LSLS20155U Skov og landskab
Forestry and landscape
Skov- og landskabsingeniør
Kurset har til formål at give et naturfagligt grundlag, som kan bringes i anvendelse i forbindelse med skovdyrkning og i forbindelse med natur- og landskabspleje
- Vedplanternes botanik (sommer)
- Vedplanternes botanik (vinter)
- Vedplanternes krav til vækstvilkår
- Vedplanternes udbredelse og proveniensforhold
- Grundlæggende plantefysiologi
- Veddets opbygning og egenskaber
- By- og vejtræer, herunder risikotræer og skadevoldere
- Landskabsdannelse, geologi og grundlæggende hydrologi
- Vandløb og lysåbne naturtyper
Kurset giver de studerende en introduktion til uddannelsen, skov- og landskabsingeniør professionen og et praktisk kendskab til skovarbejde og landskabspleje med henblik på, at den studerende efterfølgende kan indgå i en dialog med eksempelvis skov- og naturteknikere.
Indholdet i kurset omfatter i øvrigt en introduktion til følgende 5 delområder:
1. Uddannelsen og uddannelsesstedet:
- Studiegrupper
- IT og Absalon
- Litteratur via biblioteket og online databaser
- Lokalområdet
- Formalia og godt sprog i skriftligt arbejde på Skovskolen
2. Professionskendskab:
- Skov- og landskabsingeniørens hverdag og jobmuligheder
- Erhvervsområdekendskab - virksomhedstyper inden for det grønne område
- Kendskab til træets anvendelse og de vigtigste aftagere af træ fra danske skove
- Introduktion til innovation for skov- og landskabsingeniører
3. Maskiner samt manuelle/motormanuelle
discipliner:
- Introduktion til maskiner i skovbrug og naturpleje
- Introduktion til praktisk naturpleje og vandløbsvedligeholdelse
- Introduktion til plantehåndtering og plantning i praksis
- Motorsaven: opbygning, vedligeholdelse og brug
- Fældningsteori og arbejdsmiljø
- Metoder til opmåling og volumenberegning af stående og fældet træ
- Introduktion til oparbejdning af pyntegrønt og af juletræer
4. Kort, GIS og GPS
- Historiske og nutidige kort
- Grundlæggende opbygning og geografiske informationssystemer (GIS)
- Grundlæggende brug af GPS og GIS i skov- og landskabsforvaltning
5. Skov- og landskabshistorie og natursyn:
- Kulturlandskabets historie og dannelse, herunder øvelser i kortanalyse
- Identifikation af fortidsminder og kulturhistoriske spor
- Introduktion til natursyn
Viden
- Viden om til de sommerbotaniske kendetegn for almindeligt forekommende vedplanter i Danmark
- Viden om til de mest almindeligt forekommende vedplanters krav til voksested
- Viden om naturlig udbredelse for de mest almindeligt forekommende vedplanter i Danmark
- Forståelse af grundbegreber indenfor vedplanternes proveniensforhold
- Forståelse for hvordan planternes anatomi har betydning for vækst (primær og sekundær) samt transport af vand og næring.
- Viden om hvordan træets opbygning og vækst har betydning for veddets teknologiske egenskaber
- Have opnået kendskab til lysåbne naturtyper
- Have opnået indsigt i professionens erhvervsvilkår og opgaveområde samt professionsudøverens rolle, funktion og særlige identitet
- Have opnået indsigt i professionsområdets primære produktioner og tjenesteydelser
- Kende de vigtigste maskiner i skovbrug og naturpleje
- Have kendskab til kortmateriale relevant for fagområdet
- Viden om til de vinterbotaniske kendetegn for almindeligt forekommende vedplanter i Danmark
- Viden om topografiens betydning for landskabets hydrologi
- Forståelse for istidslandskabet og landskabsdannelsen i Danmark
- Viden om veddets nedbrydning og dennes betydning for biodiversitet i skovene.
- Introduktion til biodiversitet i dyrket og urørt skov
- Introduktion til skovenes rolle i klimadebatten, skovressourcer, certificering og skovpolitik
- Kunne nævne vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder der har præget vores kulturlandskab i nyere tid.
