LSLS10172U Strategisk ledelse og kommunikation

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Strategic Management and Communication

Uddannelse

Skov- og landskabsingeniør

Urban landskabsingeniør

Kursusindhold

Kurset indeholder 3 hovedemner og en logbog, som alle bliver introduceret i begyndelse af kurset.

Videnskabsteori:
Introduktion til videnskabsteori med vægt på problemformulering, metode, undersøgelsesdesign og akademisk skriftlighed.

Ledelse (hovedemne)
Der arbejdes med forskellige ledelsesmodeller i offentlig- og privat ledelse, offentlige styringsparadigmer, værdier og identitet, ledelse af frivillige, persontyper, organisationskultur, hybridledelse, argumentations- og forhandlingsteknik samt mødeledelse.

Kommunikation (hovedemne)
Der arbejdes med begreberne kommunikationsteori, borger- og interessentinddragelse, konflikthåndtering samt betydningen af relationer og netværk, rådgivning i den grønne sektor, psykologi i naturforvaltningen, præsentations- og formidlingsteknik.

Strategi (hovedemne)
Der arbejdes med strategiprocesser og -modeller, co-creation, forretningsplaner og innovationsprocesser samt vidensdeling i og på tværs af organisationer.

Logbog
De studerende skal udarbejde en logbog over alle tekster/litteratur på kurset. Aflevering af logbog er obligatorisk for adgang til eksamen.

 

Kursusforløbet:
De studerende inddeles i grupper. Størrelsen af gruppen er på 4-5 medlemmer.

Inden for hovedemnerne udvælger underviserne et antal tekster/litteratur, som svarer til antallet af grupper på kurset.

Inden for valg af hovedemnerne skal grupperne afholde 3 oplæg, som tager udgangspunkt i litteraturvalget. Ligeledes skal grupperne være opponenter på 3 fremlæggelser. De tre fremlæggelser/opponentvalg er forudsætning for indstilling til eksamen, dvs. fremlægger man ikke 3 gange og er opponentgruppe 3 gange, kan gruppen ikke gå til eksamen.

På baggrund af den obligatoriske kursuslitteratur, skriver gruppen et selvvalgt problemorienteret projekt på maksimalt 30 normalsider (2400 anslag) inden for et af de tre hovedemner eller på tværs af et eller flere af hovedemnerne. 

Der er ingen begrænsning på størrelsen af logbogen.

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er: 
1) at den studerende opnår grundlæggende viden om de fire elementer (ikke logbogen) i introduktionsforløbet

2) at den studerende i grupper kan præsentere det af underviserne valgte pensum for de andre studerende. Der skal afholdes 3 indlæg, der er et oplæg om pensum (fra de 3 emnegrupper), og gruppen skal være opponent på andre 3 indlæg.

 

Formålene indebærer, at den studerende kan 

Viden:
- med udgangspunkt i teorien/teorierne - identificere, navngive, definere og beskrive praktiske problemstillinger inden for fagets områder, herunder samspillet mellem individ, gruppe og organisation, sammenhængen mellem organisationer og deres omverden samt organisationers rolle i samfundet 
- demonstrere overblik over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder 
- sammenfatte problemstillinger inden for fagets områder 
- forstå, at der ikke nødvendigvis kun findes én løsning på givne problemstillinger.

Færdigheder:
- analysere problemstillinger inden for fagets områder 
- anvende teorien/teorierne i sin analyse af de givne problemstillinger 
- sammenligne effekten af anvendelsen af forskellige teorier på de givne problemstillinger 
- forklare den/de teorier, der anvendes på de givne problemstillinger 
- diagnosticere problemstillinger inden for fagets områder 
- vurdere forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger 
- vælge mellem forskellige mulige løsninger på de givne problemstillinger og begrunde det/de trufne valg 
- formidle mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder til overordnede, fagfæller, andre kolleger, underordnede, myndigheder, samarbejdspartnere og brugere 
- kommunikere om mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder med såvel overordnede, kolleger/fagfæller, underordnede og myndigheder, som med samarbejdspartnere og brugere uanset deres faglige forudsætninger.

Kompetencer:
- generalisere ud fra konkrete problemstillinger, diskutere forskellige løsningsmuligheder, forklare og perspektivere de valgte løsningsmuligheder og anvende (overføre) de indvundne erfaringer på andre/nye (og evt. ukendte) problemstillinger 
- samarbejde med fagfæller og tværfagligt om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder 
- styre løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder 
- på eget initiativ igangsætte løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- tage selvstændigt ansvar for løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder 
- arbejde selvstændigt med løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder 
- indgå i arbejdsgrupper/​​(projekter) om løsning af problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder 
- reflektere over de etiske rammer for anvendelsen af fagets teori/teorier-
- demonstrere evne til at reflektere over mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets områder.

Litteratur er både dansk- og engelsksproget 
Litteraturliste uploades på Absalon

Sprogkundskaber til, at kunne læse og forstå engelsk litteratur.
Holdundervisning. Studiekredsundervisning, cases, forelæsninger, projektarbejde og gruppearbejde.
Kurset foregår på Skovskolen Nødebo, Nødebovej 77A, 3480 Fredensborg.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 30
  • Forberedelse (anslået)
  • 120
  • Øvelser
  • 90
  • Projektarbejde
  • 159
  • Vejledning
  • 10
  • Eksamen
  • 1
  • I alt
  • 410
Mundtlig
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 60 min
Prøveformsdetaljer
Der afleveres en skriftlig opgave og logbog, som danner grundlag for den mundtlige gruppeeksamen. Både den mundtlige eksamensfremlæggelse og opgaven indgår i bedømmelsen.
Krav til indstilling til eksamen

Deltagelse i obligatoriske elementer (fremlæggelser og opponentindlæg).

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.