NPLB16001U Dyr, mennesker og samfund
Animals, Humans and Society
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
I kurset bliver der formidlet grundviden om:
• menneskers anvendelse af dyr i forhold til dyrenes karakteristika
og deres livscyklus
• forskelle og ligheder mellem de enkelte faktorer der indgår i
forskellige former for dyrehold.
• hvilke forhold der spiller en rolle for om menneskets hold af dyr
er økonomisk, miljø- og samfundsmæssigt bæredygtigt
• hvordan fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr ud fra samme
grundlæggende "byggeplan", har tilpasset sig forskellige
levevis. Der lægges vægt på såvel produktions- og hobbydyr som
vilde dyr.
• det zoologiske systematiske system, grundlæggende morfologisk
opbygning og udviklingslære (sammenhængen mellem evolution og
anatomi).
• dyrs adfærd og de dyrevelfærdsmæssige aspekter der er knyttet til
forskellige former for hold og brug af dyr
• gruppebaseret, problemorienteret projektarbejde – form, indhold
og proces
Hovedvægten vil blive lagt på at skabe forståelse for aspekter omkring afbalancering af ønsker/krav til dyrenes præstation i forhold til hensynet til dyresundhed, dyrevelfærd, produktkvalitet og miljømæssig bæredygtighed.
På kurset vil følgende emner blive introduceret og diskuteret:
• Evolutionære, historiske og moderne aspekter af domesticeringen
af dyr
• Retslige og etiske emner vedrørende hold og brug af dyr
• Dyret og dets livscyklus fra fødsel til voksen, og forskelle og
ligheder mellem forskellige dyrearter
• Fodermidler og fodring af husdyr
• Dyreetologi, inklusiv læringsadfærd og elementer der indgår i
velfærdsvurdering
• Væsentlige faktorer/elementer, der indgår i og skal vurderes i de
mest betydningsfulde husdyrhold, og vurderet i et komparativt
perspektiv (pattedyr (inklusiv produktionsdyr, heste, kæledyr,
forsøgsdyr), fugle og fisk)
• Fødevareproduktionskæden, fra jord til bord
• Husdyrhold set som et økonomisk system
• Forskellige former for dyreholds påvirkning af og samspil med
miljøet
• Husdyrsektoren set i et bæredygtigheds perspektiv (økonomisk,
miljømæssig og social bæredygtighed)
Hovedvægten vil blive lagt på dyrehold, hvor forholdene er bedst videnskabeligt dokumenterede, og derfra bibringes de studerende en evne til at kunne reflektere over komparative aspekter til andre dyrearter.
Efter at have afsluttet kurset vil den studerende være i
stand til:
Viden til at kunne:
• Beskrive forskellige domesticerede dyr, deres livscyklus og
relation til samfundet og miljøet, og kunne inddrage etiske og
etologiske aspekter
• Forstå den systematiske indplacering af brugsdyr i forhold til
deres naturlige oprindelse
• Beskrive de enkelte hvirveldyrklassers morfologiske opbygning og
karakteristika
• Beskrive den grundlæggende opbygning hos forskellige
dyregrupper
• At kunne navngive en række almindelige dyr, deres karakteristika
og levesteder
• Beskrive og vurdere de elementer der indgår i forskellige former
for dyrehold, herunder forskelligefodermidler
• Reflektere over husdyrs behov i relation til fodring og nærmiljø
samt betydning af omgang med mennesker og andre dyr
• Reflektere over fødevare produktionskæden (fra jord til bord)
• Reflektere over globale livscyklusser og emissioner af
miljøskadelige elementer der kan relateres til vores hold af dyr
• Udvise overblik over de forskellige opgaver der er knyttet til
det husdyrfaglige felt og afgræsning til andre fagområder
• Beskrive de centrale dyreetiske teorier og forskellige
velfærdsdefinitioner
• Beskrive de grundlæggende økonomiske sammenhænge forbundet med
hold af husdyr
Færdigheder til at kunne:
• Forklare hvordan hvirveldyr ud fra samme grundliggende
"byggeplan", har tilpasset sig forskellige levevis
• Forklare på et basalt niveau hvordan dyr fungerer som individer
