NNEB18002U Fra kropsbasis til dans
From Basic Movements to Dance
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Kurset indeholder tre hovedtemaer:
1) Kropsbasis 2) Dansens stilarter og 3) Danseperformance.
Den studerende forventes at opnå viden, færdigheder og kompetencer inden for hvert af de tre temaer.
Tema 1: Kropsbasis.
Kropsbasis tager udgangspunkt i en helhedsorienteret kropsforståelse og består af en grundlæggende, tværfaglig og eksperimenterende tilgang til idrætsundervisning Bevægelsesaktiviteterne tager udgangspunkt i f.eks. atletik, dans og redskabsgymnastik. Der undervises i: kropsbevidsthed, kropskontakt, mental træning, bevægelseskommunikation, indlæringsstrategier, rytme, tillid/tryghed, gruppedynamik, kropsspænding og kreativitet. Derudover arbejdes der med basale færdigheder i musik og bevægelse samt grundlæggende opvarmningsprincipper.
Tema 2: Dansens stilarter.
Der arbejdes med praktisk og teoretisk fordybelse, kulturforståelse
og formidlingsmæssig erfaring indenfor forskellige dansestilarter
fx rytmisk gymnastik, street dance og pardanse fra hele verden. Den
enkelte studerendes kropsbevidsthed og bevægelsesudtryk udvikles
desuden igennem soloarbejde. Centralt er praktiske kompetencer og
teoretisk forståelse af Labans bevægelseslære, tekniktræning,
feltets formidlingsmæssige begreber, fordybende arbejde med
sammenhængen mellem musik og bevægelse, viden om dansens udvikling
og stilarter samt soloproduktion. Derudover arbejdes der med
bæredygtighed i form af dansens betydning for trivsel,
kulturforståelse og inklusion.
Tema 3: Danseperformance.
Der arbejdes med koreografiske redskaber og kunstneriske metoder.
Herunder fokuseres der på improvisation, moderne dans,
performanceprincipper, stage presence, bevægelseslære, æstetiske
læreprocesser og personlig udvikling. Desuden arbejder de
studerende i grupper med et større performanceprojekt fra idéfase,
til koreografi og perfektionsfase. Performanceprojektet relateres i
teoretisk opgave til undervisning i gymnasiet.
Den studerende skal gennem undervisningsforløbet ”Fra Kropsbasis til dans” opnå følgende:
VIDEN:
Opnå en praksisforankret og grundlæggende teoretisk forståelse for
de kropslige, sociale, psykiske, følelsesmæssige og mentale
processer i forbindelse med bevægelsesaktiviteter.
Udvikle en nuanceret viden om sammenhængen mellem musik og bevægelse.
Opnå viden om bevægelseslære i relation til kropsligt udtryk, stilarter, undervisning og performance.
Opnå indsigt i feltets kunstnære begreber og viden om dansens udvikling og stilarter og for området særligt væsentlige formidlingsmæssige aspekter.
Opnå indsigt i performanceprocesser, koreografi, kreativitet, personlig udvikling og kommunikation i relation til både dansekunst og gymnasiebekendtgørelse.
Udvikle grundlæggende indsigt i de til mange målgrupper
overførbare principper, der ligger i innovativt og bæredygtigt
arbejde med kropsbasis og dans.
FÆRDIGHEDER:
Vise grundlæggende praktisk færdighed i opvarmningsprincipper,
sammenhænge mellem musik og bevægelse, formskema, taktarter og
BPM.
Demonstrere grundlæggende kropsbevidsthed, teoretisk forståelse og kreativ teamudnyttelse på baggrund af en tematisk og tværfagligt baseret kropsbasisopgave.
Udvikle et sikkert og kulturelt nuanceret bevægelsesudtryk igennem en gruppebaseret og innovativ teknik - og formidlingsopgave om dansens stilarter.
Igennem soloarbejde at udvikle et personligt bevægelsesudtryk med særligt fokus på bevægelseskvalitet, musikalitet, teknik, form og følelse.
