NBIB14028U Projektkursus: Biokemi
Project Course: Biochemistry
Bacheloruddannelsen i bioinformatik
Bacheloruddannelsen i biokemi
Teoretisk kursus i biokemi med hovedvægt på læsning af
originallitteratur samt mundtlig og skriftlig præsentation af et
afgrænset emne inden for biokemi.
I kurset indgår vejledning i mundtlig og skriftlig videnskabelig
præsentation samt litteratursøgning.
Large Language Models (LLM)/Large Multimodal Models (LMM) – fx ChatGPT og GPT-4. Brugen af disse diskuteres med emneundervisere.
Digital videnskabelig litteratursøgning af databaser samt brug af referencehåndteringsprogrammer under vejledning af emneundervisere og bibliotekar.
Diskussion af KU's "Fusk eller forskning - pas på predatory jounals" ved kursusansvarlig og emneundervisere.
Viden:
Den studerende kan:
- redegøre for og beskrive et emne indenfor et forskningsområde
og teorien bag emnet
Færdigheder:
Den studerende kan:
- anvende korrekt faglig terminologi til at beskrive biokemisk videnskabeligt arbejde mundtlig og skriftlig
- anvende konstruktiv kritik i feedback på mundtlige præsentationer
- anvende databaser til digital videnskabelig litteratursøgning
- anvende digitale referencehåndteringsprogrammer
- vurdere kvaliteten af videnskabelig biokemisk litteratur
- demonstrere forståelse for teorien bag et emne
- demonstrere forståelse for den teoretiske baggrund for udførte eksperimenter
- udvælge litteratur, der er relevant for belysning af et emne
- begrunde valg til afgrænsning af et emne
- kondensere og udvælge repræsentativt
- udvælge eksperimenter, der er relevante for belysning af et emne
- demonstrere forståelse for og vurdere primær og sekundær videnskabelig litteratur
- disponere en struktureret mundtlig præsentation ved hjælp af elektroniske programmer som f.eks. Powerpoint
- formulere sig skriftligt i et klart sprog
- formulere en klart disponeret tekst med tydelig emneafgræsning,
som er udformet i henhold til en i forvejen udleveret vejledning
Kompetencer:
Den studerende kan:
- diskutere et biokemisk emne i form af et essay
- diskutere publiceret eksperimentelt og teoretisk arbejde på kritisk vis
- perspektivere emnet ud fra et sæt af videnskabelige data og foreslå fremtidige forskningsveje
Se Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 6
- Forberedelse (anslået)
- 42
- Teoretiske øvelser
- 24
- E-læring
- 12
- Vejledning
- 2
- Eksamen
- 120
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 16 dage
- Prøveformsdetaljer
- Der gives 120 timer til at udforme et skriftligt essay.
- Krav til indstilling til eksamen
Undervisergodkendelse af to mundtlige præsentationer efter vejledning.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at anvende Large Language Models (LLM)/Large Multimodal Models (LMM) – fx ChatGPT og GPT-4.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Hvis de to mundtlige præsentationer er godkendt af underviser, kan de genbruges. Hvis de ikke er godkendt, skal kravet opfyldes senest tre uger inden reeksamenen efter aftale med underviseren.
Genaflevering af essay.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NBIB14028U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 125
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Karen Skriver (kskriver@bio.ku.dk)
Undervisere
Xu Peng, Sine Lo Svenningsen, Karen Skriver.