og hvordan grupper og populationer af dyr interagerer med mennesket
og hinanden under forskellige miljøforhold
• Identificere og vurdere hvilke vigtige faktorer i et husdyrhold
der kan have betydning for dyrenes livscyklus, præstationsevne og
sundhed, og dermed den økonomiske og sociale betydning af husdyr
for mennesket
• Analysere betydningen af forskellige typer af husdyrproduktioner
for miljøet (inklusiv klima) og kvalitativt vurdere deres
bæredygtighed, lokalt såvel som globalt
• Identificere og gøre sig overvejelser om dyreetiske
problemstillinger ifm. menneskets omgang med dyr ved forskellige
former for brug og hold af dyr
• Identificere, analysere og formulere en faglig relevant
problemstilling
• Gennemføre en problembearbejdning
• Søge relevant litteratur, citere korrekt og udforme en
litteraturliste
• Formidle faglige problemstillinger i skrift og tale, således at
det lever op til normerne for videnskabelig formidling inden for
fagområdet
Kompetencer til at være i stand til at:
• Henføre en bestemt anatomisk opbygning til en bestemt
hvirveldyrgruppe
• Kommunikere på fagsprog med henblik på at kunne diskutere
sammenhæng i dyrs livsform, fysiologi og anatomi.
• Samarbejde omkring organisering, planlægning og gennemførsel af
et projekt
• Håndtere komplekse problemstillinger
• Diskutere husdyrfaglige problemstillinger i et etisk og
samfundsmæssigt perspektiv
• Diskutere forskellige former for dyrehold i et økonomisk,
miljømæssigt og socialt bæredygtighedsperspektiv
Fremgår af kursusplanerne som fremlæges på Absalon før kursusstart. Lærebøger til blok 1 vil desuden annonceres på KLAR-PARAT-STUDIESTART for nystartede Husdyrvidenskabsstuderende.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 95
- Forberedelse (anslået)
- 40
- Teoretiske øvelser
- 50
- Praktiske øvelser
- 10
- Ekskursioner
- 30
- Projektarbejde
- 165
- Vejledning
- 20
- Eksamen
- 2
- I alt
- 412
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer (multiple choice) med opsyn.Mundtlig prøve, 20 min (ingen forberedelsestid)
- Prøveformsdetaljer
- Den skriftlige prøve er en multiple choice eksamen inden for
zoologi. Den skriftlige prøve afholdes i blok 1.
Den mundtlig eksamen er baseret på den litteratur, der ligger til grund for temaopgaverne.
Eksamensdelene vurderes individuelt og vægtes lige. Delprøverne skal ikke bestås i samme eksamenstermin men begge eksamensdele skal beståes, for at kurset er bestået.
Kurset er udtaget til ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve) - Krav til indstilling til eksamen
Godkendt projektrapport og afsluttende seminar samt mindst 75 % af temaopgaver godkendt.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Skriftlig multiple choice eksamen uden hjælpemidler.
Mundtlig eksamen alle hjælpemidler er tilladt.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Hvis kriterierne for indstilling til eksamen ikke er opfyldt, kan de opfyldes forud for en reeksamen, hvis manglende temaopgaver eller projektrapport afleveres individuelt 2 uger før reeksamen. Godkendt afsluttende seminar erstattes af skriftlig præsentation af projekt og skriftlig opponering af anden gruppes projektrapport.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NPLB16001U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- BEnkelte dage uden for ugestruktur
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden
Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institutter
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Annette Bruun Jensen (abj@plen.ku.dk)
Undervisere
Mette Benedicte Olaf Nielsen (grz842)
Bjarne Smidt Bjerg (dpz853)
Christian Fink Hansen (gsp905)
Nicolai Vitt Meyling (stj246)
Björn Forkman (rwp6229)
Peter Sandøe (nzf676)
Trine Dich (Lhx335)
Tina Hansen (djk329)