- Have opnået kendskab til forskellige natursyn
- Kende de vigtigste maskiner i skovbrug og naturpleje
- Have kendskab til grundlæggende innovationstankegang
- Kendskab til de vigtigste skadevoldere på træer, samt deres betydning for træers sundhed både i skov, by og langs vejen, herunder også introduktion til risikotræer.
Færdigheder
- Bestemme og morfologisk beskrive almindeligt forekommende vedplanter i Danmark i sommertilstand
- Redegøre for hvordan almindeligt forekommende vedplanters oprindelse, udbredelse og krav til vækstvilkår har betydning for et lokalitetstilpasset træartsvalg
- Redegøre for de plantefysiologiske faktorer, som har betydning for planternes overlevelse, vækst og formering
- Redegøre for hvordan træets opbygning og vækst har betydning veddets egenskaber, anvendelse.
- Kunne anvende en række grundlæggende begreber og terminologier i det fagsprog som professionen anvender således at den studerende kan diskutere generelle faglige problemstillinger
- kunne anvende håndholdte redskaber til vandløbspleje og naturpleje
- kunne kvalitetsvurdere, håndtere og plante barrodsplanter og dækrodsplanter
- Kan anvende GIS og GPS til enkle registrerings- og kortlægningsopgaver
- kunne udfærdige skriftlige produkter der lever op til de formelle og skriftlige krav på universitetsniveau
- Bestemme og morfologisk beskrive almindeligt forekommende vedplanter i Danmark i vintertilstand
- Redegøre for hvordan topografien har betydning for landskabets hydrologi
- Analysere centrale landskabselementers opbygning og dannelse
- Redegøre for hvordan træets opbygning og vækst har betydning for veddets nedbrydning
- Kunne anvende motorsav og relateret håndværktøj til lette fældningsopgaver
- Kunne identificere spor efter vigtige skov- og landskabshistoriske begivenheder både i felten og på kortmateriale
- Kunne opmåle og beregne volumen på stående og fældet træ
- Kunne redegøre for metoder til oparbejdning af juletræer og pyntegrønt
Kompetencer
- Foretage overordnede lokalitetsspecifikke vækstvilkårsanalyser - jordbund, hydrologi og klima - på baggrund af viden om de forekomne arters krav til vækstvilkår
- Forestå rådgivning omkring et lokalitetstilpasset træartsvalg på baggrund af viden om vedplantearternes krav til vækstvilkår.
- Foretage arealforvaltningsbeslutninger som er betydende for planternes overlevelse og vækst med baggrund i en grundlæggende forståelse for planternes anatomi og fysiologi
- Kunne samarbejde om at løse praktiske og skriftlige opgaver i en studiegruppe
- Kunne indgå i en dialog med andre faggrupper, herunder skov- og naturteknikere
- Kunne reflektere over ressourceforbrug og arbejdsforhold ved plantning, naturpleje og vandløbsvedligeholdelse, samt manuelt skovarbejde.
- Forestå landskabsanalyse med fokus på jordbund og hydrologi på baggrund af viden om landskabets dannelse og vandet bevægelse i jorden
- Tage skovdyrkningsrelatede beslutninger, som understøtter de vedteknologiske egenskaber, der har betydning for træets anvendelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 120
- Forberedelse (anslået)
- 370
- Praktiske øvelser
- 145
- Ekskursioner
- 120
- Projektarbejde
- 60
- Eksamen
- 1
- I alt
- 816
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt
studenterservice@science.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minLøbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig prøve med forberedelse 30 min. Den mundtlige prøve indgår med 60% i den endelige karakter. Derudover løbende bedømmelse af 2-3 obligatoriske opgaver, som indgår med samlet 40% i den endelige karakter.
- Krav til indstilling til eksamen
For at blive indstillet til den mundtlige prøve skal der afleveres 3-6 obligatoriske opgaver, som alle skal godkendes med undtagelse af en opgave.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS20155U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- Kurset foregår uden for skemagruppe.
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Raun Jensen (3-64756d436c6a71316e7831676e)
Undervisere
Diverse eksterne undervisere