde opstillet tidsplan

  • udføre en tilfredsstillende afrapportering, både løbende og ifm. aktivitetsoversigtsudfyldelse

  • beskæftige sig med emner, der dækker kursusbeskrivelsens målbeskrivelse (bredde)

  • udvise et passende fagligt færdighedsniveau

  • gennemgå en faglig udvikling

  • udføre skrankeekspeditioner og medicingennemgange, samt deltage ved medicin- og compliancesamtaler, anamneseudformning og behandlerfarmaceutordinationer 

Kompetencer

  • udvise et fagligt engagement

  • blive integreret på apoteket

Point
12,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
En samlet opgave af max 9 siders omfang (hvor hver delopgave må være max 3 sider) skal omhandle:
• En lægemiddelekspeditionsmæssig/​etisk problemstilling
• En organisatorisk, ledelsesmæssig og/eller økonomisk problemstilling
• En klinisk-farmaceutisk problemstilling
Eksamensforudsætninger

Ingen

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende ift:

Viden

kunne redegøre for hovedpointer indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:

  • klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
  • patientmøder/​patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/​egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
  • kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
  • kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin- og patientsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
  • organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket

 

Færdigheder

a) Kunne beskrive færdigheder indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:

  • klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren
  • patientmøder/​patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/​egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
  • kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
  • kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, medicin- og patientsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
  • organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket

 

b) Samt kunne fremvise gode skriftlige formidlingsevner, gøre brug af fagets terminologi, og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.

 

Kompetencer

a) Kunne beskrive refleksive evner i forhold til:

  • egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
  • overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og ifm. løsning af klinisk farmaceutiske problemstillinger
  • at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
  • at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau

 

b) Kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:

  • at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere (herunder medarbejdere i klinikken)
  • at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
  • at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
  • at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min.
Prøveformsdetaljer
Den studerende forbereder præsentationer inden for alle nedenstående prædefinerede emner og medbringer disse præsentationer til den mundtlige eksamination:
1) Klinisk farmaci, sundhedsydelser og/eller tværfagligt samarbejde (specielt indenfor klinikken)
2) Patientperspektivet
3) Valgfrit emne
4) Kommunikation, faglig formidling og/eller skrankerådgivning
5) Patientsikkerhed, kvalitet, bæredygtighed og/eller etik
6) Økonomi, ledelse og/eller organisation

I forbindelse med den mundtlige eksamination trækker den studerende et af ovenstående 6 emner ved at slå med en terning. Derefter giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksamineret med udgangspunkt i præsentationen og i et af de øvrige emner, hvis terningen landede på 1.Hvis terningen viser mellem 2-6 giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksaminaret indenfor emneområde 1. Præsentationen bør have hovedvægt på refleksive og læringsmæssige aspekter ift. de konkrete emner.
Eksamensforudsætninger

Kursusattest SFAK25004E (2,5 ECTS) - løbende bedømmelse skal være bestået senest 26 uger efter opstart på studieenheden (udgangen af juli/start august alt afhængig af hvor de første 2 dage i uge 6 er placeret det pågældende). Dette mhp. at den studerende kan indstilles til den mundtlige eksamen som afholdes midt august

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Det er tilladt at medbringe USB stik med præsentationer af de 6 prædefinerede emner (beskrevet ovenfor), ligesom den studerende også har mulighed for at medbringe talepapir og pointer til PC.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende ift:

Viden

a. kunne redegøre for hovedpointer indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:

  • klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi,sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren - specielt ift klinikken
  • patientmøder/​patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/​?egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
  • kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
  • kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, 
  • patientsikkerhed/​medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
  • organisatoriske, ledelsesmæssige og/eller økonomiske forhold på apoteket

 

Færdigheder

a. kunne beskrive færdigheder indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:l

  • klinisk farmaceutiske og lægemiddelfaglige funktioner og aktiviteter, rationel farmakoterapi, bæredygtighed, sundhedsydelser samt tværfagligt samarbejde i sundhedssektoren (specielt i klinikken)
  • patientmøder/​patientperspektivet, kundekommunikation, selvmedicinering/​egenomsorg samt sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
  • kommunikation med forskellige målgrupper, faglig formidling, faglig rådgivning samt lægemiddelekspedition og -distribution
  • kvalitetsaspektier ift. lægemiddelhåndtering, -distribution og -ekspedition, 
  • patientsikkerhed/​medicinsikkerhed, bæredygtighed samt etiske problemstillinger
  • organisatoriske, ledelsesmæssige og/eller økonomiske forhold på apoteket

 

b. samt kunne fremvise gode mundtlige formidlingsevner, gøre brug af fagets terminologi og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.

 

Kompetencer

a. kunne beskrive refleksive evner i forhold til:

  • egen faglig udvikling via de konkrete opgaver og interageren på apoteket
  • overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket, specifikt i klinikken og i sundhedssektoren generelt
  • at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
  • at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau

 

b. kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:

  • at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere (herunder medarbejdere i klinikken)
  • at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
  • at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
  • at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere