NNDB12001U Biologisk videnskabsteori (VtBio)
Theory of Science for Biologists (VtBio)
Bacheloruddannelsen i biologi
Biologisk videnskabsteori har som formål:
- at være det sted i bachelorstudiet, hvor den studerende får tid og redskaber til at reflektere over biologien som fag og videnskab.
- give den studerende indsigt i videnskabsteoretiske begreber, herunder de som har etisk og politisk relevans for forholdet mellem biologi og samfund; og tilbyde begrebslige redskaber for udfoldelse af kritisk sans og evne til at stille interessante spørgsmål.
- give den studerende et indblik i aspekter af biologiens historie og særegne karakter såvel som dens samfundsmæssige relevans, for derved at sætte den studerende i stand til at anskue faget i større sammenhæng.
Viden
Ved kursets udgang opnår den studerende kompetencer til at:
- Beskrive udvalgte videnskabsteorier af relevans for kritisk
refleksion over eget fag (biologi), herunder etiske teorier om det
gode/værdifulde, om den rette handlen og om det retfærdige samfund.
Beskrive udvalgte, centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer af relevans for kritisk refleksion over de biologiske fagfelter, f.eks. metode, kausalitet, videnskabelig usikkerhed og videnskabens grænser. - Beskrive aspekter af biologiens samfundsmæssige rolle og betydning, samt træk af den biologiske videnskabs historiske/institutionelle baggrund.
- Beskrive videnskabelige processer i biologisk forskning gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation, herunder data-intensiv forskning.
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis - med særlig fokus på problemstillinger relevante for det pågældende studium.
Færdigheder
Ved kursets udgang opnår den studerende færdigheder til at:
- Identificere etiske og samfundsmæssige problemstillinger i
relation til biologien.
Identificere metodologiske og epistemologiske problemer i relation til biologien. - Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til biologien.
Kompetencer
Ved kursets udgang opnår den studerende kompetencer til at:
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til
etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til
den videnskabelige praksis i de biologiske discipliner og
forskningsfelter.
Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til den biologiske videnskabs rolle i samfundet. - Udvise faglig selvforståelse og se de biologiske fag i
forhold til tilgrænsende fagfelter/discipliner.
Diskutere forskellige opfattelser af hvad videnskab er i forhold til ens eget fag (biologi) gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation, og kritisk reflektere over det pågældende fags metoder, herunder implikationerne af data-intensiv forskning.
Se Absalon, når kurset er oprettet.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 21
- Forberedelse (anslået)
- 161
- Teoretiske øvelser
- 21
- Eksamen
- 3
- I alt
- 206
I øvelsestimerne arbejdes der med anvendelse af de videnskabsteoretiske begreber under feedback fra medstuderende og underviser.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Opgavesæt med spørgsmål, der dækker kursets pensum.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
1 A4-side med noter. Ingen andre hjælpemidler er tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB12001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 220
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Joeri Witteveen (2-6c79426b7066306d7730666d)
- Sara Green (10-77657665326b76696972446d7268326f7932686f)
Undervisere
Claus Emmeche, Sara Green og evt. hjælpelærere og instruktorer