NNDB24001U Introduktion til formidling af naturvidenskab og teknologi
Introduction to Science and Technology Communication
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i geografi og geoinformatik
Som studerende og i dit fremtidige arbejde kommer du helt sikkert til at skulle formidle dit fag – også til folk, der ikke har en faglig baggrund lige som dig.
På dette kursus får du praktisk erfaring med både at arbejde med din egen og andres mundtlige, skriftlige, visuelle formidling af naturvidenskab og teknologi til forskellige målgrupper. Du får konkrete værktøjer til at bygge den gode og fængende formidling op.
Kernen i kurset er en vekselvirkning mellem analyse og design. Du kommer på den ene side til at arbejde med analytiske øvelse, hvor du analyserer, vurderer og evt. videreudvikler konkrete eksempler på naturvidenskabelig formidling (enten af professionelle eller af dine medstuderende). På den anden side kommer du til at arbejde med designøvelser, hvor du skal planlægge og udføre en formidling af at naturvidenskabeligt eller teknologisk emne til en specifik målgruppe der ikke deler dit fagområde.
Kursusforløb:
- Lær om kommunikationsteori, målgruppeanalyse og retorisk analyse
- Lær at analysere mundtlig formidling
- Lær at designe mundtlig formidling
- Lær at analysere skriftlig formidling
- Lær at designe skriftlig formidling
- Lær at analysere visuel formidling
- Lær at designe visuel formidling
Kompetencer:
Du tilegner dig gennem kurset og dets indhold kompetencer til at kunne:
- identificere hvor ’den gode’ historie ligger i et naturvidenskabeligt eller teknologisk resultat
- udvælge og omforme naturfaglig viden til en specifik målgruppe på baggrund af indsigt i målgruppens forudsætninger og præferencer.
- producere fængende formidling om et naturvidenskabeligt eller teknologisk emne til specifikke målgrupper
- vurdere kvaliteten af konkrete eksempler på videnskabelig eller teknologisk formidling
- producere konstruktive forslag til videreudvikling af konkrete eksempler på videnskabelig eller teknologisk formidling
Færdigheder:
Du tilegner dig gennem kurset og dets indhold færdigheder til at:
- formidle naturvidenskab og teknologi til andre faggrupper og den bredere befolkning
- analysere en målgruppe med henblik på at planlægge formidling af et naturvidenskabeligt eller teknologisk resultat
- analysere skriftlig og mundtlig formidling om naturvidenskabelige eller teknologiske emner
Viden:
Du tilegner dig gennem kurset og dets indhold viden om:
- de særegne kendetegn og udfordring ved formidlingen af naturvidenskabelig eller teknologisk viden.
- hvad der kendetegner forskellige målgruppers ønsker og forventninger til formidling.
- relevante kommunikationsformer og disses kendetegn.
- grundlæggende sproglige og retoriske redskaber.
- visuelle interaktioner med naturvidenskabelige og teknologiske emner.
Der udarbejdes en elektronisk materialesamling.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 14
- Forberedelse (anslået)
- 146
- Praktiske øvelser
- 45
- Eksamen
- 1
- I alt
- 206
Den studerende får feedback på alle temaopgaver. Feedbacken er typisk fra underviser, men vil for nogle opgaver være fra medstuderende. Nogle skriftlige produkter gives skriftlig feedback på mens andre gives mundtlig feedback (fx ved hjælp af screencast). Der arbejdes konsistent med løbende formativ feedback både på opgaver og i selve undervisningssituationerne.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 30 minutter inkl. votering (30 minutter forberedelsestid)
- Prøveformsdetaljer
- Ved eksamen trækkes én af de fem afleverede temaopgaver som
fremlægges og danner udgangspunkt for eksaminationen. Der er 30 min
forberedelsestid. Den mundtlige præstation tæller 100 pct. af
karakteren.
Deltagerne skal have afleveret fem ud af i alt seks temaopgaver for at kunne deltage i den mundtlige prøve. Temaopgaverne udarbejdes i grupper. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Såfremt den studerende ikke har afleveret 5 ud af 6 temaopgaver til den ordinære eksamen, skal den studerende senest fire uger før reeksamen kontakte den kursusansvarlige med henblik på at træffe aftale om aflevering af de obligatoriske antal temaopgaver.
Det fulde antal obligatoriske temaopgaver skal afleveres senest tre uger før reeksamen. Opgaverne skal herefter godkendes for at den studerende er indstillet til reeksamen. Besked på om opgaverne er godkendt modtager den studerende senest 2 uger før reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB24001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 60
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institutter
- Institut for Naturfagenes Didaktik
- Biologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Marianne Achiam (6-63656a6b636f426b7066306d7730666d)
Undervisere
Sabrina Vitting-Seerup
Underviserne er primært foredragsholdere, mediefolk,
videnskabsjournalister, forfattere og museumsfolk med
naturvidenskabelig baggrund eller indsigt.