LSLS10171U Urban planlægning

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Urban planning

Uddannelse

Urban landskabsingeniør

Kursusindhold

Kurset beskæftiger sig med spørgsmålet: Hvordan skabes gode grønne rammer for livet i byen?

Kurset sigter på en grundlæggende forståelse for planlægning af landskaber i byen gennem læsning af teori og eksempler på strategier og metoder til udviklingen af byernes grønne infrastruktur. 

Der arbejdes med forskellige planlægningsinstrumenter, der bruges i planlægningen af grønne områder, heriblandt kommune- og lokalplaner, klimatilpasningsplaner, grønne strategier og polikker.

Der sættes fokus på samspillet mellem forskellige aktører som borgere, politikere, planlæggere og investorer og deres interesser og hvordan disse afspejler sig i forskellige strategier og konkrete cases fra DK og udlandet

Gennem kurset oparbejdes en grundlæggende forståelse for arbejdet med planlægning af urban grøn infrastruktur, herunder hvordan moderne ’governance’ struktureres omkring samarbejde med forskellige aktører med forskellige syn på natur, æstetik, bæredygtighed og andre værdier.

Undervejs i kurset udarbejder de studerende en strategi for et konkret område. Strategierne udarbejdes i grupper.

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er, at den studerende får en forståelse for, hvordan byens  blå og grønne infrastruktur udvikles og hvilke aktører fra politisk niveau til borgergrupper er med til at forme udviklingen.

Kurset sætter urbane landskabsingeniørers viden ind i en overordnet planlægningsmæssig kontekst ved at give den studerende kendskab til byudvikling med særlig fokus på den blå/grønne infrastruktur. Deltagerne på kurset vil opnå en grundlæggende forståelse af samspillet mellem relvante aktører i planlægningen og af planlægningens betydning for udvikling af den blå og grønne struktur i byer.

Når kurset er færdigt, forventes den studerende at have tilegnet sig følgende:

Viden:

  • Kendskab til forskellige planlægningsinstrumenter og lovgivning, herunder kommune- og lokalplaner
  • Forståelse for blå/grønne områders betydning for byens udtryk og menneskers velbefindende
  • Viden om de mange aktører, der skal inddrages i planlægningen af byens blå/grønne områder, herunder en forståelse for de politiske processer.

 

Færdigheder:

  • Kunne anvende og understøtte forskellige strategier indenfor inden for byudvikling, blå og grøn struktur og klimatilpasning i sit faglige arbejde
  • Kunne sætte sin grønne faglighed i spil i forhold til diverse planer og udviklingsstrategier
  • Kunne medvirke til at gennemføre blå og grønne strategier
  • Kunne udpege og analysere særlige problemfelter inden for udviklingen af blå/grønne områder i forhold til forskellige målgruppers natursyn, æstetikopfattelse og værdimæssige baggrund
  • Kunne analysere et givent udviklingsprojekt med hensyn til baggrund, aktører, konflikter, konkrete tiltag og evt. resultat.

 

Kompetencer:

  • Kunne reflektere over forskellige blå og grønne byområders kvalitet og hvilke virkemidler, der i udviklingen af et område underbygger stedets sociale kvaliteter, historie og/eller æstetiske idé
  • Kunne reflektere over forskellige aktører og interessenters syn på byens blå/grønne områder, byrum og boligområder
  • Kunne deltage i den overordnede planlægning af de blå og grønne områder
  • Kunne formidle klare faglige budskaber i relation til egen faglighed og blå/grøn byudvikling
  • Kunne fremme helhedsorienterede løsninger for udvikling af byens blå og grønne områder med indsigt i forskellige personers natursyn, æstetiske opfattelse og værdimæssige baggrund
  • Kunne argumentere for løsningsmodeller for planlægningen af byens blå og grønne områder.

Bøger, artikler, film, hjemmesider og planlægningsstrategier. Litteratur er på dansk, engelsk og nordiske sprog.

Udvalgte forelæsninger vil foregå på engelsk.

Deltagelse i undervisningen på urban landskabsingeniøruddannelsens tre forudgående år eller tilsvarende forudsætninger.
Undervisningsformen består af forelæsninger, gruppepræsentationer, øvelser, projektarbejde samt ekskursioner og case-arbejde.
Kurset foregår på Skovskolen Nødebo, Nødebovej 77A, 3480 Fredensborg.
Ekskursioner foregår som heldagsturer, og her vil det være godt at have cykel med.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 35
  • Forberedelse (anslået)
  • 70
  • Øvelser
  • 30
  • Ekskursioner
  • 20
  • Projektarbejde
  • 50
  • Eksamen
  • 1
  • I alt
  • 206
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 20 min
Prøveformsdetaljer
Eksamen afholdes i grupper. Med udgangspunkt i den afleverede kursusopgave vil den mundtlige eksamen fokusere på gruppens reflektioner omkring den konkrete case i forhold til kursets pensum i relation til de teorier og metoder der er præsenteret i undervisningen og gennem de studerendes egen forberedelse og projektarbejde.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Ved brug af generativ AI, skal KU’s gældende retningslinjer følges (som anført her: Retningslinjer og regler for anvendelsen af ChatGPT og lignende teknologier på KU - KUnet)
Brug af GAI i dit materiale til eksamen skal kildeangives korrekt (se vejledning her: https://kunet.ku.dk/fakultet-og-institut/koebenhavns-universitetsbibliotek/biblioteksadgang/Sider/Citere-ChatGPT-.aspx)

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Reeksamen er en skriflig eksamen, uden mundtligt forsvar. 

Ved reeksamen afleveres kursusopgaven samt en reflektion over opgavens brug af kursets teorier og metoder.

Kriterier for bedømmelse

Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.