NPLB14017U Botanik
Botany
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
I kurset Botanik kombinerer vi plantesystematik og -økologi og
giver dig en forståelse for danske vegetationstyper og
kulturlandskaber. På Botanik får du de redskaber, som er nødvendige
for at kunne: a) monitere biodiversitet, b) vurdere
klima-ændringers påvirkning af biodiversitet i specifikke
plantesamfund, c) diskutere plantearter, der kan indgå i fremtidens
cirkulære produktion; både vilde planter og potteplanter, samt d)
forstå problematikken omkring invasive og truede plantearter. På
kurset arbejder du især med danske vildtvoksende planter, men også
med kulturplanter i bred forstand dvs. afgrøder, grøntsager og
prydplanter. I de praktiske øvelser veksler vi mellem vilde danske
planter, planter karakteristisk for naturtyper og kulturplanter.
Gennem kurset oparbejder du et solidt kendskab til plantearter i
danske vegetationstyper og en detaljeret viden om artsdiversitet,
udvikling og slægtskabsforhold blandt danske plantefamilier.
Desuden får du evnen til hurtigt og effektivt at genkende og
bestemme danske plantefamilier og plantearter. Dette er nødvendige
kompetencer i praktiske vegetationsanalyser, i forvaltningsopgaver,
i arbejdet med bevaringsbiologi og rødlistearter, i arbejdet med
kulturplanter og ved alle former for planteanvendelse. På
Botanikkurset får du et grundigt indblik i mere end 50
plantefamilier, hvor hovedvægten er på de familier, der er
væsentlige for forståelse af dansk vegetation og danske
kulturplanter. Du bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og
terminologi, samt anvendelsen af såvel videnskabelige som danske
plantenavne. Planters karakteristiske morfologi, tilpasninger og
systematiske placering er centralt i kurset. Vi gennemgår den
danske vegetationshistorie siden sidste istid og beskriver den
udvikling og de natur- og kulturforhold, som har været væsentlige
for at forme den aktuelle vegetation. Vi gennemgår også naturlige
og halvnaturlige danske plantesamfunds karakteristiske
artssammensætning og specielle økologiske forhold. Desuden indgår
der mindre dele om arktisk, alpin og middelhavsvegetation set i
forhold til morfologiske tilpasninger og klimaforandringer. Vi
lægger vægt på, at emnerne bygger på konkrete eksempler, først og
fremmest kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursioner.
Gennem hele kurset har vi koblet plantesystematik og
vegetationslære, således at vi bruger viden om planters morfologi
og systematik til at forstå, hvordan planterne er tilpasset
bestemte vegetationstyper. Vi gør også det omvendte og bruger de
biotiske og abiotiske forhold i en vegetationstype til at forstå,
hvorfor specifikke arter og familier er karakteristiske for netop
denne vegetationstype.
Botanikkurset giver den nødvendige botaniske baggrundsviden for
alle, der skal beskæftige sig med plantefag. Kurset henvender sig
også til studerende fra andre fag og studieretninger og til
enkeltfagsstuderende, som skal bruge Botanik i deres faglighed.
Alle studerende er velkomne på kurset, og har man ikke de
anbefalede forudsætninger, må man indregne ekstra arbejdstid i
starten af kurset.
Helt konkret har vi opbygget kurset omkring en række moduler. Vi
har et modul om skove, som kulminerer i en ekskursion til Boserup
skov, hvor vi studerer forårsfloraen, træerne og de kulturelementer
vi finder i skoven: gærdsling og stævning. Før turen har vi
gennemgået plantefamilier med mange træer og familier, der
indeholder de plantearter, som forekommer i forårsfloraen, ligesom
vi også har gennemgået de forskellige skovtyper, der findes i
Danmark og de økologiske og abiotiske forhold i skovene.
Kystvegetation er et andet modul, hvor vi tager på ekskursion til
Sanddobberne i Sejerøbugten efter at have gennemgået de plantearter
og familier som forekommer på stranden, klitten og den
bagvedliggende hede. Andre eksempler på moduler er 1) plante- og
familiekendskab med en tur til Botanisk Have, 2) drivhusplanter og
afgrøder og 3) overdrev og vådområder, fredet natur og
Græsfamilien, som munder ud i en ekskursion til det meget artsrige
naturområde, Ejbyådal.
Efter kurset skal den studerende være i stand til at kunne:
Viden
Identificere danske plantearter og udvalgte vegetationstyper.
Beskrive historiske og økologiske forhold i danske
vegetationstyper.
Beskrive begreber indenfor plantemorfologi.
Kende de arter, som er karakteristiske for de vigtigste
vegetationstyper.
Kende regler for navngivning af planter.
Anvende identifikationsværktøj (bøger og app) til danske planter.
Kende mindst 200 danske plantearter.
Forstå hvordan planter er morfologisk tilpassede til
voksesteder
Færdigheder
Analysere ca. 50 danske plantefamilier og forklare deres
morfologi, arter og systematik.
Identificere naturlige og antropogene plantepopulationer og
vegetationstyper.
Formidle viden om plantemorfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem planters morfologi, klassifikation og
fylogeni
Korrekt identificere danske afgrøder, grøntsager, frugttræer og
buske.
Korrekt bestemme alle vilde danske plantearter fx. ved hjælp af
Dansk Flora.
Korrekt identificere de vigtigste potteplanter.
Kompetencer
Diskutere sammenhæng mellem ændring i succession, kultur,
miljøforhold og vegetationssammensætning.
Diskutere afgrænsning af vegetationstyper.
Bedømme bestemmelsesnøgler til danske plantearter.
Vurdere slægtskabsforhold imellem og indenfor plantefamilier.
Diskutere betydningen af korrekt artsbestemmelse af planter i
forhold til anvendelse.
Diskutere begreberne afgrøder, grøntsager og
kulturplanter.
Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O. Dansk Flora.
Jacobsen N. og Jensen, J. Systematisk Botanik.
Mossberg, B. og L. Stenberg. Nordens Flora.
Hartvig, P. Atlas Flora Danica. Bind 1, 2 og 3.
Litteratur om danske afgrøder og kulturplanter udleveres.
Se Absalon for kursuslitteratur.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- Forberedelse (anslået)
- 64
- Teoretiske øvelser
- 21
- Ekskursioner
- 29
- Laboratorie
- 38
- Eksamen
- 20
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk skriftlig prøve, 7 timer
- Prøveformsdetaljer
- Eksamen tages hjemmefra på eksamensdagen. De første to timer af eksamen foregår i Absalon, Quiz. De næste 5 timer foregår i Digital eksamen. Til opgaverne i digital eksamen bliver du bla. bedt om at finde dine egne planter omkring det sted, hvor du bor. Du vil blive bedt om at løse forskellige opgaver mht de fundne planter. Ved aflevering oploades svarene i digital eksamen som en pdf-fil.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at anvende Large Language Models (LLM)/Large Multimodal Models (LMM) – fx ChatGPT og GPT-4.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
Som den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NPLB14017U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Conny Bruun Asmussen Lange (3-737f7e50807c757e3e7b853e747b)
Undervisere
Henrik Vlk Lütken