NNDM23001U Didaktiske forskningsmetoder
Science Education Research Methods
Masteruddannelsen i scienceundervisning
I dette modul bliver du introduceret til didaktiske forskningsmetoder og du får erfaringer med at læse relevant forskningslitteratur inden for naturfagsdidaktik. Modulet lægger således et vigtigt fundament for de efterfølgende moduler, samt det afsluttende masterprojekt.
Vi arbejder med spørgsmål som for eksempel hvad er egentlig forskellen mellem kvalitative og kvantitative forskningsmetoder? Og hvordan påvirker valget af metode, hvad vi kan få viden om i didaktisk forskning? På modulet får du mulighed for at reflektere over, hvordan forskeres perspektiv på videnskab og metode påvirker valg af problemstilling, udvælgelse af data, analyse og fremstillingsform af resultater. Dette giver dig det teoretiske grundlag for at kunne reflektere over kvalitetskriterier knyttet til forskellige metodiske tilgange, og over dit eget valg af metode i masterprojektet.
Kurset er organiseret i forskellige temaer, som hver giver indsigt i forskningsmetoder (fx kvantitative metoder, kvalitative metoder og mix af metoder) gennem læsning og afsøgning af feltet af forskningslitteratur. Du skal vise forståelse for og kunne kritisk vurdere den valgte forskningslitteratur og dens mulige betydning for egen praksis.
Du får indsigt i det naturfagsdidaktiske forskningsfelt med særligt fokus på didaktiske forskningsmetoder. Du vil kunne læse forskningslitteratur og vurdere den kritisk i forhold til din egen praksis.
Du får viden om
- muligheder og begrænsninger af kvalitative og kvantitative forskningsdesigns samt kombinationer af disse
- hvordan forskellige problemstillinger og forskningsspørgsmål påvirker forskningsprocessen
- de forskellige komponenter i et forskningsdesign
Du får også kompetence til at
- kritisk vurdere forskellige forskningsmetoder
- reflektere over fordele og ulemper ved forskellige forskningsdesigns, metoder og indsamlingsværktøjer
- forklare betydningen af forskningslitteraturen for egen praksis
Relevant litteratur på engelsk og dansk. Pensum omfatter både metodelitteratur og en samling forskningsartikler, der vil blive genstand for analyse.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 89
- Øvelser
- 7,5
- Eksamen
- 21
- I alt
- 137,5
Læs om tilmelding på følgende side: https://www.ind.ku.dk/misu
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 3 dage
- Prøveformsdetaljer
- Til eksamen får de studerende 3 dage til at skrive en opgave,
hvor de viser, at de kan udtrykke sig præcist om
forskningsmetodiske problemstillinger og vurdere kvaliteten af
didaktisk forskning. Eksamen tager udgangspunkt i en udleveret en
tekst, der præsenterer et uddrag af et forskningsarbejde, og de
studerende vil blive bedt om at diskutere præsentationen og
troværdigheden af disse forskningsresultater med udgangspunkt i
den litteratur, vi har læst på kurset.
Opgaven skal have et omfang på 3000-4000 ord. Opgaven bedømmes internt af underviseren indenfor temaet. - Krav til indstilling til eksamen
For hver af de fire kursusdage skal de studerende uploade et reflektionsnotat. Den studerende skal have afleveret mindst tre af de fire reflektionsnotater for at være indstillet til eksamen. Der vil være mundtlig og peer-feedback på refkeltionsnotaterne.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Re-eksamen foregår som ordinær eksamen.
Hvis indstillingskravet om mindt tre reflektionsopgaver ikke er opfyldt, skal opgaverne revideres og genafleveres til kursusansvarlig senest 4 uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Den masterstuderende skal reflektere over forskningslitteratur i forhold til egen undervisningspraksis. Den studerende skal vise forståelse for og kunne kritisk vurdere den valgte forskningslitteratur og dens mulige betydning for egen praksis.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDM23001U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Undervisning foregår mandage over fire kursusgange, ca. hver anden uge i perioden marts-juni.
Vi anbefaler, at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet. Der skal påregnes forberedelse individuelt/i grupper og online via Absalon mellom kursusgangene. - Kursuskapacitet
- 28
Pris
DKK 10.000
Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Magdalena Kersting (9-72706a7778796e736c456e736933707a336970)
- Lene Møller Madsen (8-7071716568776972446d7268326f7932686f)