Udvikle, designe, koreografere og gennemføre et for gruppen og den enkelte udfordrende, differentierbart og vedkommende danseperformance projekt.
Vise en danseperformance med et sikkert teknisk niveau, stage presence, originalitet og gennemarbejdet koreografisk og bevægelsesmæssig kvalitet.
KOMPETENCER:
Demonstrere evne til selvstændigt at udvikle, udtrykke og vise
såvel praktiske som teoretiske aspekter af den kropslige,
personlige og sociale læring.
Demonstrere grundlæggende kropsbevidsthed og bevægelsesfaglig kompetence i kropsbasis.
Demonstrere praktisk og teoretisk fordybelse og formidlingsmæssig kompetence indenfor udvalgte dansestilarter. Herunder forståelse for kultur, trivsel og inklusion.
Opnå grundlæggende formidlingsmæssig kompetence i relation til lærerroller, gruppedynamik og professionspersonlig bevidsthed.
Kunne anvende Labans bevægelseslære som praktisk, teoretisk, didaktisk og kompositorisk redskab.
Udvikle kompetence til at arbejde med improvisation, koreografiske principper, kropslig kreativitet og gruppedynamiske processer i bevægelse og dans.
Opnå grundlæggende kompetence til at kunne arbejde kreativt og kvalitativt med kunstneriske metoder i idrætsundervisningen.
Udvikle teknologisk forståelse i forhold til musikklip, lyssætning og evt. brug af visuelt materiale i performanceprocesser.
Litteratur oplyses ved kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 4
- Holdundervisning
- 92
- Forberedelse (anslået)
- 110
- I alt
- 206
Der indgår peerfeedback, peercoaching samt mundtlig og skriftlig feedback fra underviserne.
Feedback fra undervisere samt og peerfeedback på kropsbasisopgaven.
Mundtlig peerfeedback, samt mundtlig og skriftlig feedback fra underviseren i forbindelse med stilartsopgaven.
Peercoaching i soloproces samt mulighed for en kort individuel samtale efter soloopgaven.
Løbende supervision, peer-feedback og afsluttende mundtlig feedback på performanceprojekt.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Den studerende skal deltage aktivt i mindst 80% af al
undervisning.
Ved aktiv deltagelse forstås, at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc.
Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af nedenstående temaer.
Den studerende bedømmes inden for hvert tema.
Hvert tema skal bestås hver for sig (evt. over flere eksamensterminer)
Tema 1: Kropsbasis:
Den studerende evalueres på baggrund af fremlæggelse af kreativ gruppebaseret kropsbasisopgave, herunder musikopgave og en individuel kropsbasisopgave. Både musikopgaven og kropsbasisopgaverne skal bestås.
Tema 2: Dansens stilarter
Den studerende evalueres på bagrund af en stilartsopgave og en soloopgave. Stilartsopgaven indeholder undervisning af selvvalgt stilart, samt en kort teoretisk opgave.
Soloopgaven består af en kort selvproduceret dansesolo samt en individuel opgave.
Stilartsopgaven tæller for 40 % af den samlede bedømmelse. Soloopgaven skal bestås.
Tema 3: Danseperformance
Den studerende evalueres individuelt på baggrund af en gruppebaseret Danseperformance. Hertil knyttes en kort gruppeopgave samt en individuel performanceopgave.
Tæller 60% af den samlede bedømmelse
For alle tre temaer vægtes praksis og teori ligeligt i bedømmelsen. - Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt skal kurset følges igen.
Hvis kravet om aktiv deltagelse er opfyldt, men den studerende ikke har bestået et eller flere temaer, vil reeksamen svare til ordinær eksamen for det/de pågældende temaer. Allerede beståede temaer kan ikke tages om.
Der er mulighed for dispensation fra gruppedeltagelse.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEB18002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- 125
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Helle Winther (hwinther@nexs.ku.dk)